آمریکا و طالبان با یکدیگر همکاری می کنند

جان کربی سخنگوی پنتاگون روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در پنتاگون اعلام کرد فرماندهان آمریکایی درحال همکاری با نیروهای طالبان برای خارج کردن شهروندان آمریکایی و متحدان افغان از کابل هستند.

به گزارش رکنا، وی گفت: در روز چندین بار با رهبران طالبان تماس گرفته می‌شود. فرماندهان آمریکایی در فرودگاه کابل با نمایندگان طالبان در ارتباط مستقیم هستند تا از حوادث امنیتی جلوگیری شود.  

وی افزود: این اقدامات در راستای توافق روز یکشنبه فرانک مکنزی رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا با نمایندگان گروه طالبان در قطر است. بر اساس این توافق دو طرف برای کاهش تنش میان نیروهای آمریکایی و طالبان و اجازه خروج امن آمریکا از کابل موافقت کردند.  

سخنگوی پنتاگون همچنین اعلام کرد هیچ خشونتی از سوی نیروهای گروه طالبان رخ نداده است و صدها نیروی امنیتی ارتش افغانستان مشغول کمک به عملیات تخلیه در فرودگاه کابل هستند.  

در همین حال ژنرال هانک تیلور معاون رئیس ستاد مشترک آمریکا در پنتاگون به خبرنگاران گفت: در روز سه شنبه ۹ فروند هواپیمای ترابری سی ۱۷ وارد فرودگاه کابل شد و یک هزار نیروی نظامی را به این شهر منتقل کرد. امروز همچنین هفت فروند هواپیمای سی ۱۷ با ۷۰۰ تا ۸۰۰ شهروند افغان و ۱۶۵ آمریکایی فرودگاه کابل را ترک کرده است.  

وی افزود: هدف افزایش پروازها و انجام یک پرواز در هر ساعت است. ما می‌خواهیم روزانه ۵ تا ۹ هزار نفر را از کابل خارج کنیم. درحال حاضر بیش از ۴ هزار نیروی نظامی آمریکا در کابل حضور دارند و احتمالا تا روز چهارشنبه این تعداد به ۶ هزار نفر خواهد رسید.  

نیروهای طالبان روز یکشنبه وارد کابل شدند و کنترل کامل افغانستان به دست این گروه افتاده است.  

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز در اولین واکنش به سقوط دولت کابل طی سخنانی در کاخ سفید، اشتباهات متعدد در افغانستان در طول دو دهه حضور نظامی ایالات متحده در این کشور را پذیرفت و مسئولیت وضعیت فعلی را که در افغانستان حکمفرما است، به عهده گرفت.  

وی با ابراز پشیمانی نسبت به دو دهه اشغال افغانستان توسط دولت‌های ایالات متحده گفت: من مردم آمریکا را با این ادعا که فقط با کمی بیشتر ماندن در افغانستان همه چیز تغییر می‌یابد، گمراه نمی‌کنم. همچنین من از مسئولیت خود در مورد این که امروز در کجا هستیم و چگونه باید از اینجا جلو برویم کوتاه نخواهم آمد.  

این در حالی است که بایدن درسخنرانی ۱۷ تیرماه خود که پایان ماموریت نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان را ۳۱ اوت (۹ شهریور) اعلام کرد، گفته بود: تسلط طالبان بر افغانستان حتمی نیست و دولت افغانستان مانند هر دولتی دارای نیروهای نظامی و تجهیزات است

کدخبر: 713303 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟