بعد از ماجرای قمه‌ کشیدن دختران دهه‌ هشتادی، خیلی نگران دخترم شدم!

 این روزها زمان زیادی را با دوستانش بیرون از خانه می‌گذراند. از نحوه تربیت خودم و مادرش مطمئن هستم اما شرایط جامعه خراب شده است. به نظرتان او را تعقیب کنم تا ببینم دقیقا با دوستانش کجا می‌رود و چه کارهایی می‌کند یا خیر؟

تکرار هلیا

نگرانی شما در شرایط موجود قابل درک است و از این که برای رفع این نگرانی و عملکرد بهتر به دنبال افزایش اطلاعات‌تان هستید و تصمیم دارید کاری مثل تعقیب کردن او و... را بدون مشورت انجام ندهید، خوشحالم. در ادامه یک نکته مهم درباره تغییرات در این دوران مطرح خواهد شد و چند توصیه به شما خواهم داشت.

  3 تغییر در نوجوانی که باید بدانید

نوجوان در این دوره از زندگی‌اش، تغییرات مهم و سریعی را تجربه می‌کند. از جمله این تغییرات که باید والدین از آن‌ها مطلع باشند، سه مورد مهم‌تر است: 1- تغییرات جسمانی| آغاز فعالیت‌ برخی هورمون‌ها در بدن، عامل اصلی این تغییرات است که شامل افزایش قد و وزن، تغییر صدا، پیدایش خصوصیات ثانویه جنسی و... است. 2- تغییرات هیجانی| تغییرات هیجانی بر اثر تغییرات جسمانی از جمله تغییرات هورمونی به وجود می‌آید. نوجوان با احساسات و عواطف خاصی مواجه می‌شود که پیشتر تجربه چندانی درخصوص آن‌ها نداشته است. 3- تغییرات اجتماعی| در این دوره ارتباطات و روابط اجتماعی نوجوان تغییر می‌کند و بیشتر تمایل دارد با دوستان و همسالان خود باشد و در جامعه رفت‌و‌آمد کند. اما آیا والدین در عبور سالم‌تر نوجوان‌ها از این مسیر نقش موثری دارند؟ قطعا بله. و اما چند توصیه به شما:

  ارتباط‌ با دخترتان را بهبود ببخشید

از کیفیت ارتباط‌تان با او در پیامک‌تان چیزی نگفتید. والدین باید همدلانه و بدون قید و شرط فرزندشان را بپذیرند و از او حمایت کنند تا در هر لحظه از زندگی که دچار مشکل شد، اولین حامی  و پناه والدینش باشند.

  دوستان و نزدیکانش را بشناسید

در ماجرای دعوای دختران  دهه هشتادی که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، نقش والدین‌شان هم باید دیده شود. بنابراین شما افرادی را که روی فرزندتان تاثیر می‌گذارند، بشناسید و با والدین آن‌ها در ارتباط باشید. این‌کار علاوه بر ایجاد امنیت خاطر در شما، از بروز مشکلات بعدی پیشگیری خواهد کرد.

  خودمراقبتی را به او آموزش دهید

نوجوانان، حتی در صورتی که سلامت روانی اجتماعی بالایی داشته و از محیط حمایتگرانه‌ای برخوردار باشند باز هم بی‌نیاز از مهارت های خودمراقبتی نیستند. از مهم ترین این مهارت ها، مهارت «نه گفتن» است. فرزندان ما  باید قادر باشند در برابر فشار همسالان‌شان یا در دیگر زمینه‌ها و موقعیت‌های مخاطره آمیز و آسیب‌های اجتماعی،  از خود مراقبت کنند و با جرئت «نه» بگویند.

  به جای تعقیب، بر او نظارت کنید

درباره تصمیم‌تان برای تعقیب دخترتان، در قدم اول از شما می‌خواهم که نشانه های رفتارهای پر خطر را بشناسید و این علایم را جدی بگیرید.  همچنین به فرزندتان آموزش‌های لازم را ارائه و اجازه دهید احساس امنیت و آزادی داشته باشد. به جای مرتب چک کردن و کنترل کردن که موجبات پنهان کاری وی را فراهم می‌کند، از دور مراقبت کنید. به همین دلیل تعقیب کردن وی به صلاح نیست چراکه ممکن است دخترتان متوجه شود و رابطه امن بین شما از بین برود.

 زهرا متقی‌شکیب / کارشناس‌ارشد روان‌شناسی بالینی

کدخبر: 706474 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟