همه ایران گلفروش شدند، قیمت گل گران شد! / قیمت گل شب عید اعلام شد

به گزارش رکنا، اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران در گفتگو با خبرنگار رکنا درخصوص قیمت گل شب عید گفت: قیمت گل هر شاخه شب بو 80 هزار تومان، سنبل 250 هزار تومان، لاله 200 هزار تومان، سینره 250 هزار تومان و رز 80 هزار تومان است.

چرا گل گران است؟

شاهرخی درخصوص وضعیت بازار گل گفت: امسال فروشندگان گل با یک مشکل مواجه شدند و آن تعداد فروشندگان گل است که نسبت به پارسال افزایش یافته است. در حال حاضر همه گل فروش شده اند. همه خیابان ها و چهارراه ها، میوه فروشی ها، قنادی ها و حتی شهرداری ها گل می فروشند و چون تولید گل کم و تقاضا برای فروش بالا است، باعث گرانی گل شده است، اگرنه قیمت گل نباید به این گرانی باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه هیچ قانونی وجود ندارد که مانع فروش گل سر چهارراه ها، میوه فروشی ها و قنادی ها شود، گفت: شهرداری هر جا توانسته غرفه زده و گل می فروشد. باید تولید به میزانی باشد که ما بتوانیم به این اندازه گل بفروشیم. فروشنده گل حتی در شبکه های مجازی هم افزایش یافته است. فروشندگان ما یازده ماه منتظر بودند تا شب عید فروش داشته باشند اما میوه فروش و قنادی و حتی سر چهارراه گلفروشی ها، گل می فروشند. کسی هم نیست که مانع آنها شود.

اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تزئینی تهران

همه گلفروش شدند

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران با بیان اینکه این گلفروش ها با آزادی کامل فعالیت می کنند، این درحالی است که زیر نظر اتحادیه نیستند، گفت: شهرداری و اماکن هم مانع فروش گل توسط آنها نمی شوند. شبکه مجازی فروش گل از 300 شبکه به 600 شبکه در شب عید افزایش یافته است. بازار گل حدود 300 غرفه به غرفه های خود اضافه کرده است، زیرا فروشندگان گل زیاد شدند و تقاضا افزایش یافته است. مگر عرضه گل چقدر است؟ سال گذشته سبزه نارنج 20 هزار تومان بود و امسال به 60 هزار تومان رسیده است.

وی تاکید کرد: سبزه نارنج 18 اسفند امسال 15 هزار تومان و سنبل 80 هزار تومان و لاله 40 هزار تومان بود و طی 10 روز که همه گلفروش شده اند، گل گران شد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر گل با قیمت قبل به دست مصرف کننده می رسد. فروشندگان ما هنوز گل شب عید خود را خریداری نکردند، زیرا فروش گل 2 روز مانده به پایان سال آغاز می شود. ما واردات گل به کشور نداریم و فقط گل های ریشه ای از کشور صادر می شود.

وی درخصوص میزان افزایش قیمت گل گفت: قیمت گل از تورم کمتر است و مطمئنا اگر تعداد فروشندگان به این حد نرسیده بود و همه گلفروش نبودند، قیمت گل بسیار ارزان تر بود. تولید گل کشور فقط برای فروشندگان است اما شب عید است و همه گلفروش شدند و حتی برخی خانه ها هم گل می فروشند.

ایران کشور بی آمار است

شاهرخی درخصوص تامین گل گلفروش ها گفت: تمام گل های تولید در ایران به تهران می آید و از دو بازار گل اصلی جاده خاوران و ورامین پخش می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نظارت از همان بازار گل ها وجود ندارد و گل فقط به اعضای اتحادیه فروخته نمی شود؟ گفت: اگر شما هم بروید، به شما گل می فروشند. به همه گل می فروشند. تنها در کشورهای پیشرفته مثل هلند است که در بازار، گل را فقط با کارت مخصوص گل فروشی، می فروشند، اما اینجا فرق دارد.

وی در پاسخ به این سوال که چه باید کرد؟ گفت: ما آمار نداریم. هنوز نمی دانیم موجودی نارنج و اطلس کشور برای کاشت چقدر است. پارسال تولید زیاد بود و گل ارزان تر بود و بسیاری گل نکاشتند و ضرر کردند. زیرا آمار نداشتند. ایران، کشور بی آمار است.

شهرداری به جای نظارت گل می فروشد

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران با بیان اینکه همه گلفروش های ما از این وضعیت ناراحت هستند، گفت: چهار راه پایین هر گلفروشی، گل می فروشند و وقتی با شهرداری تماس می گیرند، می گویند ما نمی توانیم کاری کنیم. خود شهرداری هم گل می فروشد. شهرداری در خیابان ستارخان بازار گل دارد و در میادین میوه و تره بار هم گل می فروشد.

وی در آخر گفت: همه جا گل، سبزه و ماهی می فروشند و هرکس در شهرستان بیکار شده است ، به تهران آمده و گل می فروشد. سرچهارراه ها گل می فروشند چون شهرداری به دستفروش ها کاری ندارد و خیابان مملو از دستفروش شده است.

کدخبر: 980917 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟