مرگ سوزناک 213 زن و مرد بخاطر سوختگی + جزئیات

آقای دکتر مهدی فروزش افزود: سوختگی ، حادثه نیست بلکه فاجعه‌ای است که فرد و خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد و زمانی که فردی دچار سوختگی می‌شود نه تنها خودش برای سالیان متمادی درگیر عوارض سوختی خواهد بود بلکه خانواده را هم مدت‌ها درگیر می‌کند.

به گزارش رکنا، وی گفت: سوختگی یکی از علل مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود که عوارض اجتماعی و اقتصادی وخیمی در اقتصاد کشور‌ها نیز دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به این که در ایران سالانه ۷۵۰ هزار حادثه سوختگی رخ می‌دهد گفت: برخی بر اثر این حوادث فوت می‌کنند و یا به علت جراحات بسیار زیاد دچار نقص عضو می‌شوند و شاید شغل و کار خود را نیز از دست دهند و به نوعی سربار جامعه و خانواده شوند.

آقای فروزش گفت: با توجه به این که سوختگی عارضه‌ای بسیار جدی و ماندگار در افراد ایجاد می‌کند و برای بازتوانی فرد نیاز به درمان‌ها و جراحی‌های بسیار متعدد و پیچیده است بهترین راه برای جلوگیری از این عوارض و صدمات بعدی که برای فرد ایجاد می‌کند پیشگیری از سوختگی است.

وی در همین ارتباط به آمار سوختگی‌های منجر به فوت در هشت ماه ابتدایی امسال اشاره کرد و افزود: در این مدت ۲۱۳ نفر در استان تهران فوت کردند که ۱۵۸ نفر مرد و ۵۵ نفر زن بودند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، شایعترین علل سوختگی منجر به مرگ را سوختگی در منزل به دنبال انفجار گاز خواند و گفت: از ۲۱۳ نفری که در هشت ماه ابتدایی امسال به دلیل سوختگی در استان تهران فوت کردند ۱۰۶ مورد شامل ۷۶ مرد و ۳۰ زن به دلیل سوختگی در منزل بوده است که باید تمهیداتی برای پیشگیری ازا ین موضوع اندیشیده شود.

آقای فروزش سوختگی با آتش را دومین عامل شایع خواند و افزود: در این مدت ۲۷ نفر به دلیل آتش گرفتگی جان باختند و سومین عامل شایع سوختگی با بنزین است که در مواردی استفاده نابجا از بنزین موجب سوختگی و در نهایت مرگ افراد شده است که در این مدت ۱۳ مرد و ۷ زن در این ارتباط فوت کردند.

وی گفت: شعله ور شدن وسایل نقلیه در تصادفات با ۹ فوتی و سوختگی به دنبال آبجوش سماور با چهار فوتی از دیگر علل مرگ و میر ناشی از سوختگی است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران افزود: بیشتر سوختگی‌ها در رده سنی فعال و مولد جامعه رخ می‌دهد و مرگ‌های ناشی از سوختگی بیشتر در رده سنی ۲۰ تا ۳۵ سال مشاهده شده است.

دکتر فروزش گفت: سوختگی به دنبال حوادث خانگی هم در اطفال و کودکان شایع‌تر است که علت آن استفاده غلط والدین از لوازم گرمایشی و سماور است و در سوختگی‌های مربوط به سماور، دستکاری پریز برق و سوختگی در حمام، شایعترین قربانیان، اطفال هستند.

وی افزود: سالانه ۷۵۰ هزار سوختگی در کشور رخ می‌دهد که ۲۵ درصد آمار حوادث مربوط به استان تهران است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران گفت: با توجه به این که سوختگی یکی از علل مرگ و میر و عامل بسیاری از نقص عضوهاست حتما برای جلوگیری از آن باید تمهیدات لازم را در رعایت موارد ایمنی در کارگاه‌ها رعایت کرد و حتما باید در نحوه استفاده از وسایل گازسوز به اطفال آموزش داد و آموزش‌های همگانی به مردم و همچنین در مدارس و کارگاه‌ها و مکان‌های تولیدی می‌تواند تا حد بسیار زیادی از سوختگی پیشگیری کند.

کدخبر: 766128 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟