برای تولید نیروگاه های خورشیدی در کشور به 50 کارخانه و 3 میلیارد دلار نیاز داریم / حلقه مفقوده در این زنجیره پلی سیلیکون است

به گزارش رکنا، محمود کمانی، معاون وزیر نیرو در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در حال حاضر چند مجموعه برای تولید پنل و چند کارخانه دیگر با ظرفیت کوچکتر داریم. همچنین سال گذشته کارخانه‌ای با ظرفیت ۵۰۰ مگاوات افتتاح و یک کارخانه داخلی جدید با ظرفیت ۱۵۰۰ مگاوات به زودی بهره برداری خواهد شد.

کمانی افزود: پیش‌بینی می‌شود که هزار تا ۱۵۰۰ مگاوات از ظرفیت ۵ هزار مگاواتی که تا سال آینده در تجدیدپذیر‌ها ایجاد و با توان داخلی تامین شود. باقی مانده نیاز ما نیز به دلیل سرعت برنامه‌های افزایش ظرفیت از طریق واردات تامین می‌شود. زنجیره تولید نیروگاه‌های خورشیدی ۵ حلقه دارد و برای تکمیل این حلقه‌ها حدودا ۵۰ کارخانه باید در کشور ایجاد شود که سرمایه‌ای سه میلیارد دلاری مورد نیاز است.

این مقام مسئول گفت: اقدامات خوبی در تکمیل زنجیره انجام شده است، همچنین در سال گذشته کارخانه تولید سیلیکون احداث شد و کارخانه سلول‌های خورشیدی هم درحال ساخت است، اما حلقه مفقوده در این زنجیره پلی سیلیکون است.

وی درباره تفاوت هزینه‌های ساخت داخل و واردات گفت: اگر زنجیره کامل را نداشته باشیم قیمت داخلی با قیمت خرید خارجی تفاوتی ندارد که شرایط را برای تولیدکنندگان سخت می‌کند و باید با تعرفه گذاری این حمایت را از تولید داخل داشته باشیم. اگر کل زنجیره را داخلی سازی کنیم قطعا قیمت تجهیزات، قیمت‌های مناسبی می شود و مهمترین نکته آن هم این است که از خروج ارز جلوگیری می‌کند. عمده تجهیزاتی که در نیروگاه‌های تجدیدپذیر که ارزبری بیشتری دارند در داخل تولید می‌شوند.

وی افزود: میزان تولید برق در هشت ماه سال بیش از نیاز کشور است، به همین دلیل با توجه به اینکه انرژی‌های تجدیدپذیر از سوخت استفاده نمی‌کنند و درگیر ناترازی سوخت نمی‌شوند، می‌توان در هشت ماه سال نسبت به صادرات برق پاک اقدام کرد. دستورالعمل لازم دیده شده تا بخش خصوصی به صورت کنسرسیوم ظرفیت جدید برای صادرات ایجاد کند که البته این مساله زمان بر است به همین دلیل فعلا با استفاده از خطوط وزارت نیرو ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ مگاوات صادرات صورت خواهد گرفت.

کمانی با بیان اینکه در چهار ماه دیگر سال باتوجه به نیاز داخل این میزان تحویل شبکه داخلی کشور می شود، درباره میزان ارزآوری صادرات برق از طریق تجدیدپذیرها، گفت: هر کیلووات ساعت ۱۰ سنت با ضریب ۲۲ درصد محاسبه می‌شود.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو در حال ابلاغ صدور مجوز صادرات برق تجدیدپذیرها است و این موضوع می تواند سودآور باشد، گفت: قرار است برق تجدیدپزیرها به ترکیه و از آنجا به کشورهای دیگر و همچنین در شرق کشور به پاکستان و افغانستان صادر شود. برای بالاتر از ۱۵ هزار مگاوات نیاز به اقدام‌های خاصی است که به تدریج انجام خواهد شد.

وی ایجاد دیسپاچینگ مخصوص انرژی‌های تجدیدپذیر را یکی از این اقدام‌ها برشمرد که باید احداث شوند و همچنین نیاز است در زمینه ذخیره‌سازها اقدام‌هایی صورت گیرد.

کدخبر: 966668 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟