عبدالاحد محیط بان خراسانی آسمانی شد / 8 روز جدال با مرگ

جمعه هفته پیش بود که خبر حضور شکارچیان غیر مجاز در منطقه «سیرخون» خواف به سازمان محیط زیست این شهرستان اعلام شد.

یکی از مأموران یگان حفاظت این سازمان به همراه کمک محیط بان افتخاری پا در رکاب موتورسیکلت های خود گذاشته و به صورت نامحسوس خود را به منطقه گزارش شده رساندند.

به گزارش رکنا، مأموران پس از بررسی میدانی در محل اگرچه اثری از حضور شکارچیان و صیادان نیافتند اما با پایش محل چند تله کار گذاشته شده را در رج های داخل منطقه که برای زنده گیری گونه ارزشمند و در حال انقراض هوبره کارگذاشته شده بود، کشف کردند.

تله های هوبره نشان از این امر داشت که شکارچیان بدون شک به محل جرمشان بازخواهند گشت و به همین دلیل مأمور یگان حفاظت و همیار افتخاری محیط زیست به کمین متهمان این پرونده نشستند.

ساعتی گذشته بود که صدای یک دستگاه موتورسیکلت در اطراف کمین شنیده شد. آنچه از ظواهر امر پیدا بود حضور شکارچیانی بود که قصد سرکشی از تله های خود داشتند. اما حضور مأموران و ردپای آن ها موجب شد تا متهمان فرار را برقرار کنند و در محل نمانند.

پوشش تاغ زاری منطقه و نیز رج ها اسبابی شد تا شکارچیان بلافاصله خود را از دید مأموران محیط بانی مخفی کنند و بعد هم متواری شوند.

اگرچه عملیات دو مأمور یگان حفاظت و همیار محیط زیست لو رفته بود و اثری از شکارچیان نبود اما این حافظان طبیعت از سر دغدغه مندی و نیز حس مسئولیت برای شناسایی دیگر تله های موجود در منطقه محل را مورد بررسی قرار دادند.

بررسی دو مأمور قانون ادامه داشت که ناگهان آن اتفاق ناگوار رخ داد و غروب جمعه را با رنگ جدایی درآمیخت. «عبدالاحد سربوزی» همیار دغدغه مند محیط بانی شهرستان خواف به دلیل فرازونشیب های منطقه تعادلش را از دست داد و از موتورسیکلت به پایین سقوط کرد و از ناحیه سر دچار جراحت شدیدی شد.

در این بین «حمیدرضا عظیم پور» مأمور یگان حفاظت سازمان محیط زیست شهرستان خواف که گرد و خاکی را در نزدیکی خود مشاهده کرده و متوجه وقوع حادثه برای عبدالاحد شده بود برای امداد او شتاب می کند که این فرد هم چند متر مانده به همیار محیط بانش از موتورسیکلت به زمین پرت شده و مصدوم می شود.

ساعتی پس از حادثه

خبر بلافاصله در بیسیم مرکز پیام سازمان یگان حفاظت محیط بانی پیچد و زمانی نگذشت که عوامل امدادی، انتظامی و محیط بانی خود را به محل رساندند. عبدالاحد که از ناحیه سر دچار جراحت شدید شده بود بلافاصله به یکی از بیمارستان های شهرستان تربت حیدریه منتقل و در بخش مراقبت های ویژه بستری شد. محیط بان حمیدرضا عظیم پور نیز پس از انتقال به بیمارستان با درمان سرپایی ترخیص شد.

اما آنچه بعد از ساعتی درباره این حادثه از زبان عوامل اورژانس بیمارستانی که عبدالاحد در آن بستری بود مطرح شد وخامت حالش بود که دچار ضربه مغزی شده و در کما به سر می برد.

جمعه ای که تمام شد

اگرچه تحقیقات عوامل انتظامی و مأموران یگان حفاظت سازمان محیط زیست شهرستان خواف برای شناسایی متهمان این پرونده ادامه داشت اما روز گذشته خبری تلخ جامعه محیط بانی و دغدغه مندان محیط زیست کشور را عزادار کرد.

عبدالاحد سربوزی بعد از گذشت 8 روز باوجود تلاش کادر درمانی بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان تربت حیدریه به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد و دار فانی را وداع گفت.

مدیرکل سازمان محیط زیست استان خراسان رضوی ضمن ابراز تأسف از این ضایعه و همدردی با خانواده متوفی بیان کرد: عبدالاحد سربوزی یکی از همیاران دل سوز و فداکار محیط زیست شهرستان خواف بود که برای حفاظت از محیط زیست به صورت شبانه روزی در تلاش بود.

به گفته دکتر تورج همتی، این همیار ایثارگر و فداکار محیط بانی 42 سال داشت و از سال 93 تاکنون عمر خودش را وقف محافظت از محیط زیست و همراهی و همیاری با مأموران یگان حفاظت شهرستان خواف کرده بود. این دوستدار محیط زیست برای محافظت از محیط زیست از هیچ تلاشی دریغ نداشت و در رویارویی با حیات وحش بسیار دل سوز و بدون هیچ واهمه ای در کنار محیط بانان به حفاظت از سرمایه های طبیعی و ارزشمند الهی کمک می کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: جامعه محیط زیست کشور و خراسان رضوی از شنیدن این خبر متأثر و متألم شده و این ضایعه اندوه بار را به خانواده سربوزی تسلیت عرض می نماید.

کدخبر: 749746 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟