25 هزار کرمانی‌گرفتار سیل ویرانگر / جزئیات غیر قابل تصور بارش باران

استاندار کرمان از راه اندازی هفت معین امداد رسان و پهنه بندی در مناطق سیل زده  خبر داد و گفت: با دشت وسیعی از روستاهای پراکنده مواجه‌ایم و حدود ۲۵ هزار نفر گرفتار سیل هستند که اولویت، اسکان موقت آن هاست. به گزارش خراسان، علی زینی‌وند صبح دیروز در ستاد هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در محل فرمانداری رودبار جنوب افزود: در حال پهنه‌بندی منطقه سیل زده و انتخاب مسئول هستیم که مدیریت هر پهنه را باید برعهده داشته باشد تا مدیریت هدفمند انجام شود.

وی ادامه داد : ریش سفیدان محلی این میزان از بارندگی را غیرقابل تصور توصیف کردند و هم اکنون با یک دشت وسیع با روستاهای پراکنده مواجه‌ایم که امدادرسانی را سخت کرده است.
استاندار کرمان خاطرنشان کرد:در مجموع با تدابیری که اندیشیده شد و اقدامات انجام شده، در داخل شهرها آب گرفتگی گسترده نداریم.
وی با بیان این که تاکنون  پنج هزار و ۱۰۰ واحدمسکونی  آسیب دیده و ممکن است این عدد به ۶ هزار واحد مسکونی برسد، افزود: از فرمانده نیروی زمینی ارتش برای ارسال تجهیزات به منطقه درخواست کمک کرده‌ایم. زینی‌وند با بیان این که حدود ۲۵ هزار نفر گرفتار سیل هستند و اولویت، اسکان موقت آن هاست، ادامه داد: نیازمند  کمک ها و مساعدت ملی هستیم و تجهیزات سنگین به ویژه بیل مکانیکی نیاز اصلی است.
وی گفت: با دستکاری‌های انسانی در حریم رودخانه‌ها روبه رو هستیم که جرم است و باید در ستاد مدیریت بحران مصوب شود که با توجه به دستکاری و تجاوز به حریم رودخانه‌ها تا هر جا که لازم باشد بازگشایی انجام شود.
استاندار کرمان افزود: در سیل قبل، ۱۵۰۰ راس دام تلف شد و برآورد سیل اخیر نیز باید به سرعت انجام شود تا با خرید اضطراری وسایل آسیب دیده مانند یخچال و گاز ، تحویل خانواده‌ها شود.
وی با اشاره به این موضوع که پول لازم به حساب شهرداری‌های زهکلوت و رودبار واریز می‌شود، گفت: مهندسی ارتش ارسال تجهیزات را شروع کرده و هماهنگ شده تا به سمت زهکلوت بروند. ضمن آن که اقلام خوراکی مورد نیاز امروز باید به دست مردم برسد و مدیران در منطقه مستقر باشند. زینی وند افزود: بر اساس برآورد های احتمالی ، خسارت های وارد شده به بخش های کشاورزی، دامداری ،مسکن، زیرساخت ها ، میزان خسارات بسیار سنگین است و نسبت به سیل قبلی افزایش زیادی داشته است.
براساس این گزارش، سردار نظری جانشین سپاه ثارا... استان کرمان هم از نیاز اساسی برای ترمیم سیل بندها گفت و اضافه کرد: چند دستگاه ماشین سنگین از واحدهای مختلف سپاه به سمت منطقه در حال ارسال است. وی ادامه داد: آمادگی پخت نان و غذا و توزیع را داریم. توزیع بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته بین مردم ضروری است.
محمدی معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور نیز در این جلسه اظهار کرد: به محض فراهم شدن شرایط جدید، پرواز بالگرد  شروع می‌شود و در هر جایی که تعیین شود آماده برپا کردن چادر برای اسکان هستیم و تا رفع مشکل در کنار مردم می‌مانیم. سردار معروفی فرمانده سپاه ثارا... کرمان هم احداث و تکمیل سیل بند خرم از جیرفت تا جازموریان را خواستار شد و گفت: باید برای جلوگیری از پیامدهای سیل در این مناطق این سیل بند فوری تکمیل شود.
سیل ویرانگر (2)
اسکان ۱۰۰۰خانوار در سیل کرمان
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان خواستار امدادرسانی فوری هوایی به شرق استان کرمان شد و افزود: شرایط برای امدادرسانی هوایی به روستاهای در محاصره سیل ریگان وجود دارد اما زمینی  فعلا شرایط سخت است .
فلاح خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰۰ روستا دراستان کرمان در محاصره سیل قرار دارند و در مناطق درگیر به ۱۰ هزار نفر امدادرسانی شده است و هزار خانوار اسکان اضطراری یافته‌اند.
سفر وزیر کشور به جنوب کرمان
 وزیر کشور  ظهر روز چهارشنبه به منظور بازدید از سیلاب جنوب کرمان وارد جیرفت شد.دکتر احمد وحیدی با بیان این که در سیلاب چند روز گذشته مرتب تلفنی در جریان اوضاع قرار می گرفتم وهمه دستگاه های ذی ربط  اعلام  آمادگی کردند، افزود: پنج  هزار خانوار درگیر آب گرفتگی هستند و لازم دانستم به منطقه بیایم وسپاه ، ارتش، رئیس بنیاد مستضعفان ، رئیس کمیته امداد و رئیس ستاد اجرایی اعلام آمادگی کرده اند و هر کمکی لازم است انجام می دهند. وی ادامه داد: برای سیل قبل در دولت مصوب شد که کمک هایی از جمله تسهیلات و بلاعوض برای مردم منطقه هم برای کمک به کشاورزی هم احشام که از بین رفته بود ، انجام شود و۶۰۰میلیارد تومان مصوب شد و در این نوبت هم ارزیابی   و حتما دنبال  می شود که خسارت ها تا حد توان جبران شود.
وزیر کشور  در این سفر به دیدار با مردم ، ارزیابی خسارات سیل وتسریع در امداد رسانی پرداخت.این گزارش حاکی است، وزیر کشور، دکتر جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر، اسماعیل نجار معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشوربه همراه مسئولان محلی عصر روز گذشته  از مناطق سیل زده بازدید کردند.
مردم در ارتفاعات در انتظار کمک هستند
همچنین به گزارش مهر، ده ها روستا در جنوب کرمان دچار آب گرفتگی شدید شده‌اند و مردم مجبور به ترک روستاها شده و به ارتفاعات پناه برده‌اند و از سه شنبه شب گذشته در انتظار امداد‌رسانی هستند.
بسیاری از این افراد ساعت ها زیر باران و بدون سرپناه بوده اند. 
نکته تأسف بار این که در روستاهای پهنه جازموریان حتی منطقه مرتفعی برای پناه گرفتن وجود ندارد. به دلیل مه گرفتگی امکان امداد هوایی در برخی از مناطق کرمان وجود ندارد؛ اما به دلیل نبود ِبارندگی در شرق کرمان و برخی مناطق جنوبی که باران متوقف شده، امکان امداد هوایی وجود دارد که به دلیل پیش بینی نشدن بالگرد برای این شرایط مردم همچنان در انتظار امداد هوایی مانده‌اند.
سیل ویرانگر (3)
تماس معاون اول رئیس جمهور با استاندار
مخبر معاون اول رئیس جمهور در تماس تلفنی با استاندارکرمان ضمن دریافت گزارش آخرین اقدامات انجام شده گفت: ستاد اجرایی حضرت امام(ره)، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مستضعفان در کنار مسئولان استان هستند و دستور می دهم با توجه به حضور وزیر کشور در منطقه در نشست جمع‌بندی سفر،  تعهدات و همکاری های لازم را انجام دهند.
دستور ویژه فرمانده کل ارتش
همچنین به گزارش صدا و سیما، سرلشکرموسوی، فرمانده کل ارتش، دیروز به امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی دستور ویژه  داد که این نیرو با امکانات مهندسی و بالگردی و با به کارگیری حداکثری تجهیزات و نیروی انسانی، خدمت رسانی به مردم را بر اساس نیاز‌های ستاد مقابله با بحران تسریع و تقویت کند.

توکلی

کدخبر: 764267 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟