به دنبال جنگ نیستیم طالب صلح هستیم / بحث قانون اساسی، حقوق زنان ودیگر مسائل مطرح شد

به گزارش سایت افغانستان ، عبدالقیوم سلیمانی سرپرست سفارت افغانستان در تهران در یک نشست خبری گفت: من روایت خود را از مذاکره میان سیاسیون طالبان ، احمد مسعود و اسماعیل خان می‌گویم و نماینده هیچ طرفی نیستم. باید درک کرد که مردم افغانستان در شرایط خوبی قرار ندارند. ما در جمهوری اسلامی ایران شاهد این هستیم که به تعداد مهاجران افغانستانی افزوده می‌شود و هر کدام مشکلات خود را دارند.

وی افزود: اگر مشکلات افغانستان را بپذیریم باید این را نیز پذیرفت که مذاکره بهترین راه برای حل مشکلات است. روایت من از نشستی که میان بزرگان امارت اسلامی، اسماعیل‌خان، احمد مسعود و مولوی حسام به نمایندگی از سیاسیون صورت گرفت این است که این مذاکرات به ابتکار و میزبانی جمهوری اسلامی ایران در سفر آقای متقی به تهران صورت گرفت و میانجی‌گری و برگزاری این نشست را جمهوری اسلامی ایران برعهده داشت که طرف‌های افغان بیایند و در ایران با یکدیگر گفتگوکنند.

وی ادامه داد: از دید من این نشست، نشست خوبی بود به دلیل آنکه این نشست پنج ساعت طول کشید و در آن درباره مسائل کلیدی صحبت شد و هردوطرف حرف‌های خود را رک بیان کردند و امیرخان متقی، اسماعیل خان و احمد مسعود مسائلی را که اهمیت داشت و راه‌‌های حل آن را مطرح کردند.

سلیمانی ادامه داد: اسماعیل‌خان مطرح کرد که برای حل مشکل افغانستان باید حکومت فراگیر تشکیل شود، وی بحث قانون اساسی، حقوق زنان و مسائل این چنینی را که باید در چارچوب عدالت اجتماعی به نتیجه برسد مطرح کرد.

طرفدار جنگ نیستیم و ما طرفدار صلح هستیم

وی تصریح کرد: احمد مسعود نیز به همین شیوه مسائل خوبی را مطرح کرد. او گفت که ما طرفدار جنگ نیستیم و ما طرفدار صلح هستیم. حرف اسماعیل‌خان نیز این بود که جنگ هیچ نتیجه‌ای نمی‌دهد چرا که ۴۰ سال در افغانستان جنگ بوده و نتیجه‌اش این است که مشاهده می‌کنیم.

سلیمانی در ادامه گفت: ما باید از طریق مذاکره به یک نتیجه برسیم آقای متقی و دوستانشان نیز نظرات خود را مطرح کردند و صحبت‌ها میان طرفین به صورت خوبی جریان داشت. طبیعتاً این نشست اول بود و برای رسیدن به نقطه نظری مشترک به زمان بیشتری نیاز است و نباید توقع داشته باشیم که در مذاکره تهران نتیجه‌ای به این زودی حاصل شود.

وی در خصوص اهداف سفر متقی به تهران نیز گفت: یکی از مهمترین اهداف این سفر بررسی مسائل اقتصادی بود که هم از سوی ایران هم از سوی طالبان اعلام شد. چند کمیسیون اقتصادی مطرح شد که در آن مسائلی مورد بررسی قرار گرفت از جمله از مسائل ترانزیت و تجارت و راه و مسائل مختلف بحث شد که همه آنها به نفع مردم افغانستان و ایران است.

هیچ صحبتی درباره حقانی در این نشست صورت نگرفته است

سلیمانی همچنین گفت که هیچ صحبتی درباره حقانی در این نشست صورت نگرفته است.

وی در خصوص اختلافات میان دو طرف گفت: قطعاً اختلافاتی بر سر مسائلی وجود دارد که به برگزاری نشست منجر شده است و برای بررسی آن باید خود طرفین نظر دهند و ما باید فضا را به سمتی سوق بدهیم که نفس صحبت و مذاکره برای حل مشکلات مثبت بوده است.

سلیمانی همچنین درباره دفتر جبهه مقاومت در آمریکا نیز گفت که به هیچ وجه صحبتی در این نشست در این خصوص مطرح نشد.

سلیمانی تأکید کرد: جامع‌ترین توضیح را آقای خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران دادند و گفتند که فعالیت سفارت افغانستان در تهران مطابق قوانین بین‌المللی و بر اساس کنوانسیون وین ۱۹۶۱ است.

وی در خصوص اینکه آیا این نشست ادامه پیدا می‌کند یا خیر، گفت: این بستگی به نظر دو طرف دارد. ما باید منتظر بمانیم. طرفین گفتند می رویم تا با تیم‌های خود مشورت کنیم و برای رفتن به مراحل بعدی باید منتظر باشیم تا نتیجه مشورت آنها مشخص شود.

کدخبر: 761471 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟