مقابله با سرقت زیر سایه ضعف قانون ! / رئیس پلیس خراسان رضوی گفت

به گزارش رکنا، رئیس پلیس خراسان رضوی که در سایه همین ضعف های قانونی، دستور اجرای بسیاری از طرح های ویژه مقابله با جرم را صادر کرده است تا این وضعیت کنترل شود، روز گذشته در آیین تجلیل از خبرنگاران رسانه های گروهی گفت: از 16 اولویت پلیسی که طی امسال برای پیشگیری یا مبارزه با آن ها برنامه ریزی شده است، ماجرای سرقت ها مورد توجه جدی قرار دارد.

سردار سرتیپ محمد کاظم تقوی افزود: به همین منظور با تقویت گشت های انتظامی، تغییرات ساختاری در بخش های پلیس آگاهی و به کارگیری تدابیر مختلف، تلاش کردیم تا سرقت های خشن کنترل شود که در این زمینه بنابر آمار موجود موفق بودیم اما متاسفانه سرقت های خرد 17 درصد رشد دارد به گونه ای که بیشترین تشکیل پرونده های پلیسی را به خود اختصاص داده است.

«سکاندار امنیت سرزمین خورشید» با بیان این که اجرای قانون کاهش مجازات ها، دست پلیس را برای مقابله قاطعانه با برخی جرایم و به ویژه سرقت بسته است، خاطرنشان کرد: این قانون ضعف هایی دارد که امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای کاهش دغدغه های مردم، پلیس و دستگاه قضایی، بررسی نقاط ضعف این قانون را در دستور کار قرار دهند و به بازنگری آن بپردازند.

وی به وقوع 74 درصد سرقت ها در مشهد اشاره کرد و افزود: بنا به دلایل مختلف بیشترین سرقت ها در مشهد انجام می شود که تدابیر خاص و طرح های ویژه ای هم برای مبارزه قاطعانه و استفاده از همه ظرفیت های قانونی در مرحله اجرا قرار دارد.

سرتیپ تقوی از افزایش قتل های عمدی در خراسان رضوی هم ابراز نگرانی کرد و گفت: اگرچه پرونده های معوقه جنایی به انگشتان یک دست هم نمی رسد و کارآگاهان پلیس آگاهی همه تلاش خود را برای کشف پرونده‌های جنایی به کار می گیرند و بسیاری از عاملان قتل ها تنها چند ساعت بعد از وقوع جنایت به پنجه عدالت سپرده شده اند اما رفتارهای خشونت آمیز که خود ریشه در بسیاری از معضلات اجتماعی دارد باید مورد توجه مسئولان و دست اندرکاران قرار گیرد.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به مدیران استانی و شهرستانی برای راه اندازی مراکز آموزشی سربازان نیروی انتظامی در نیشابور و سبزوار اشاره کرد و افزود: امیدواریم هرچه زودتر مرکز آموزشی تربیت انسانی پایور شکل بگیرد و آموزش های انتظامی برای درجه داران نیز تشکیل شود تا فرزندان خراسانی مجبور نشوند در دیگر استان ها و با مشقت و سختی، آموزش های انتظامی را فراگیرند.

وی موضوع مواد مخدر و معتادان متجاهر را هم از دیگر دغدغه های پلیس ذکر کرد که خود عامل وقوع بسیاری از جرایم دیگر به ویژه قتل و سرقت است. سردار محمد کاظم تقوی تصریح کرد: اگرچه با شیوع کرونا بسیاری از معتادان متجاهر در شهر رها شدند و مشکلات زیادی را برای شهروندان به وجود آوردند اما اکنون اقداماتی از سوی دستگاه‌های مسئول در این باره در حال انجام است که در صورت اجرا به کاهش جرم نیز کمک می کند.

مقام ارشد فراجا در خراسان رضوی از «خیران امنیت» خواست تا در زمینه کمک به معتادان متجاهر و بازگرداندن آن ها به آغوش جامعه به یاری پلیس بیایند تا از هزینه های وحشتناک اجتماعی این ماجرا کاسته شود.

«کلیددار امنیت استان خراسان رضوی» همچنین با اشاره به کشف 12 تن و نیم مواد مخدر از ابتدای سال خاطرنشان کرد: در این زمینه 28 باند بین المللی و داخلی مواد مخدر متلاشی شد اما به یقین تحولات و شرایط کشور افغانستان در این باره نقش مهمی دارد.این مقام امنیتی در ادامه این نشست خبری، استان خراسان رضوی را از «امن ترین» استان های کشور ذکر کرد و گفت: با آن که روزانه به طور میانگین با پنج  موضوع امنیتی مانند تجمعات و فراخوان های غیرقانونی روبه رو هستیم اما با هوشیاری مردم و تدابیر مدیران استان، شرایط بسیار مطلوبی داریم.

سرتیپ محمد کاظم تقوی افزایش 58 درصدی کشفیات سلاح جنگی را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: ورود سلاح های غیرمجاز و جنگی به کشور نیز از جمله مواردی است که باید مورد توجه و تجزیه و تحلیل های کارشناسی دست اندرکاران رسانه ای قرار گیرد و زوایای پنهان آن بازگو شود.وی با اشاره به افزایش 38 درصدی تصادفات از ابتدای امسال هم گفت: اگرچه با همت نیروهای انتظامی و همکاری مردم، آمار قربانیان سوانح رانندگی در امسال افزایش نیافته است اما باید برای کاهش حوادث رانندگی برنامه ریزی های بیشتری صورت گیرد. فرمانده انتظامی خراسان رضوی در بخش دیگری از این نشست خبری به نظرسنجی های علمی که رضایت مندی مردم از خدمت گزاران خود در پلیس را مورد تاکید قرار می دهد نیز اشاره و تصریح کرد: پلیس روزانه با 150 هزار نوع خدمت به شهروندان، پای ماموریت های خود ایستاده است و در هیچ کجا و از هیچ ماموریتی شانه خالی نمی کند.

در ادامه آیین تجلیل از خبرنگاران، رئیس عقیدتی سیاسی فراجا در استان خراسان رضوی نیز با اشاره به عملیات های روانی دشمنان نظام برای ایجاد دو دستگی در بین شهروندان گفت: امروز هم معاندان با فراخوان های مختلف یا گسترش شایعات یا حتی مطرح کردن موضوعاتی مانند «حجاب» قصد دارند به عملیات های روانی دامن بزنند و دو دستگی در بین شهروندان ایجاد کنند تا بتوانند از آب گل آلود ماهی بگیرند اما نقش پررنگ مردم در مقابله با این هدف معاندین، آن ها را سرخورده کرد.

«حجت الاسلام والمسلمین رامیار» افزود: آگاهی بخشی خبرنگاران به جامعه همانند آگاهی بخشی امام سجاد (ع) بعد از واقعه عاشوراست و امروز خبرنگاران نقش روشنگری را بر دوش دارند که در امتداد مبارزات ائمه (ع) برای مبارزه با جور و فساد است.

در پایان این نشست خبری، سردار تقوی با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از تلاش های خبرنگاران برای ایجاد «احساس امنیت» در جامعه قدردانی کرد.

سجادپور

کدخبر: 813263 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟