آدمک‌ های 250 تا 300 هزار دلاری تست تصادف در ایران

به گزارش رکنا به نقل از پرشین خودرو، ت ست تصادف خودرو به علت گران بودن و عدم وجود تجهیزات و فضای مناسب برای انجام آن در ایران، هم اکنون هزینه‌های زیادی را به خودروسازان داخلی تحمیل می‌کند اما شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اولین شرکت در ایران است که با استفاده از متخصصین این حوزه و سرمایه گذاری بخش خصوصی اقدام به تاسیس مرکز تست تصادف در ایران کرده است.

حالا با توجه به پیشرفت‌های پروژه مرکز تست تصادف، بزرگ‌ترین مرکز تست تصادف خودرو در خاورمیانه برای اولین بار در ایران قرار است از سال ۱۴۰۳ فعالیت خود را آغاز کند تا از خروج سرمایه از کشور جلوگیری و هزینه‌های ناشی از تست تصادف را کاهش دهد.

اما برای عملیاتی شدن تست تصادف یکی از ملزومات و تجهیزات مهم در این مرکز، دامی‌ها یا آدمک‌هایی هستند که برای اندازه‌گیری نیروها و صدمات احتمالی ناشی از برخورد وسیله نقلیه بر روی راننده، مسافر یا عابرین پیاده، دوچرخه‌سواران و حتی رانندگان و سرنشینان موتورسیکلت در هنگام تصادف استفاده می‌شود که تامین هر یک از آنها هزینه بسیاری بالایی دارد.

دامی های تست تصادف، پیکره‌های انسان مانندی هستند که از کامپوزیت‌ها و فلزات مختلف ساخته شده‌اند و حسگرهایی در آن‌ها تعبیه شده است. در واقع دامی‌های تست تصادف بدن انسان را از نظر وزن، ابعاد و مفصل در هنگام تصادف شبیه‌سازی می‌کنند.

در این خصوص امیر مهدی شجاعی‌فرد کارشناس و مسئول مرکز تست تصادف شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو، ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت پیشرفت پروژه، ساخت سازه و تامین تجهیزات داخلی و خارجی مرکز تست تصادف گفت: این پروژه اولین مرکز تست تصادف خودرو در غرب آسیا و مطابق با آخرین استانداردهای یوروانکپ اروپاست که ظرفیت انجام آزمون‌های کرش تست در ایران و کشورهای همسایه را دارد.

تولیدات خودروسازان در بزرگ‌ترین مرکز تست تصادف غرب آسیا مورد آزمون ایمنی و کیفیت قرار می‌گیرند 

وی با اشاره به پیشرفت ۵۰ تا ۶۰ درصدی ساخت سازه و تکمیل تجهیزات مورد نیاز این مرکز گفت: با تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه در اواسط سال آینده، پیش‌بینی می‌شود در نیمه سال ۱۴۰۳ اولین تست تصادف خودرو در این مرکز عملیاتی شود.

شجاعی فرد با بیان اینکه تمامی تجهیزات تست و آزمایشگاه‌های مرکز تست تصادف مطابق با آخرین استانداردهای یوروانکپ اروپاست، افزود: تمام تست‌های مورد نیاز در این مرکز تست تصادف مطابق با استانداردهای یورو انکپ اروپا قابل پوشش و اجراست. در واقع طیف وسیعی از تست‌های تصادف مخرب برای شبیه‌سازی تصادفات واقعی که در رایج‌ترین انواع تصادفات از جمله برخورد از جلو، برخورد از عقب، برخورد جانبی، خروج از جاده و برخورد عابر پیاده می‌شود در این مرکز قابل انجام است از این جهت با عملیاتی شدن این مرکز ضمن جلوگیری از خروج ارز و سرمایه از کشور، هزینه‌های ناشی از تست تصادف نیز کاهش خواهد یافت.

مسئول مرکز تست تصادف شرکت ISQI بیان کرد: تست تصادف شامل برخورد یک وسیله نقلیه با موانع استاتیک و داینامیک و تجزیه و تحلیل نتایج برای ارزیابی ضریب ایمنی خودرو است. در واقع این آزمایش یک روش تقلیدی از یک تصادف رانندگی است که در آن از ماشین‌های واقعی و دامی‌های تست تصادف استفاده می‌شود.

علت هزینه بالای آدمک های تست تصادف چیست؟

وی همچنین به هزینه بالای تامین آدمک‌های مرکز تست تصادف اشاره و اضافه کرد: هزینه آدمک‌های تست تصادف بسیار بالاست و هر آدمک بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دلار قیمت دارد که بسته به نوع تست یک یا دو و بعضا چندین آدمک باید در هر خودرویی قرار بگیرند تا شبیه سازی تست تصادف واقعی در محیط آزمایشگاهی انجام شود.

به گفته شجاعی فرد، در این آدمک‌ها سنسورها و حسگرهایی تعبیه شده است که تست تصادف بدن انسان را از نظر وزن، ابعاد و مفصل در هنگام تصادف شبیه‌سازی می‌کنند و همین مساله علت اصلی قیمت بالای این آدمک ها است در واقع با وجود ان سنسورها میزان صدمه به سرنشینان خودرو را می‌توان تخمین زد و اعلام کرد که هر خودرو چه میزان ایمنی در برابر تصادفات دارد.

وی در پایان با اشاره به مساحت ۲۵ هزار متری مرکز تست تصادف در شهرک صنعتی صفادشت گفت: با راه‌اندازی مرکر تست تصادف پیش‌بینی می‌شود با کاهش وابستگی در این بخش، هزینه خودروسازان نیز کاهش یابد چرا که برای هر تست خودرو، شرکت‌های خودروساز باید رقمی در حدود ۵۰ هزار دلار هزینه کنند و خودرویی را ارسال کنند تا تست تصادف در یک کشور اروپایی انجام شود ضمن اینکه پس از انجام تست تصادف باید هزینه‌ای را بابت اسقاط خودروی تصادفی بپردازند.

کدخبر: 971693 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟