فیلم از سیل طغیانگر در شرق گلستان/ 30 خانه ویران شد
حجم ویدیو: 20.89M | مدت زمان ویدیو: 00:02:51

رسول حسام اظهار کرد: طبق هشدار هواشناسی استان، روز گذشته شاهد وقوع بارش‌های نقطه‌ای و به دنبال آن سیلاب و همچنین طوفان شدید با سرعت ۱۰۴ کیلومتر بر ساعت در بخش‌هایی از استان بودیم.

به گزارش رکنا، وی افزود: شهرستان‌های مراوه‌تپه، مینودشت، آزادشهر، رامیان، علی‌آبادکتول و گنبدکاووس تحت تأثیر این ناپایداری‌ها قرار گرفتند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان خاطرنشان کرد: تخریب واحد مسکونی در این سیلاب و طوفان گزارش نشده و تنها حدود ۳۰ مورد آبگرفتگی منازل را داشتیم.

حسام با بیان اینکه تعداد محدودی دام سبک و سنگین بر اثر سیلاب تلف شد، گفت: در حوضه دهنده محمدآباد شهرستان علی‌آبادکتول یک دستگاه خودرو پراید بدون سرنشین درگیر سیلاب شد.

وی با اشاره به اینکه در اثر سیلاب و طوفان هیچ فوتی در سطح استان نداشتیم، افزود: بر اثر شکستن درخت در یکی از روستاهای شهرستان آزادشهر و منطقه تنگه شهرستان مینودشت، یک زن و مرد مصدوم شدند که خوشبختانه آسیب آنها خیلی جدی نیست.

حسام بیان کرد: در اکثر شهرستان‌های درگیر سیل و طوفان شاهد قطعی برق بودیم که با همکاری نیروهای شرکت توزیع برق، در حال حاضر قطعی برقی در این مناطق وجود ندارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان خاطرنشان کرد: ارزیابی خسارت به بخش‌های دیگر در دست بررسی است.

سیلاب های اخیر در دام بندهای خاکی گنبد کاووس

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبد کاووس از مهار سیلاب های اخیر توسط بندهای خاکی در این شهرستان خبر داد. رحمانی افزود بارش رگباری که در عصر روز جمعه مورخه پنجم شهریور در ترکمن صحرا اتفاق افتاد باعث ایجاد رواناب هایی گردید که در بعضی موارد آسیب زمین های زراعی و زیرساخت ها را در پی داشت و با توجه به بندهای خاکی که در این منطقه احداث گردیده است باعث مهار آن و از آسیب های بیشتر جلوگیری به عمل آمد. وی اظهار کرد تقریبا تمام بندهای خاکی احداثی و فعال در منطقه آبگیری شدند و در بیشتر موارد سرریزی از تاج نیز اتفاق افتاد به طوری که برآورد می گردد حدود ۲میلیون متر مکعب آب نیز در این بندها ذخیره شده باشد. رحمانی خاطر نشان کرد تاکنون 48 بند خاکی در شهرستان ایجاد گردیده است که احداث  6 بند در حوزه ماسان با اعتبار 88 میلیارد ریال در سال 99 آغاز گردید و هم اکنون مورد بهره برداری قرار گرفته اند. وی افزود این بندها در طی زمان از رسوبات پر می شوند که با توجه به خاک حاصلخیز در پشت این بندها زمینه برای استقرار پوشش گیاهی فراهم می گردد و باعث ایجاد میکروکلیمای مناسب و همچنین حضور حیات وحش در محدوده خود می شوند. با توجه به خشکسالی حاکم در منطقه آب پشت این بندها نیز بسیار حائز اهمیت است به طوری که در طول سال مورد استفاده دامداران و کشاورزان منطقه قرار می گیرد. وی در پایان تصریح کرد با توجه به پراکنش این بندها در منطقه دسترسی برای بومیان منطقه نیز به نسبت تسهیل گشته است و با توجه به اهمیت استفاده چند منظوره از آنها می توان با تخصیص اعتبارات مورد نیاز تا حدود زیادی با خشکسالی ها و کمبود آب در منطقه و همچنین خسارات سیلاب ها مقابله نمود.

سیل

سیل

سیل

 

کدخبر: 715587 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟