عکس رازآلود عکاس ایرانی در گرینویچ لندن + عکس ها

عکاس ایرانی یکی از برگزیدگان عکس رصدخانه گرینویچ شد. عکاس ایرانی ماجراهای عجیب و غریبی برای عکس گرفتن هایش دارد. عکاس ایرانی در روز ملی دماوند عکسی از کهکشان راه شیری گرفت. همین عکس عکاس ایرانی باعث شد او برگزیده شود. مسعود غدیری عکاس ایرانی یکی از معروف ترین عکاسان طبیعت ایران است.

به گزارش رکنا، مسعو غدیری در گفت و گویی با برنامه شب نشینی که از شبکه جام جم پخش می شود ماجراهای عجیب وغریبی از عکاسی هایی که انجام داده است را بازگو کرد. او اینطور گفت:

۳۷ سال دارم. کارم عکاسی است و از این راه کسب درآمد دارم. درآمدزا بودن عکاسی وابسته به ژانری که عکاس در آن فعالیت دارد متفاوت است؛ به طور کلی عکاسی جزو شغل هایی نیست که برای خیلی ها ارزشمند باشد. برخی برای آن ارزش ویژه قائلند و برخی نه. این موضوع بستگی به کارفرمای اثر دارد، بعضی کارفرما ها ارزش هنر عکاسی را نمی دانند.

وی درباره حضورش در مسابقات عکاسی بیان کرد: رصدخانه گرینویچ در لندن هرسال مسابقه عکاسی برگزار می کند که متعبرترین مسابقه نجومی در دنیا است؛ در هر دوره نزدیک به ۵ هزار نفر شرکت می‌کنند و از بین ۴۰ هزار عکسی که به مسابقه ارسال می شود، چند مورد انتخاب می شوند و از بین برگزیده ها چند عکس حائز رتبه می شوند. عکسی که من در روز ملی دماوند از این قله زیبا با نمایی از کهکشان راه شیری گرفتم جزو عکس های برگزیده بود.

Screenshot 2021-07-15 161656

عکاس معروف طبیعت عنوان کرد: سبک من عکاسی نجومی نیست. عکاسی نجومی با تلسکوپ و تجهیزات عجیب است و می‌تواند هنری یا علمی تحقیقی باشد؛ اما کار من عکاسی از طبیعت با منظره آسمان شب است. چشم انسان در بسیاری از نماها نمی‌تواند همزمان همه پرتوهای نوری را دریافت کند و ثبت تصاویر به واسطه دوربین می تواند این پرتوها را در قالب یک فریم عکس به فرد نشان دهد.

قدیری درباره علاقه مندی اش به حوزه عکاسی توضیح داد: علاقه مندی من به حوزه عکاسی طبیعت به ۱۶ سال پیش بر میگردد. قبل آن عکاسی می کردم اما از آسمان شب چیزی نمیدانستم برای اولین بار عکس‌های آقای طفرشی را دیدم و جذابیت تصاویرشان مرا هم شیفته کهکشان راه شیری کرد. قبل از آن هم عکس های آسمان را می دیدم اما با این دید عکس ها را ندیده بودم. ۱۶ سال پیش با یکی از دوستانم سمت نطنز رفتیم و از دیدن آسمان شب وحشت کردم. بعد از آن به این سبک عکاسی علاقه شدیدی پیدا کردم و حالا آنقدر این حوزه را دوست دارم که حتی وقتی کارم تمام می شود از دیدن آسمان سیر نمی شوم. کهکشان ابری است پر از اجسام درخشان که بعضی از آن ها ستاره است.

وی افزود: پیدا کردن موقعیت برای عکاسی به واسطه اپلیکیشن‎هایی که امروزه بر روی گوشی های هوشمند نصب می شود ساده است. قبلا به صورت تجربی و آماتوری تشخیص می دادیم که چطور و از چه منظره ای‌ می توان آسمان را خوب دید. در آن زمان از کسانی که نجوم آماتوری را می دانستند برای یافتن موقعیت خوب عکاسی پرس و جو می کردم.

عکاس ایرانی

عکاس متبحر ایرانی ادامه داد: در سال ۲۰۱۹ عکس دریاچه ارومیه را برای گرینویچ فرستادم و روی جلد کتاب گرینویچ رفت که این موضوع برای من بسیار ارزشمند بود. کشتی حدود ۶ کیلومتر با ساحلی که حالا دیگر وجود ندارد، فاصله داشت. خیلی سخت به مکان مورد نظر برای عکاسی رسیدیم. برای رسیدن به مقصد مسیر آب و نمک را باید طی می کردیم؛ مسیر رفتن را با موتور رفتیم اما مسیر برگشت را پیاده برگشتیم. پس از سختی های فراوان توانستیم مکان مورد نظر خود را پیدا کنیم.

قدیری موضوع جالبی را مطرح کرد و اظهار داشت: آسمان شب درواقع سیاه نیست آبی است ما آن را سیاه میبینیم. دامنه بینایی انسانها فرق دارد و همین باعث می شود که تصویر افراد از مناظر مختلف با عکس های آن متفاوت باشد. درباره اعمال ویرایش بر روی عکس ها برای ارسال به مسابقات باید گفت که فرمت خام عکس را داریم ولی معیار درستی برای روتوش وجود ندارد؛ اگر ویرایش عکس را از ماهیت خود جدا نکند برای مسابقات پذیرفته می شود.

وی درباره جاذبه های عکاسی در ایران نیز گفت: ایران اقلیم بسیار خوبی برای عکاسی است. هرآن چیزی که برای عکاسی نیاز است را دارد مثلا کسی که بخواهد از کویر، دریا، جنگل، فرهنگ مردمی یا هر چیز دیگری عکاسی کند فضا و ظرفیت آن در کشور وجود دارد.

 

 

کدخبر: 705236 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟