نحوه ثبت شکایت از تخلفات فروشگاه ها و کسب و کارهای اینترنتی

به گزارش رکنا، احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در نشست خبری امروز درخصوص طرح آغاز گشت های مشترک ماه مبارک رمضان و نوروز 1403 در پاسخ به خبرنگار رکنا درخصوص تخلفات فروشگاه ها و کسب و کارهای اینترنتی از جمله دیجی کالا، اسنپ فود، اسنپ پی و ... از گران فروشی، کم فروشی، تقلب و عمل نکردن به تعهدات خود در قبال مشتری گفت: مرجع و متولی اصلی نظارت بر کسب و کارهای مجازی و اینترنتی وزارت صمت، سازمان حمایت و از همه مهمتر اتحادیه کسب و کارهای مجازی است.

نحوه ثبت شکایت از تخلفات فروشگاه ها و کسب و کارهای اینترنتی

وی در پاسخ به خبرنگار رکنا که اتحادیه کسب و کارهای مجازی بیش از دو سال است که به صورت نیمه تعطیل است و انتخابات آن از سوی وزارت صمت برگزار نمی شود، گفت: به لحاظ این پراکندگی هایی که وجود داشت، دو ماه گذشته کتبا و رسما ابلاغ، تاکید و تجمیع شد که مرجع اصلی و سیستماتیک نظارت بر بازار اعم از مجازی و غیرمجازی سازمان حمایت و وزارت صمت است، اما سازمان تعزیرات حکومتی در قالب شعب سیار یا گشت های مشترک اگر مواردی وجود داشته باشد، بدون اینکه سازمان حمایت گزارش کند، ورود و پیگیری می کنیم و اگر شاکی خصوصی داشته باشد، بررسی و رسیدگی خواهیم کرد.

اصانلو در ادامه تاکید کرد: شعب سازمان تعزیرات حکومتی این آمادگی را برغم عدم اختیارات لازم دارد و مردم در سراسر کشور می توانند شکایات خود را به صورت الکترونیک در سامانه 135 ثبت کنند.

وی با بیان اینکه سامانه ثبت شکایت الکترونیک قبل از این وجود نداشت و برای اولین بار در تاریخ سازمان تعزیرات حکومتی در دولت سیزدهم راه اندازی شد، گفت: سامانه الکترونیک 135 ثبت شکایت، دسترسی مردم را به خدمات سازمان تعزیرات حکومتی تسهیل کرد. این سامانه آمادگی دارد که شکایات مردم در هر حوزه ای از کسب و کارها و فروشگاه های مجازی تا غیرمجازی از کم فروشی، گران فروشی و سایر تخلفات را به صورت رایگان ثبت کنند و پس از آن پرونده ثبت شکایات به شعب سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع و فرآیند رسیدگی و تحقیق آغاز می شود. بنابراین مردم عزیز می توانند برای ثبت شکایات خود به این سامانه مراجعه کنند.

دستور ویژه رئیس جمهور درخصوص حل مشکل متقاضیان ایران خودرو

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار رکنا درخصوص تخلفات خودروسازان از جمله طرح اجباری تبدیل خودروهای ثبت نامی به خودرو گرانتر از دستور ویژه رئیس جمهور برای حل مشکلات متقاضیان سامانه خبر داد و گفت: سازمان تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به پرونده ها است. ثبت نام خودرو از سوی وزارت صمت انجام شده است و نوع خودرو و زمان تحویل مشخص شده است و یک ثبت نام اولیه بوده است و به طبع قرارداد مشخص و روشنی هم وجود نداشته است. بنابراین در این خصوص سازمان تعزیرات حکومتی مسئولیت مستقیمی ندارد و سازمان وقتی ورود می کند که تخلف تعزیراتی محقق و شکایت و گزارشی انجام شد، کما اینکه در سال جاری حداقل چند پرونده مهم در حوزه خودرو رسیدگی و رسانه ای شد.

وی ادامه داد: خودروسازی که بیش از هزار شاکی خصوصی داشت و محکوم به گرانفروشی و پرداخت 2 هزار میلیارد تومان شد، اما سازمان تعزیرات حکومتی در این خصوص مسئولیت و ماموریتی نداشت و در راستای حمایت از حقوق مردم پیش قدم شد و در این حوزه ورود کرد تا مشکلات مردم حل شود. از جمله متقاضیان ایران خودرو که در این خصوص مکاتباتی انجام شد و شخص رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت دستور ویژه صادر کرد تا مشکل ثبت نام کنندگان حل شود. زیرا حقوق مردم خط قرمز رئیس جمهور است. بنابراین مکاتبات سازمان تعزیرات حکومتی در این حوزه ادامه دارد، با اینکه وظیفه مشخصی هم ندارد.

گشت های مشترک برای حضور میدانی در بازار ماه مبارک رمضان و عید نوروز

احمد اصانلو در ادامه با تشریح طرح نظارت نوروزی و ماه مبارک رمضان بر قیمت کالاها، گفت: علاوه بر گشت‌های مشترک که حضور میدانی در بازار دارد، روسای شعب تعزیرات حکومتی به صورت مستقر در بازارهای عمده و مراکز فروش بزرگ حضور خواهند داشت تا بتوانیم به سازمان حمایت بر حقوق مصرف کنندگان در کنترل بازار کمک کنیم.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با تاکید بر اینکه طرح ماه مبارک رمضان و عید نوروز 1403 با محوریت مراکز عمده و واحدهای تولیدی اثرگذار در تنظیم بازار برگزار می شود، افزود: شعب تعزیرات حکومتی امسال علاوه بر گشت های مشترک با قوای و تعداد روسای شعب بیشتری در مجتمع های تجاری و مراکز عمده مستقر خواهند شد.

اصانلو  گفت: نهادهای مختلفی برای نظارت، بازرسی و کشف تخلف وجود دارد اما به دلیل برخی موازی‌کاری‌ها و تداخل وظایف، اتفاقاتی را رقم زد که اخیرا مسئولیت نظارت بر بازار بر عهده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار گرفت و شعب تعزیرات حکومتی نیز برای ایجاد ثبات در بازار حضور مطالبه گرانه و پیشگیرانه در این زمینه خواهد داشت.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی افزود: با ابلاغیه اخیر مسئولیت نظارت، بازرسی، کنترل و کشف تخلف بر عهده سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار گرفت و سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات در کنار این سازمان قرار دارد.

اصانلو گفت: براساس فرایند طبیعی و قانونی سازمان تعزیرات حکومتی وظیفه دارد براساس گزارش‌های سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ورود پیدا کند؛ با وصف اینکه سازمان تعزیرات حکومتی از نظر ساختاری وظیفه نظارت بر بازار را ندارد اما به لحاظ اهمیت، تعامل و همکاری و تسهیل امور با تمام قوا و همه امکانات امسال تصمیم دارد در کنار سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به نظارت در بازار کمک کند.

وصول بیش از 60 هزار میلیارد ریال در 11 ماه

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در ۱۱ ماهه امسال، ۶۳۴ هزار و ۱۵۳ فقره پرونده در بخش کالا و خدمات، بهداشت، قاچاق کالا و ارز تشکیل و ۶۳۱ هزار و ۱۳۶ فقره پرونده مختومه شده است.

وی ادامه داد: در این مدت عملکرد شعب بدوی (کالا و خدمات، بهداشت، قاچاق کالا و ارز) نسبت مختومه به وارده برابر با ۹۸ درصد است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی پیرامون عملکرد واحدهای اجرای احکام این سازمان، افزود: از ابتدای سال تا پایان بهمن ۴۳۲ هزار و ۶۹۹ پرونده به واحدهای اجرای احکام ارسال و ۴۲۱ هزار و ۹۴۳ فقره پرونده مختومه شده است که نرخ عملکرد واحدهای اجرای احکام نسبت مختومه به وارده برابر با ۹۸ درصد است.

اصانلو درباره محکومیت‌های قطعی وارده به اجرای احکام و وصولی، گفت: در این مدت بیش از ۲۵۵ هزار میلیارد ریال از محکومیت های صادر شده وارد اجرای احکام شده است. که در مجموع میزان محکومیت‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بیش از سه برابر افزایش داشته است و بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال از محکومیت‌های صادره وصول شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹۸ درصد افزایش داشته است.

معاون وزیر دادگستری درباره برگزاری گشت‌های مشترک، اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان بهمن، ۳۸ هزار و ۴۱۲ تیم گشت مشترک اعزام و ۲۶۰ هزار و ۵۰۱ مورد بازرسی انجام شده است که منجر به تشکیل۷۲ هزار و ۴۸۹ پرونده شده است همچنین ۱۸۸ هزار و ۱۲ واحد صنفی بدون تخلف بودند.

ورود تعزیرات به شهریه مدارس بدون دریافت گزارش

اصانلو در خصوص شهریه مدارس گفت: ما ابتدای امسال بدون اینکه گزارش یا شکایتی توسط اموزش و پرورش واصل شود، خودمان تشکیل جلسه دادیم و با ورود میدانی روسای شعب سیار ما منتهی به تشکیل پرونده برای ۷ الی ۸ مدرسه غیرانتفاعی در تهران که شهریه‌های هنگفتی دریافت کرده بودند شد و رای بدوی صادر و اخیرا هم در مرحله تجدیدنطرخواهی این آرا قطعی شده است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی افزود:  متاسفانه همراهی و همکاری که لازم بود در موضوع برخورد با  بحث شهریه مدارس از ناحیه آموزش و پرورش نشد زیرا دوستان اعتقاد داشتند که شهریه با خود آنها است.  در حیث برخورد با تخلفات مدارس غیرانتفاعی جهت اخذ شهریه مازاد همچنان پیگیریم و اگر مردم شکایتی دارند سازمان تعزیرات حکومتی و سامانه ۱۳۵ سازمان در اختیارشان است.

اصانلو گفت: برای رسیدگی به تخلفات مدارس همین که مردم اعلام‌ کنند کدام مدرسه چه نوع تخلفی کرده، ورود و رسیدگی می‌کنیم.

«عجله دارم» در تاکسی های اینترنتی باید حذف شود

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در پاسخ به سوالی درباره گزینه «عجله دارم» در تاکسی‌های اینترنتی و تذکر تعزیرات در این زمینه گفت: موضوعی بود که هیچ یک از دستگاه‌های متولی ورود نکردند و تعزیرات حکومتی رأسا ورود کرد.

اصانلو گزینه «عجله دارم» در تاکسی‌های اینترنتی را از مصادیق گران‌فروشی دانست و افزود: برای این موضوع پرونده تشکیل شده و اکنون در مرحله تحقیقات مقدماتی است.

معاون وزیر دادگستری تصریح کرد: از همین جا اتمام حجت خود را به شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی اعلام می‌کنم که این موضوع را حل کنند، زیرا اجحاف در حق مردم است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با اشاره به اینکه برخی شرکت‌ها قول دادند که ظرف ۲۴ ساعت از دیروز این گزینه را بردارند، افزود: با تمسک به این عنوان‌ها نمی‌توانند مازاد بر حق خود را از مردم دریافت کنند و اگر این مشکل را حل نکنند، در رسیدگی به پرونده‌ها با سرعت و قاطعیت اقدام می‌شود.

جزای چهار هزار میلیارد تومانی برای قاچاقچیان ارز

 

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی درباره قاچاق شیرخشک گفت: امسال بیش از ۵۰ فقره پرونده قاچاق شیرخشک تشکیل شد که پس از رسیدگی بیش از  ۷۸ میلیارد ریال جریمه صادر شد. اگر سازمان غذا و دارو در این خصوص شکایت کند و یا اینکه گزارشی به سازمان تعزیرات در این خصوص وارد شود، حتما پیگیری می‌کنیم.

اصانلو در پاسخ به سوالی درباره پرونده‌های قاچاق کالا و ارز گفت: از ابتدای امسال تا پایان بهمن ۱۲۹ هزار و ۷۶۰ فقره پرونده در شعب تعزیرات حکومتی تشکیل و از این تعداد ۱۲۷ هزار و ۵۱۰ فقره پرونده رسیدگی شده است که اکنون در مرحله تجدید نظر یا اجرای احکام قرار دارد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ادامه داد: در این مدت، قاچاقچیان به پرداخت بیش از چهار هزار میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شدند.

اصانلو درباره پرونده‌های قاچاق ارزی افزود: از میان کل تعداد پرونده‌های مربوط به قاچاق، ۴۵۰ فقره پرونده مربوط به قاچاق ارزی بوده است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی افزود: سازمان تعزیرات حکومتی آمادگی دارد که در صورت اعلام بانک مرکزی شعب ویژه و میدانی برای برخورد با صرافی‌ها و افرادی که در ضوابط اعلام شده از سوی بانک مرکزی را رعایت نمی‌کنند یا موجب اخلال در نظام ارزی و اقتصادی می‌شوند، ایجاد کند.

جریمه ۲۵۵ میلیارد تومانی شرکت‌های هواپیمایی

اصانلو در پاسخ به سوالی درباره گرانفروشی بلیت هواپیما و ورود تعزیرات در این زمینه گفت: امسال برای ۲۳ شرکت هواپیمایی پرونده تشکیل و منجر به صدور احکام سنگین شد که برخی از این احکام در حال اجرا است.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی اظهارداشت: در مجموع شرکت‌های هواپیمایی ۲۵۵ میلیارد تومان محکوم شدند.

 

کدخبر: 977616 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟