روش گزارش تخلفات کیفی کالا و خدمات از سوی مردم اعلام شد

به گزارش رکنا، مراسم رونمایی از «سامانه مشتقات نفتی» و «باکس حمل امن نمونه» همچنین «سامانه امن پرداخت» با حضور مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ، کرمی معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، نمایندگان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاه‌های مرتبط برگزار شد و کارشناسان سازمان ملی استاندارد در این باره توضیحاتی ارائه کردند.  

هوشمندسازی در فرایند صدور کد رهگیری فرآورده‌های نفتی

سامانه‌های سازمان ملی استاندارد ایران به منظور جلوگیری از فساد، شفافیت فرایند، تسریع در ارائه خدمات به متقاضیان، در بستر فناورانه طراحی و به بهره‌برداری می‌رسد. طراحی سامانه مشتقات نفتی، با احصای وضع موجود و برنامه‌ریزی برای پیشگیری و جلوگیری از گلوگاه‌های فساد و شفافیت فرایند از زمان ثبت درخواست تا تولید و تحویل خدمت به موازات سامانه سینا، بازنویسی و باز مهندسی شده است.

در این سامانه، تمامی مراحل شامل ثبت درخواست واحد تولیدی، استفاده از سرویس‌های برخط در استعلام اطلاعات نظیر سرویس استعلام مجوزها، سرویس استعلام ایران کد و سرویس استعلام ثبت احوال و ثبت شرکت‌ها و ... از طریق اپ موبایل انجام می‌گیرد. در این فرآیند، ثبت اطلاعات به‌صورت برخط و هوشمند بوده که امکاناتی نظیر ثبت موقعیت جغرافیایی و اطلاعات مکان بازدید، ارسال نمونه به آزمایشگاه از طریق جعبه امن حمل نمونه، رهگیری مسیر انتقال نمونه با فیلمبرداری و تصویربرداری از مراحل نمونه‌برداری توسط کارگروه استانی را دارد.

همچنین ارسال نمونه به آزمایشگاه به‌صورت توزیع عادلانه و هوشمند دنبال می‌شود و ارتباط واحد تولیدی با آزمایشگاه همکار از بین خواهد رفت به طوری که ارسال نمونه از طریق پست به آزمایشگاه، تشکیل کارگروه مرکزی به‌صورت برخط و ثبت رای بدون حضور فیزیکی دنبال می‌شود. طراحی جعبه امن حمل نمونه دارای ویژگی‌هایی از جمله سنسور دما، ثبت و ارسال موقعیت جغرافیایی و ردیابی تمام مسیر حمل نمونه، فعال سازی و باز شدن قفل در مکان‌های تعیین شده و احراز هویت کاربر، است.

بر اساس قانون برای صدور کد رهگیری فرآورده‌های نفتی دستگاه‌های متعدد در فرایند یاد شده با سازمان ملی استاندارد ایران از جمله شرکت پالایش و پخش فراورده نفتی، ستاد مبارزه با قاچاق، وزارت صمت همکاری دارند.

امکانات و ویژگی‌های جعبه امن حمل نمونه

امکانات و ویژگی‌های جعبه امن حمل نمونه شامل رهگیری مسیر انتقال نمونه از زمان نمونه‌برداری تا آزمون، دارای حسگر‌های دما، دود، ارتفاع از سطح دریا، سرعت و رطوبت، باز شدن درب جعبه در مکان مشخص، باطری با امکان شارژ مجدد و نگهداری شارژ تا هفت و روز، اتصال به سامانه جهت باز شدن درب درمان مشخص و با احراز نهاد ارزیابی انطباق، تولید در اندازه‌های مختلف دارای، ال‌ای دی با رنگ‌های مختلف جهت نمایش وضعیت دستگاه و جعبه سیاه برای ثبت رخداد‌ها است.

پرداخت هزینه آزمون، نمونه‌برداری و بازرسی از طریق درگاه امن

درگاه امن پرداخت به منظور تسریع و تسهیل خدمات سازمان و شفاف‌سازی تعاملات و مناسبات بین ذی‌نفعان و در راستای ارتقای سلامت اداری و بهبود فرآیند‌ها ایجاد شد. شماره حساب بانکی آزمایشگاه‌های همکار در درگاه امن پرداخت تعریف و امکان دریافت هزینه آزمون نیز از طریق این درگاه فراهم شده است.

در همین راستا، واحد‌های تولیدی و تولیدکنندگان محصولات مشمول اجرای اجباری استاندارد موظفند هزینه آزمون را از طریق درگاه امن پرداخت به آزمایشگاه‌های آزمون کننده پرداخت کنند. آزمایشگاه‌های همکار نیز بدون ارتباط با واحد‌های تولیدی امکان وصول هزینه آزمون‌های پرداخت شده را دارند.

۲ ابزار سازمان ملی استاندارد برای انجام بازرسی‌های کارآمد، دقیق و شفاف

سازمان ملی استاندارد در راستای افزایش سطح کیفیت خدمات در ۱۲ گروه مختلف از جمله هتل‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی، رستوران‌ها و... یک طرح بازرسی عیدانه را آغاز کرده است. برای این منظور، از ۲ ابزار جدید و پیشرفته که دارای ویژگی‌هایی هستند، استفاده شده است.

اولین ویژگی استفاده از یک ابزار فرم ساز که به بازرسان امکان می‌دهد فرم‌های بازرسی را به‌صورت آنلاین و آفلاین ایجاد، ویرایش و ارسال کنند. این ابزار باعث می‌شود فرم‌های کاغذی حذف شوند و به جای آن فرم‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرند، فرم‌ها به‌صورت بر خط و به لحظه به مدیران ارسال شوند و نیازی به ذخیره و انتقال فیزیکی آن‌ها نباشد، فرم‌ها به‌صورت چند رسانه‌ای باشند و از عکس، صدا و ویدیو پشتیبانی کنند.

همچنین فرم‌ها دارای معیار‌های ارزیابی و نمره‌دهی مشخص باشند و بازرسان بتوانند به راحتی امتیاز خود را به هر مورد اعلام کنند، فرم‌ها به‌صورت خودکار به ابزار داشبورد ساز ارسال شوند و داده‌های بازرسی در آن ابزار قابل مشاهده و تحلیل باشند.

دومین ویژگی استفاده از یک ابزار داشبوردساز که به مدیران امکان می‌دهد داده‌های بازرسی را به‌صورت تعاملی و خلاقانه مشاهده، تجزیه و تحلیل کنند. این ابزار باعث می‌شود داده‌ها از منابع مختلف جمع‌آوری و یکپارچه شوند و نیازی به وارد کردن داده‌ها به‌صورت دستی نباشد، داشبورد‌ها با استفاده از نمودارها، گراف‌ها و متن‌های قابل خواندن ایجاد شوند و مدیران بتوانند به راحتی از وضعیت کلی و جزئی خدمات آگاه شوند، داده‌ها به‌صورت دینامیک و به لحظه بروز شوند و مدیران بتوانند از تغییرات و روند‌های موجود در خدمات مطلع شوند.

همچنین داشبورد‌ها با سایر مدیران و ذی نفعان به اشتراک گذاشته شوند و از ارتباط و همکاری بین آن‌ها برای بهبود کیفیت خدمات استفاده شودداشبورد‌ها دارای یک فلو برای تایید ارزیابی‌های انجام شده توسط رده‌های سازمانی مختلف باشند و مدیران بتوانند نظرات و پیشنهادات خود را در مورد خدمات ارائه دهند. این ۲ ابزار به سازمان ملی استاندارد کمک می‌کنند تا بازرسی‌های خود را به‌صورت کارآمد، دقیق و شفاف انجام دهد و به بهبود کیفیت خدمات در کشور بپردازد.

ارائه گزارشات مربوط به تخلفات کیفی در سامانه مردم‌دار توسط شهروندان

شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه مردم‌دار به نشانی https://1517.inso.gov.ir گزارش مربوط به تخلفات کیفی در حوزه کالا، خدمات و نهاد‌های ارزیابی انطباق را اطلاع دهند. سامانه مردم‌دار  بستر الکترونیکی رسیدگی به گزارشات، درخواست‌ها و نظرات شهروندان، برای دادخواهی مردم در کیفی‌گرایی محصولات و خدمات است.

شهروندان می‌توانند گزارش مربوط به تخلفات در حوزه کالا، خودرو، خدمات (آسانسور، تجهیزات تفریحی، جایگاه سوخت)، نهاد‌های ارزیابی انطباق و همچنین انتقادات و پیشنهادات خود را به‌صورت غیرحضوری به اطلاع متولیان امر رسانده و ارتقای کیفیت زندگی خود را مطالبه کنند.

درگاه الکترونیکی مردم‌دار به نشانی فوق این امکان را برای شهروندان فرآهم آورده تا نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با الصاق عکس، ویدیو یا صدا در حوزه‌های مخلتف از طریق شماره تماس ۱۵۱۷ یا شماره پیامکی ۱۰۰۰۱۵۱۷ ثبت و پیگیری کنند.

هزارو ۲۰۶ نهاد ارزیابی انطباق با اصالت به درگاه امن پرداخت پیوستند

پس از ارائه توضیحات کارشناسان اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در این مراسم اظهار کرد: امروز اتفاق بسیار مهمی رخ داده است. سامانه‌های فناورانه و هوشمند در سازمانی که ماموریت ویژه خدمت به مردم را دارد جز الزامات است.

وی افزود: ارتقا شفافیت فرایند دستور کار سازمان ملی استاندارد بوده و جلوگیری از تشکیل گلوگاه‌های فساد از دیگر ماموریت‌های سازمان است. جعبه حمل امن نمونه مبارزه جدی، عملی و فناورانه با قاچاق بوده و امکان هرگونه خطایی را باطل می‌کند این جعبه به‌صورت آنلاین تحت کنترل است.

اسلام‌پناه گفت: درگاه امن پرداخت در واقع رابطه بین ذینفعان را قطع می‌کند تا امروز هزار و ۲۰۶ نهاد ارزیابی انطباق با اصالت به این درگاه پیوستند ۲ هزار ۷۰ واحد تحت پوشش در این درگاه فعالیت می‌کنند و بیش از ۴ هزارو ۵۱۶ تعداد تراکنش، عملکرد این درگاه است بنابراین این درگاه از مصداق‌های شفافیت است.

کدخبر: 977722 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟