اوجی وزیر پیشنهادی نفت: اقدامات مهمی برای فروش نفت پیاده می کنم

به گزارش رکنا، طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس ، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون های تخصصی مربوطه قرائت می شود.

موافقت کمیسیون انرژی با اوجی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت که برنامه های وزیر پیشنهادی نفت منطبق با اسناد بالادستی است.

وی افزود : با توجه به سابقه اجرایی آقای اوجی در صنعت نفت و آشنایی ایشان با ظرفیت های موجود و پتانسیل های توسعه در این صنعت، ضرورت دارد ایشان در جلسه علنی ضمن تشریح استراتژی های اجرایی برای برنامه پیشنهادی، اهداف کمّی مورد انتظار در حوزه های تولید و صادرات نفت خام، گاز طبیعی، میعانات، فرآورده و محصولات پتروشیمی که امکان تحقق آنها وجود دارد را به صورت آمار و ارقام ارائه کرده و همچنین برنامه زمانی اجرای آنها را پیش بینی کنند؛ در این صورت سنجش اجرای برنامه ها از نظر میزان واقع بینی توسط نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قابل ارزیابی است و همچنین امکان نظارت از سوی کمیسیون های تخصصی مجلس در آینده فراهم می شود.»

کمیسیون صنایع صلاحیت اوجی را تایید کرد

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی نفت با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۶۴ درصد برنامه های پیشنهادی با احکام فوق الذکر منطبق و ۲۷ درصد موارد افزون. نتایج حاصله نشان می دهد ۹ درصد به احکام اشاره ای نشده است می توان گفت بالاترین برنامه ای است که تطبیق مناسب با قوانین بالادستی را دارد.

وی افزود : با توجه به تحصیلات، سابقه اجرایی و حرفه ای و هم راستایی با جهت گیری های رئیس جمهور محترم صلاحیت ایشان را تائید می نماییم.

عسگری: تجربه وزیر پیشنهادی نفت بیشتر در حوزه گاز است

مهدی عسگری نماینده مردم کرج به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت گفت: تجربه وزیر پیشنهادی نفت بیشتر در حوزه گاز می باشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: آقای اوجی مانند اغلب وزرا دارای تخصص و تعهد مطلوبی است اما مسئله اصلی سنجش تناسب گرینه پیشنهادی با شرایط موجود و اولویت های این وزارتخانه ها است، تجربه ایشان بیشتر در حوزه گاز می باشد ولی مسئله اصلی ما در بحث تحریم نفتی می باشد.

نماینده مردم کرج گفت: در حوزه گاز معمولا خریدار می باشیم و اگر هم فروشنده باشیم بر پایه قراردادهای بلند مدت می باشد و قیاس آن با بحث نفت قیاس مع الفارق است، دولت پاسخ دهد این تفاوت و این نقیصه را چگونه جبران می کند؟ وزیر پیشنهادی نفت پاسخ دهد اکنون چه میزان نفت می فروشیم و چه میزان از ارز آن به کشور باز می گردد؟ ایشان در چه بازه زمانی و چه میزان این را افزایش می دهند؟ توضیح دهد اکنون چه میزان سرمایه گذاری در حوزه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی انجام می شود و ایشان با چه مدل ها و برنامه ای این را افزایش می دهد؟

چنارانی: برنامه وزیر پیشنهادی نفت برای مناطق محروم پرنفت و گاز چیست؟

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت اظهار کرد: حرکت جهان به سمتی است که تولید نفت محدود شده و در نتیحه ثروت زیرزمینی تجدیدناپذیر به ثروت روزمینی تجدیدپذیر تبدیل می‌شود. برنامه وزیر پیشنهادی نفت در این خصوص چیست؟

نقدعلی: وزیر پیشنهادی نفت توانایی فروش نفت را ندارد

حجت الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر به عنوان مخالف جواد اوجی؛ وزیر پیشنهادی نفت بیان کرد: فروش نفت و گشایش راه برای آوردن ارز آن به کشور نیازمند جرأت و جسارت ویژه‌ای است که هنوز توانایی وزیر پیشنهادی نفت در این حوزه به بنده اثبات نشده است.

نادران: اوجی درباره اموال و دارایی‌هایش خلاف واقع می‌گوید

نادران نماینده مردم تهران به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی نفت، بیان کرد: در جلسه ای که با آقای اوجی داشتم بیان کردم که قصد من راستی آزمایی است نه اقرار به چیزی. چند نکته را به ایشان گفتم که بدانن من چه چیزهایی می‌دانم اما متوجه نشدند. به ایشان گفتم لیست اموالتان در شبکه های اجتماعی پخش شده که آقای اوجی پاسخ دادند که کدام‌ها را می‌گویید. گفتم همه ۲۹۰ نفر دیده اند، شما چطور ندیده اید.

وی ادامه داد: از ایشان سوال کردم چه دارید؟ که پاسخ دادند ۳ آپارتمان یکی در هروی، یکی ارثیه خانمم است و دیگری هم برای پسرم است. استعلام گرفتم و ۹ مورد اموال ایشان را اعلام کردند. کسی که به این صراحت خلاف واقع می گوید جاهای دیگر هم اینگونه است.

نادران گفت: درباره موضوع دیگری از ایشان سوال کردم که پاسخ دادند آقای رستم قاسمی و فرد دیگری رفته اند کاری انجام دادند و فرد شاکی علیه من رفته شکایت کرده است. گفتم چه پدر کشتگی داشته است.

وی افزود: دوستان استناد می کنند که گزارش های اطلاعات و نهادهای امنیتی اینگونه و آنگونه است، اما گفتم پرونده های دیمیتریس کامبیس و دکل های گمشده و کشتی های مملکت زمانی رو شد که او از فرودگاه حضرت امام (ره) از کشور خارج شد. آیا نهادهای امنیتی و اطلاعاتی نبودند؟.

حبیب زاده بوکانی: اوجی  با مسائل حوزه نفت و انرژی آشناست

انور حبیب زاده بوکانی نماینده مردم بوکان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی نفت گفت:  اوجی فردی توانمند بوده و از شجاعت، بصیرت و آگاهی فوق العاده ای برخوردار است، وی از بدنه صنعت نفت و آشنا با مسائل حوزه نفت و انرژی می باشد، بدیهی است که با تجاربی که در این حوزه دارد می تواند در این وزارتخانه به خوبی تاثیرگذار باشد.

وزیر پیشنهادی نفت: اقدامات مهمی برای فروش نفت پیاده می کنم

اوجی وزیر پیشنهادی نفت در جلسه علنی صبح امروز مجلس در تشریح برنامه های خود گفت: رویکرد فعالی برای دور زدن و بی اثر کردن تحریم ها در پیش گرفته و با استفاده از روش های موجود و سایر روش ها اقدامات مهمی را برای فروش نفت پیاده کرده و در این راه از ظرفیت تمام دستگاه های اجرایی استفاده می شود.

اوجی در ابتدا به صحبت های نادران نماینده تهران مبنی بر اینکه درباره اموالش خلاف واقع سخن گفته، پاسخ داد و گفت: لازم است درباره مسئله ای که آقای نادران درباره اموال شخصی ام بیان کرد و همچنین مواردی در فضای مجازی مطرح شده پاسخ دهم؛ در پیشگاه خداوند و شما نمایندگان اعلام

می کنم که آنچه به عنوان دارایی ام به آقای رئیسی اعلام کردم، همان است پس اگر غیر از آن هر گونه دارایی در این کره خاکی به من نسبت داده شده آن را به نام همان افرادی می زنم که چنین ادعایی می کنند.

وی با اشاره به سابقه حضورش در صنعت نفت گفت: ۲۵ سال در وزارت نفت بودم و چند سالی در ستاد اجرایی و اکنون در بنیاد مستضعفان هستم. همواره پاکدست بودم و البته فسادستیزم.

اوجی افزود: به یاری خداوند و کمک نمایندگان ریشه فساد را از وزارت نفت می کنیم و به همین دلیل است که باز هم می گویم هر گونه اموالی به غیر از متعلقاتم که پیش از این اعلام کرده ام، به نام بنده اعلام شود سندش را به نام مدعیان می زنم و متعلق به آن ها است.

اوجی با تشریح مشکلات فراروی صنعت نفت گفت: فروش نفت و میعانات نفتی و گاز به شدت کاهش پیدا کرده، علاوه بر آن توسعه میادین مشترک و بهره برداری حداکثری از میادین از چالش های صنعت نفت است که در این چند سال کم شده است. بازسازی و نوسازی تجهیزات صنعت نفت امری بسیار مهم است. نرم عمر تأسیسات نفتی در دنیا ۲۵ سال بوده که در کشور ما از ۵۰ سال هم عبور کرده است.

وزیر پیشنهادی نفت توجه جدی و ساماندهی نیروی انسانی صنعت نفت را به عنوان امری مهم برشمرد و گفت که پیگیری گازرسانی به روستاها، توجه جدی به مسئولیت اجتماعی به خصوص در مناطق محروم، توسعه صنعت نفت به صورت همه جانبه و مبارزه با فساد از دیگر مشکلات پیش روی این صنعت است. با کمک شما نمایندگان ریشه های فساد در وزارت نفت را می کنیم.

وی حمایت از ساخت داخل، ارتقا و عصربخشی دانشگاه صنعت نفت و استفاده از دانشگاه و پژوهشگاه را امری مهم خواند و گفت که رویکرد اصلی ما برای اداره وزارت نفت توجه به همین دغدغه ها و حل همین مشکلات و همچنین اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است.

اوجی گفت: نباید دستاوردها و افتخارات و زحمت پرسنل خدوم صنعت نفت در طی سال های گذشته برای تأمین انرژی کشور، توسعه گازرسانی و تولید محصولات پتروشیمی در بحران جنگ اقتصادی را نادیده گرفت اما با توجه به چالش ها باید رویکردهای مناسبی را اتخاذ کرد. اهم اهدافم تلاش برای مقابله با تحریم ها و فروش حداکثری نفت خام و میعانات است که بعد از اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا میزان صادرات نفت خام و میعانات به صورت قابل توجهی کاهش یافت و رقبا بخشی از بازارهای صادراتی ما را تصاحب کردند.

وزیر پیشنهادی نفت ادامه داد: برای برون رفت از تحریم ها و احیای بازارهای از دست رفته مستلزم اقدامات جهادی و حرفه ای هستیم که با حمایت مجلس و دولت عبور از این شرایط امکان پذیر است.

وی افزود: باید به این موضوع پرداخت که برای مقابله با تحریم ها باید رویکرد فعال در پیش گرفت یا اینکه با موضع انفعالی منتظر اقدامات محافل سیاسی و بین المللی بود. همچنین بر روی دشمن برای رفع تحریم ها حساب کرد یا به توانمندی خودمان برای بی اثر کردن تحریم ها تکیه کنیم؛ اطمینان می دهم با استفاده از توان نیروهای توانمند و پتانسیل نیروهای خدوم، رویکرد فعال برای دور زدن و بی اثر کردن تحریم ها در پیش می گیریم. همچنین از روش های موجود و سایر روش ها اقدامات مهمی را برای فروش نفت انجام خواهیم داد.

اوجی تأکید کرد که از ظرفیت بخش خصوصی و تمام دستگاه های اجرایی در فروش نفت استفاده خواهد شد و همچنین روش تهاتر نفت با کالا و سرمایه گذاری در کشور هم وجود دارد.

وی گفت: ان شاءالله بازارهای جدید نفت را شناسایی خواهیم کرد. برای انجام و تحقق این امور نیازمند اصلاح بودجه ۱۴۰۰ هستیم که در صورت اعتماد به بنده، متمم آن را در اسرع وقت به مجلس تقدیم خواهم کرد.

وی با تأکید بر «اراده‌ فروش نفت و استفاده از همه ظرفیت‌های وزارت نفت» گفت: چهار مجموعه در این حوزه بیش از ۶۰ سال قدمت دارند. به فضل الهی تحریم‌ها را دور خواهیم زد. بشود روزی که شما از من بخواهید فروش نفت را متوقف و خام فروشی را تعطیل کنیم.

اوجی خطاب به نمایندگان مجلس تعیین تکلیف توسعه و تولید حداکثری از میادین مشترک نفتی و گازی در کشورهای همسایه را وعده داد.

وزیر پیشنهادی نفت دولت سیزدهم تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایم، جمع‌آوری گازهای همراه میادین نفتی و جلوگیری از گازسوزی و استفاده بهینه از آن است. پایداری سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های کشور با همکاری وزارت نفت و پیگیری گازرسانی به مناطق روستایی مورد توجه ما خواهد بود. روزی که به شرکت ملی گاز آمدم ۷ هزار روستا گازرسانی شده‌ بود. ۴ سال بعد ۱۵ هزار روستا به امکانات گازی داشتیم و ۴۰ هزار روستا در دستور کار داشتیم.

 وی با اشاره به ضرورت کاهش خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده صنایع پایین دستی گفت: یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها تبدیل نفت خام به فراورده است. فروش فراورده‌ها مشکل کمتری دارد. در برنامه من، اجرای طرح‌های ارتقای کمی و کیفی پالایشگاه‌های کشور با هدف افزایش تولید محصولات باارزش بالاتر به ویژه تأمین خوراک صنایع پتروشیمی وجود دارد.

کدخبر: 714895 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟