فراخوان قوه قضاییه برای نقد دستگاه قضا / اهدا سکه طلا به نفرات برتر جشنواره

به گزارش رکنا، علوم انسانی که به‌عنوان پایه و اساس علوم حقوقی و قضائی، چارچوب‌های اجتماعی را تبیین می‌کند، نقد و نقدپذیری را ابزار پرسش‌گری و پاسخ‌گویی و مسیری برای دستیابی به کمال و اصلاح اجتماع معرفی می‌کند و آن را سرمایه‌‌ای گرانبها برای شناخت کاستی‌‌ها و نواقص می‌داند.

از طرفی، سند تحول قضائی به عنوان سند بالادستی برای رسیدن به آنچه تعالی دستگاه قضا عنوان شده، نقد مطلوب از قوه قضائیه را مورد اشاره قرار داده و به مساعدت و حمایت متناسب از منتقدین دارای نقد در چارچوب قانون از طریق تأمین امنیت مادی و معنوی ایشان با اصلاح قوانین و مقررات مرتبط تأکید کرده است.

جشنواره نقد برتر قوه قضائیه

جشنواره نقد برتر قوه قضائیه

بر این اساس قوه قضائیه در راستای اجرای مأموریت‌های مندرج در اصل 156 قانون اساسی به خصوص «احیای حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی‌های مشروع» و نیز راهکارهای مندرج در سند تحول قضائی، در حال برگزاری " جشنواره نقد برتر قوه قضائیه " است و فراخوان این جشنواره هفته گذشته منتشر شد.

رضا مسعودی‌فردبیر جشنواره نقد برتر قوه قضائیه درباره این جشنواره گفت : برای نخستین بار از سوی قوه قضائیه جشنواره نقد برتر قوه قضائیه برگزار می‌شود تا نقدهای کارآمد و کارشناسی در خصوص عملکرد این قوه مورد داوری قرار بگیرد. برگزاری این جشنواره به این دلیل است که؛ در سند تحول قضائی پیش‌بینی شده تا تحت عنوان تقدیر از نقدهای برتر، نسبت به قوه قضائیه نقدهای کارشناسی و مطلوب ارائه شود. الان در جامعه این گمانه‌زنی وجود دارد که قوه قضائیه از جمله دستگاه‌هایی است که تاب و توان نقد در آن نیست و این قوه نقد را نمی‌پذیرد؛ ولی با این کار ـ که تأکید می‌کنم تبلیغاتی و نمایشی نیست بلکه به صورت کاملاً واقعی برگزار می‌شود ـ قوه قضائیه می‌خواهد بگوید از نقدی که مبنای منطقی، علمی و عملی داشته باشد نه تنها استقبال می‌کند؛ بلکه از نقدکننده تقدیر می‌شود و حتی به سراغ اصلاح آن مشکلاتی که در نقد مطرح شده، می‌رود و در مقام پاسخگویی توضیح می‌دهد که اصلاح رویه مبتنی بر نقد وارده انجام شده است.

وی افزود : جلسه‌ای در محضر رئیس قوه قضائیه داشتیم که تأکید کرد که به هیچ عنوان نباید کار تبلیغاتی صورت بگیرد و جشنواره نقد باید کاملاً حقیقی باشد. به خاطر اینکه تصور بر این نباشد که خود قوه قضائیه نقدها را انتخاب می‌کند، این انتخاب را از خود قوه گرفتیم. یعنی الان بانک اطلاعات داوران را ایجاد کردیم تا نظارت بر انتخاب و داوری نقدها را به‌عهده داشته باشند.

دبیر جشنواره نقد برتر در ادامه اظهار کرد : مخاطبین جشنواره برای نقد در چهار حوزه تعریف شده‌اند؛ فعالان رسانه‌ای، فعالان اجتماعی، مراکز علمی و دانشگاهی و حوزه‌های علمیه و همچنین نهادهای مردمی. یعنی ناقدان باید در این 4 حوزه نقد خود را مطرح کنند و در حقیقت این جشنواره نقد عمومی نیست .

در این جشنواره هر کسی که به عنوان فعال رسانه شناخته می‌شود مانند کسی که در یک خبرگزاری یا در یک نشریه فعالیت می‌کند در بخش فعالان رسانه‌ای، نقدهای خود را ارسال کنند.

مسعودی فر گفت : شرکت‌کنندگان می‌توانند در چهار حوزه‌ای که از آن نام برده شد، قوه قضائیه را در خصوص همه مأموریت‌هایی که به موجب قانون اساسی دارد مانند رسیدگی به دعاوی و اختلافات، تعقیب و کشف جرم، نظارت بر اجرای قوانین، پیشگیری از وقوع جرم و ... نقد کنند. این موارد جزو اولویت‌های قوه قضائیه طبق اصل 156 قانون اساسی است و نقدها می‌تواند در حوزه‌های ساختاری، مدیریتی و فرآیندها تدوین شود.

وی در خصوص زمان برگزاری جشنواره اظهار کرد : فراخوان جشنواره هفته گذشته منتشر شده و شرکت‌کنندگان تا 15 خرداد فرصت دارند تا آثار خود را از طریق نشانی اینترنتی www.Naghd.eadl.ir ب و یا با شماره های 66710025 – 021 و 66704660 - 021 با دبیرخانه ارسال کنند. کار داوری ابتدایی یا پایش در دبیرخانه، از هم‌اکنون که 22 نقد ارسال شده، آغاز شده است و در ادامه داوران نقدهای برتر را انتخاب و در اختتامیه جشنواره که در هفته قوه قضائیه برگزار خواهد شد، معرفی خواهند کرد.

البته اگر دیدیم که فرآیند مطلوب و در نظر گرفته شده تکمیل نمی‌شود، می‌توانیم زمان دریافت آثار و داوری آن را تمدید کنیم، اما همانطور که اعلام کردیم؛ تا به امروز (28 اردیبهشت) 22 نقد در دبیرخانه جشنواره ثبت شده است.

اهدا سکه طلا به نفرات برتر جشنواره

مسعودی فر درباره انتخاب داوران گفت : برای داوری جشنواره بانک اطلاعاتی داوران را پیش‌بینی کردیم و هم‌اکنون حدود 200 نفر در آنجا ثبت شده‌اند. برای انتخاب داورها هم از همه مراکز علمی کشور و از همه حوزه‌های علمیه کشور و از همه انجمن‌های علمی و صنفی کشور استعلام گرفته‌ایم و درخواست کرده‌ایم که داوران پیشنهادی خود را با اولویت یک به بعد معرفی کنند. این مراکز هم افراد صاحب‌نظر و متخصص را معرفی می‌کنند. تأکید می‌کنم که اینطور نیست که داوران را بر اساس سلایق خودمان انتخاب و به عنوان داور منصوب کنیم. ما حتی داوران را هم بر اساس تخصصی که دارند، پالایش می‌کنیم و برای نمونه؛ کسانی که می خواهند در حوزه رسانه داوری کنند، متخصصان این حوزه خواهند بود. داوران تخصصی در حوزه‌های 4 گانه اعلام شده برای نقد، نقدهای پالایش شده از سوی دبیرخانه را دریافت و در هر حوزه سه نقد انتخاب و معرفی می‌کنند.

وی در خصوص جوایز این جشنواره اظهار کرد : به نفرات اول یک سکه تمام، به نفر دوم، نیم‌سکه و به نفر سوم ربع سکه  تقدیم می‌شود.

منبع : تسنیم

کدخبر: 782676 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟