مدیرکل محیط زیست استان تهران: طاعون نشخوارکنندگان کوچک به تهران نرسیده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که تا کنون تلفات حیات وحش در 4 استان خراسان شمالی، مازندران، البرز و قزوین به دلیل ابتلا به بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک مشاهده شده است، سعید محمودی، مدیرکل محیط زیست استان تهران در گفت و گو با رکنا از این خبر داد که هنوز هیچ موردی از طاعون نشخوارکنندگان کوچک در تهران مشاهده نشده است.

او تاکید کرد: پایش لحظه به لحظه حیات وحش استان تهران در زیستگاه های مختلف در حال انجام است و هنوز هیچ لاشه ای از تلفات حیات وحش مشاهده نشده است که براساس آن بتوان احتمال داد این بیماری به تهران رسیده باشد.

پیش از این محمد کرمی، رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان تهران نیز گفته بود که «کنترل و ‌پایش حیات وحش استان تهران درخصوص مشاهده علایم بیماری به ‌صورت مستمر و منطقه‌ای توسط محیط‌بانان و تیم کارشناسی همچنان در حال انجام است و تاکنون هیچ مورد مشکوک یا ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه در استان تهران مشاهده و گزارش نشده است.»

گفتنی است؛ بهمن نقیبی، معاون بهداشتی سازمان نظام دامپزشکی ایران پیش از این به رکنا گفته بود که حدود 100 درصد دام های اهلی استان تهران علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شده اند و دامداران نباید نگرانی خاصی از این بیماری داشته باشند.

برخی کارشناسان معتقدند که علت شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در میان حیات وحش پرهیز برخی دامداران از واکسینه کردن دام های خود در سال جاری به علت افزایش هزینه های واکسیناسیون علیه این بیماری است.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک نوعی بیماری است که فقط در میان دام های اهلی نظیر گوسفند و بُز و حیات وحش زوج سم نظیر قوچ، میش، کَل و بُز سرایت پیدا می کند و قابل سرایت به انسان نیست.

کدخبر: 729588 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟