کاهش 5 درصدی ذخایر سدهای کشور نسبت به 1400 / افت 22 درصدی بارندگی ایران نسبت به میانگین بلندمدت + جدول

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، ایران در منطقه خشک و نیمه خشک کره زمین قرار گرفته و در سال های اخیر تشدید روند گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی، منجر به تداوم وضعیت خشکسالی در کشورمان شده است. این مساله هم افت بارندگی در کشورمان را به همراه داشته و هم باعث کاهش ذخایر سدهای ایران شده است.

در همین راستا، شرکت مدیریت منابع آب ایران، آمار وضعیت پرشدگی سدهای کشور و مقایسه آن با سال گذشته به همراه تحلیل وضعیت بارندگی در استان های مختلف ایران از ابتدای سال آبی جاری یعنی یک مهر 1400 تا 7 تیر 1401 و مقایسه آن با میانگین بلندمدت (53 ساله) را در اختیار رکنا قرار داده است.

پرشدگی 52 درصدی ذخایر سدهای ایران

براساس آمار ارائه شده توسط شرکت مدیریت منابع آب ایران، هم اکنون ذخایر سدهای کشورمان مجموعا به میزان 52 درصد پر هستند. همچنین از ابتدای سال آبی جاری تا کنون، میزان ورودی سدهای ایران در مقایسه با سال گذشته با افزایش 5 درصدی مواجه بوده، اما میزان خروجی سدهای کشور در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته به میزان 22 درصد افت کرده است.

سد های ایران

وضعیت بحرانی سد کرخه و سدهای چاه نیمه سیستان و بلوچستان

همچنین مطابق آمار شرکت مدیریت منابع آب ایران، هم اکنون میزان پرشدگی ذخایر سدهای پنج گانه تهران حدود 34 درصد، میزان پرشدگی ذخایر سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه 65 درصد و میزان پرشدگی ذخیره سد زاینده رود 28 درصد است. همچنین سد دوستی در خراسان رضوی 24 درصد پر شده است و میزان ذخیره سد شهید رجایی مازندران 33 درصد است.

در استان خوزستان نیز سدهای زنجیره ای کارون به میزان 73 درصد پر شده اند، سد دز به میزان 76 درصد پر است، اما سد کرخه وضعیت نامناسبی را سپری می کند و میزان پرشدگی آن تنها 18 درصد است. همچنین در کنار وضعیت بحرانی سد کرخه شاهد وضعیت نامناسب مجموعه سدهای چاه نیمه در سیستان و بلوچستان هستیم، به نحوی که میزان پرشدگی ذخایر این سدها به طور متوسط تنها 15 درصد است.

سد های ایران

ایلام، کرمانشاه و یزد؛ کم بارش ترین استان های ایران

مطابق آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران، از ابتدای سال آبی جاری یعنی یکم مهر 1400 تا کنون مجموعا شاهد 184.6 میلیتر بارندگی در سراسر ایران بوده ایم. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره های مشابه درازمدت (بازه زمانی 53 ساله) 22 درصد کاهش یافته و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته 26 درصد بیشتر شده است.

براساس میزان کاهش بارندگی استان ها نسبت به متوسط بلندمدت نیز استان ایلام با کاهش 49 درصدی بارندگی نسبت به شرایط درازمدت، در بدترین وضعیت بارندگی قرار گرفته است. بعد از آن هم استان های کرمانشاه، یزد، خوزستان، فارس، سمنان، همدان، تهران و اصفهان به ترتیب با کاهش 38 درصدی، 37 درصدی، 36 درصدی، 35 درصدی، 35 درصدی، 34 درصدی، 33 درصدی و 33 درصدی نسبت به متوسط بلندمدت، کم بارش ترین استان های ایران بوده اند.

بارندگی در ایران

کدخبر: 799021 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟