افزایش سهم خودروهای ایرانی در تلفات تصادفات / آزمون تست تصادف باعث کاهش فاحش تلفات سوانح می شود

به گزارش رکنا، بنابر اعلام سازمان پزشکی قانونی، آمار تصادفات و تلفات حوادث رانندگی در سال گذشته 19 هزار و 490 نفر گزارش شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات 16 هزار و 778 نفر بود، 16.2 درصد بیشتر شده است.

همچنین طبق اظهارات اخیر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران: بر خلاف رویه حاکم در دنیا که بیشترین تلفات ناشی از تصادفات در خارج از شهرها حادث می‌ شود در استان تهران بیشترین متوفیان مربوط به شهر تهران هستند که 23 درصد آمار فوتی‌ های شهر تهران مربوط به استفاده کنندگان از پراید است.

از سوی دیگر اردیبهشت ماه امسال سردار سید تیمور حسینی بیان کرد: سهم خطای انسانی در تصادفات جاده‌ ای 29 درصد، سهم راه 20 درصد و سهم خودرو به‌ ویژه خودرو‌های ایرانی مانند پراید و پژو 51 درصد بوده است که متأسفانه رقم قابل‌ توجهی از سهم این تقصیر‌ها به راه و خودرو اختصاص دارد.

گفتنی است، از آنجا که سهم تقصیر تصادفات شهری و جاده ای حول سه محور انسان، خودرو و جاده می باشد، بنابراین این 3 عامل مهم مربوط به نظام حکمرانی کشور است و باید در این خصوص اقدامات لازم صورت گیرد. یکی از این اقدامات تست تصادف خودرو های داخلی، مونتاژی و حتی وارداتی است.

شرکت آزمون های ایمنی و کیفیت خودرو، مجموعه (AQS) اولین شرکت تست تصادف خودرو در ایران است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی و بدون استفاده از منابع مالی بخش دولتی، اولین مرکز تست تصادف خاورمیانه در ایران را با بهترین و جدیدترین تجهیزات اروپایی راه اندازی و تست های یازده گانه را انجام خواهد داد و قرار است از این پس خودروسازان به جای اینکه محصولات خود را برای تست تصادف به خارج از ایران ارسال کنند، تست تصادف در ایران انجام شود.

در این خصوص گفتگوی رکنا با مدیرعامل شرکت آزمون های ایمنی و کیفیت خودرو (AQS) را بخوانید:

مدیرعامل این شرکت ابتدا در پاسخ به زمان آغاز به کار و راه اندازی اولین مرکز تست تصادف در ایران گفت: قرارداد ها و توافق های مرتبط با این پروژه از آبان ماه سال 1401 آغاز گردید و در پی آن عملیات اجرایی آغاز و امیدواریم در پاییز سال 1403به بهره برداری برسد.

او در پاسخ به این سوال که پس از راه اندازی این مرکز، آیا تست تصادف برای خودروسازان اجباری است یا اختیاری است؟ گفت: آزمون های اصلی تست تصادف بر اساس آزمون های 85 گانه مصوب شورای عالی استاندارد ایران، برای تمامی خودروها الزامی است.

 مدیرعامل شرکت آزمون های ایمنی و کیفیت خودرو (AQS) درخصوص هماهنگی و نقش سازمان ملی استاندارد ایران گفت: سازمان ملی استاندارد ایران از حامیان معنوی این طرح است و نهایتا بهره بردار و ناظر اصلی، این سازمان می باشد.

او در پاسخ به این سوال که آیا دستورالعمل یا قانونی تدوین شده است که این مرکز در تولید خودروها چه نقشی خواهد داشت؟ گفت: دستورالعمل و قوانین وجود دارند. لیکن در این خصوص باید جزئیات را از سازمان ملی استاندارد ایران جویا باشید.

 مدیر عامل این شرکت در پاسخ به این سوال که آیا تحقیقی انجام شده که خودروهای تولید داخل و حتی مونتاژی نسبت به استانداردهای جهانی درخصوص تست تصادف در چه سطحی قرار دارند؟ اگر بله، در چه سطحی قرار دارند و چند درصد تولیدات داخلی و مونتاژی می توانند در حال حاضر تست تصادف را با موفقیت بگذرانند؟ اگر نه، آیا قرار است، انجام شود؟ گفت: بنده اطلاعی در این خصوص  ندارم.

او همچنین در پاسخ به این سوال که قدرت اجرایی این مرکز چقدر است و آیا می تواند مانع تولید خودروهایی باشد که تست تصادف را با موفقیت نگذرانده اند؟ گفت: هیچ آزمایشگاهی در هیچ کجای دنیا قدرت اجرایی ندارد، بلکه مجری آزمون ها و ارائه گزارشات است. اخذ تصمیمات بعدی بر عهده مراجع قانونی و ذیصلاح موضوع است.

 مدیرعامل شرکت آزمون های ایمنی و کیفیت خودرو (AQS) درخصوص پرداخت هزینه های تست تصادف، گفت: در همه مراکز تست تصادف در دنیا، خودروسازان و یا ارسال کنندگان تست، هزینه را پرداخت می کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ریزی دارید که تمام خودروسازان تست تصادف را بگذرانند و بعد خودرو جدید تولید کنند؟ گفت: برنامه ریزی ها در این خصوص به سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت صمت مرتبط است.

 مدیرعامل شرکت آزمون های ایمنی و کیفیت خودرو (AQS) در پاسخ به این سوال که آیا مجری تست تصادف خودروهای وارداتی و مونتاژی هم خواهید بود؟ برای مثال شنیده شده است که یک خودروی چینی که حتی یک ستاره ایمنی از کشور چین دریافت نکرده ،قرار است وارد ایران شود، گفت: اگر سازمان های ناظر بر واردات تصمیم بگیرند که آزمون های اجباری 85 گانه در داخل کشور نیز بر روی خودروهای وارداتی اعمال گردد، این مرکز قطعا مجری آن خواهد بود.

او در پاسخ به این سوال که اولین تست تصادف بر خودروهای داخلی چه زمانی انجام می شود و آیا نتایج در اختیار مردم قرار خواهد گرفت؟ گفت: تمامی مراکز تست تعهد محرمانگی دارند، لذا نتایج تمامی آزمون ها از جمله آزمون تست تصادف در اختیار خودروسازان و سازمان ملی استاندارد ایران قرار می گیرد و تصمیم انتشار نتایج تمامی آزمون ها از جمله آزمون تست تصادف با سازمان ملی استاندارد ایران و خودروسازان خواهد بود.

 مدیرعامل شرکت آزمون های ایمنی و کیفیت خودرو (AQS) در پاسخ به این سوال که آیا تا به امروز بر روی تولیدات داخل تست تصادف انجام شده است (خارج از ایران)؟ گفت: بله، این مهم به طور مستمر در مراکز خارجی در حال انجام است.

 او در پایان در پاسخ به اینکه آمار تلفات حوادث رانندگی در سال1401 با رشد 16.2 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل تر به 19 هزار و 490 نفر گزارش شده است که بی کیفیتی برخی خودروهای تولید داخل با سهم تقصیر 51 درصدی، دومین عامل و نقش پررنگی در این تصادفات دارد، آیا طبق تحقیقات شما تست تصادف در ایران می تواند باعث کاهش آمار تصادفات و جان باختگان شود؟ گفت: البته موضوع آمار 51 درصدی که اعلام کردید، حتما باید توسط کارشناسان بررسی گردد که مرتبط با چه سطحی از عدم کیفیت خودرو، راننده یا جاده است. لیکن به طور قطع آزمون تست تصادف موجب افزایش ایمنی و کاهش فاحش تلفات یا مجروحان سوانح تصادف خواهد بود.

کدخبر: 972151 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟