وزیر راه آب پاکی را روی دست متقاضیان مسکن ملی ریخت / قیمت ها ثابت نیست!

به گزارش رکنا، دو سال و نیم از آغاز دولت ابراهیم رئیسی می گذرد و برغم قانون جهش تولید مسکن اما هنوز از ساخت 4 میلیون واحد جزئیات دقیقی در دست نیست. هنوز مشخص نیست پس از ثبت نام و اخذ آورده های متقاضیان، واحدها در چه مرحله ای از ساخت قرار دارند. هنوز متراژ، زمان تحویل و قیمت تمام شده واحدها مشخص نیست و هیچ قراردادی هم وجود ندارد. طرحی که قرار بود طی 2 سال با متری 2 میلیون و 700 هزار تومان ساخته شود، بعد از 4 سال به متری 12 تا 15 میلیون تومان رسیده است و امروز مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی آب پاکی را روی دست متقاضیان ریخته است و قیمت تمام شده واحدهای طرح نهضت ملی مسکن را تابعی از تورم می داند.

پرسش این است: آیا مردم باید تاوان تورم و دیرکرد ساخت واحدهای پروژه های طرح نهضت ملی مسکن را بپردازند یا وزارت راه و شهرسازی و پیمانکاران باید پاسخگوی تورم باشند؟ حالا که واحدهای مسکن ملی طبق وعده مسئولین طی دو سال ساخته نشد، آیا سرمایه مردم (طلا، خودرو، خانه، پس انداز، وام، قرض و ...) که در بازه های مختلف فروخته اند یا به سختی تهیه کرده اند تا آورده های خود را واریز کنند، نیز با تورم محاسبه خواهد شد یا ارزش پول و سرمایه های آنها به دلیل خلف وعده مسئولان، از بین رفته است؟!

به گزارش رکنا، مهرداد بذرپاش در جریان سفر به استان قزوین و در حاشیه افتتاح و تحویل کلید واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی تکمیل شده در این استان، اظهار کرد: در سطح استان قزوین ۲۳ هزار پروژه نهضت ملی مسکن در قالب پروژه‌های شهری، روستایی، بازآفرینی و حمایتی در دستور کار قرار دارد که بیش از ۲۰ هزار واحد آن مربوط به شهر جدید مهرگان است.

وی افزود: امروز ۷۲۳۴ واحد مسکونی حمایتی، روستایی، شهری و بازآفرینی در سطح استان تقدیم مردم شریف قزوین شد و از جمله اقدامات دیگر نیز می‌توان به واگذاری ۱۱۱۹ قطعه زمین در قالب قانون حمایت از خانواده و  طرح جوانی جمعیت به متقاضیان در استان قزوین در «پویش خانواده مهدوی» اشاره کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «استان قزوین در زمینه اجرای طرح نهضت ملی مسکن از استان‌های دارای عملکرد مطلوب محسوب‌می‌شود»، گفت: با تأمین زمین و همکاری بانک‌ها که البته نیاز به تأمین منابع مالی بیشتری است، امیدواریم سال ۱۴۰۳ سال شکوفایی و تحویل واحدهای بیشتر به مردم باشد تا هرچه سریع‌تر متقاضیان به‌ویژه اجاره نشینان در سال آینده صاحب خانه شوند.

بذرپاش با اشاره به نحوه ساخت ساختمان‌های دو طبقه حیاط دار و ویلایی گفت: یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در طرح نهضت ملی مسکن بدین شکل است که هرکجا فضا و مساحت زمین اجازه دهد، مبنا احداث ساختمان‌های تک طبقه یا دو طبقه ویلایی حیاط دار است زیرا با استقبال و رضایتمندی بیشتری روبه‌رو است.

وی از ثبت رکورد ساخت ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی خبر داد و گفت: از این عدد عبور کردیم و شاهد اتفاقات بسیار خوبی در خصوص تأمین زمین و ساخت مسکن روستایی در کشور هستیم و امیدواریم سال آینده سال شکوفایی تأمین مالی گسترده‌تر برای پروژه‌های نهضت ملی از سوی شبکه بانکی کشور باشد.

قیمت تمام شده طرح نهضت ملی مسکن در سال آینده

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره قیمت تمام شده نهضت ملی مسکن در سال آینده بیان کرد: باید توجه داشت که قیمت تمام شده مسکن تابعی از تورم است اما همواره یکی از خواسته‌های ما این بوده بخش‌ها و متغیرهایی که قیمت تمام شده مسکن را تحت الشعاع قرار می‌دهند به‌ویژه فولاد و سیمان در حوزه مصالح مورد توجه قرار گیرند که در جلسه آینده شورای‌عالی مسکن تصمیمات خوبی اتخاذ می‌شود.

بذرپاش خاطرنشان کرد: با وجود پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی عده‌ای با خروج این دو مصالح از بورس کالا مخالف بودند، اما امیدواریم سال آینده مصالح ساختمانی به‌ویژه فولاد و سیمان با تمهیدات وزارت اقتصاد و دارایی ارزان‌تر در اختیار سازندگان و پروژه‌ها قرار بگیرد.

وی از همکاری با وزارت کشور و شهرداری‌ها برای افزایش حداقلی عوارض ساخت و ساز در سال آینده خبر داد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازدید از محور قزوین-الموت گفت: این مسیر یکی از شاهراه‌های اصلی اتصال استان قزوین و نیز مرکز به شمال کشور است و بازوی دیگری در کنار محورهای چالوس، هراز، فیروزکوه، آزادراه‌های تهران-شمال و قزوین-رشت برای هدایت بار ترافیکی مرکز به شمال کشور محسوب‌می‌شود.

 بذرپاش افزود: قطعه اول این محور حد فاصل قزوین تا الموت به طول ۶۲ کیلومتر از پیشرفت خوبی برخوردار است و با سفر رئیس جمهوری به استان قزوین در اوایل سال آینده افتتاح می‌شود. همچنین عملیات اجرایی قطعه دوم حد فاصل الموت تا تنکابن توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا در اوایل سال آینده آغاز می‌شود که برای تأمین منابع مالی از روش‌های مختلفی تدبیر شده است اما با وجود ضرورت احداث ۱۸ کیلومتر تونل در این قطعه، از اولویت‌های استانی وزارت راه و شهرسازی محسوب‌ می‌شود.

کدخبر: 971311 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟