رئیسی: حضور بیگانگان را در منطقه امیدبخش و گره‌گشا نمی‌دانیم

به گزارش رکنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امروز ( دوشنبه ) در نشست خبری پس از امضای توافقنامه‌هایی میان ایران و تاجیکستان با بیان اینکه ما روابط فرهنگی و دینی و ارتباطات خوبی را با تاجیکستان داشته‌ایم، اظهار کرد: این روند به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم به شکل بهتری پیش رفت و با سفری که در ابتدای کار دولت به دعوت رییس جمهوری این کشور به تاجیکستان داشتم، نقطه عطفی در روابط بین دو کشور ایجاد شد.

وی افزود: آن سفر به نحوی تاثیرگذار بود که امروز شاهد این هستیم روابط تجاری مابین دو کشور به میزان چهار برابر، افزایش یافته است. همچنین در حوزه‌های دیگر هم اقدامات خوبی انجام شد؛ از جمله تفاهم‌نامه‌هایی که روز دوشنبه امضاء کردیم.

 رئیسی یادآور شد: امروز گام بلندی برای روابط دو کشور برداشته شد و ما مصمم هستیم که روابط سیاسی، تجاری، فرهنگی، حوزه انرژی، گردشگری، معدن و در حوزه‌های علم و فناوری بین دو کشور را به صورت جدی تداوم دهیم ،به شکلی که هر دو ملت شاهد روابط بهتری بین دو کشور باشند.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه ما می‌توانیم روابط دوجانبه را به روابط منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل کنیم، اظهار کرد: این روابط برای منافع دو کشور و دولت و ملت‌های آن‌ها می‌تواند اثرگذار باشد و ما در این مسیر حرکت می‌کنیم.

وی افزود: ما به هیچ‌عنوان حضور بیگانگان را در منطقه امیدبخش و گره‌گشا نمی‌دانیم و در افغانستان هم معتقدیم که دولت باید فراگیر باشد. امنیت افغانستان هم برای ما و تاجیکستان و از همه بیشتر برای ملت افغانستان مهم است.

رئیسی با تاکید بر اینکه باید امنیت، ثبات و آرامش در افغانستان برقرار باشد، گفت: حضور تروریست‌ها در این کشور نگران‌کننده است. ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم این حضور را بپذیریم، این امر چه برای ملت افغانستان و چه منطقه قابل‌قبول نیست.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه دست‌های پلید استکبار که حضور تروریست‌ها را تقویت می‌کنند به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند امنیت مردم افغانستان است، اظهار کرد: آنان فقط به فکر منافع خود هستند و ۲۰ سال حضور ناتو هیچ دستاوردی برای مردم نداشته است.

رئیس جمهور تاجیکستان: به‌دنبال راه‌هایی برای تحکیم روابط بیشتر با ایران هستیم

رئیس جمهور تاجیکستان  نیز در این نشست خبری گفت: به دنبال راه هایی برای تحکیم و توسعه مناسبت های فراگیر و تامین گسترش آن ها گام خواهیم برداشت.

 امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری مشترک با آیت الله رئیسی رئیس جمهور، اظهار داشت: امروزه 30 سالگی روابط دیپلماتیک میان دو کشور را جشن گرفتیم و طی این دوره به دنبال راه هایی برای تحکیم و توسعه مناسبت های فراگیر و تامین گسترش آن ها گام خواهیم برداشت.

وی افزود: مذاکرات امروز را ادامه تلاش هایی پیوسته دو جانبه بین دو کشور می دانیم و در این راه به دنبال منافع مردمانمان هستیم به این منظور در دایره برنامه ریزی این سفر ما در فضای حسن تفاهم، اعتماد و اکرام هر دو کشور گفت و شنود های مفید داشته ایم.

رئیس جمهور تاجیکستان گفت: بر این باوریم که اسناد مهمی در حاشیه این سفر به امضا رسیده است. منافع هر دو کشور را در بر می گیرد و باعث ارتقای روابط بین دو کشور می شود از جمله بر اجراییات توافقات گذشته تاکید شده و  قراردادهایی در زمینه اقتصادی و تجارتی تا سال 2030 و صنایع مختلف به امضا رسیده است.

امامعلی رحمان تصریح کرد: گسترش همکاری های بین پارلمانی همچون زمینه ای مساعدی بر توسعه روابط تاکید شد.

کدخبر: 786457 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟