علت کمبود مرغ در بازار گرانی نهاده ها و آمارسازی مرغداران است

به گزارش رکنا، بعد از افزایش قیمت گوشت قرمز و به تناوب آن ماهی، امروز منبع پروتئینی بیشتر دهک‌های جامعه گوشت مرغ شده است.

از سوی دیگر با وجود راه‌اندازی سامانه بازارگاه برای سامان دادن به توزیع نهاد‌ه های دامی اما به دلیل تحریم‌ها و کمبود منابع ارزی، این نهاده‌ها به موقع به دست مرغداران نمی‌رسد و بازار سیاه با قدرت تمام به حیات خود ادامه می‌دهد.

در ماه‌های ابتدایی سال تولید مرغ به حدی افزایش یافت که مدیران وزارت جهاد کشاورزی از سیمای ملی هر روز از مردم می‌خواستند که برای ماه‌های آینده خود مرغ بگیرند تا ضرر مرغداران به حداقل برسد.

این افزایش عرضه سبب شد که تعداد کمتری از مرغداران برای پاییز جوجه‌ریزی داشته باشند و همین امر سبب شد که قیمت جوجه یک روزه افزایش پیدا کند و در نهایت بازار با کمبود روبرو شود.

در حالیکه بازار حکایت از کمبود دارد و بنکداران و توزیع‌کنندگان مرغ گرم بر این عقیده هستند که با شرایط فعلی شدت کمبود مرغ در هفته‌های آینده بیشتر خواهد شد اما روی کاغذ و براساس آمار وضعیت خوب است.

بنا بر اعلام رئیس اتحادیه پرنده و ماهی نیاز کشور ماهانه ۱۱۰ میلیون تن است که با توجه به اینکه در ماه‌های پایانی سال هستیم این عدد به طور موقت افزایش پیدا می‌کند. وزارت جهاد کشاورزی نیزاعلام کرده است که ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی می‌شود.

مرغداران مجبور به تهیه نهاده‌ها از بازار آزاد هستند

برومند چهارآیین فعال صنعت مرمرغداری و مدیر عامل سابق اتحادیه مرغداران گوشتی

برومند چهارآیین مدیرعامل سابق اتحادیه مرغداران گوشتی در گفتگو با رکنا در خصوص وضعیت بازار گفت: در حالیکه گفته می‌شود که در آذر ماه ۱۴۳ میلیون جوجه قطعه‌ریزی شده است اما واقعیت‌های کف بازار با این عدد منطبق نیست.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مرغداران جوجه‌های یک روزه را به قیمت گرانی خریده‌اند و از طرفی به موقع نمی‌توانند سهمیه نهاده خود را از سامانه بازارگاه تحویل بگیرند، مجبور به تهیه نهاده‌ها از بازار آزاد هستند.

این فعال صنعت مرغداری با بیان اینکه مشکل نحوه محاسبه میزان مصرفی دان است افزود: مشکل دیگر نحوه محاسبه مصرف‌دان هر قطعه مرغ است. وزارت جهاد محاسبه کرده که برای رسیدن یک جوجه به ۲ کیلو ۳۰۰ گرم یک میزان مشخصی‌دان لازم است. در حالیکه در بازار فروش، این مرغ مورد پسند مشتریان نیست و خریداران کمتری دارد اصولاً مصرف‌کننده ایرانی مرغ بالای ۲ کیلو ۵۰۰ گرم را می‌پسندند. حالا اگر مرغدار بخواهد محصول خود را به راحتی و با قیمت مناسب به بازار عرضه کند باید‌دان بیشتری به مرغ بدهد، پس مجبور هستند به طریقی هزینه خرید‌دان مازاد از بازار آزاد را جبران کنند.

وی تصریح کرد: به طور مثال یکی از راه‌های جبران این است؛ مرغداری که مجوز جوجه‌ریزی ۲۰ هزار قطعه‌ای دریافت کرده، کمتر از ٢٠ هزار قطعه جوجه‌ریزی می‌کند تا مقدار‌دان سهمیه دریافتی را صرف پرورش ١۵ هزار قطعه نماید تا با وزن‌گیری بالاتر به هر جوجه بخشی از هزینه‌ها را سرشکن نماید، چون جوجه یک روزه را گران خریده و مرغ وزن بالا بازار پسند‌تر است و قیمت بالاتری دارد پس در وزن ۲. ۳۰۰ کشتار را انجام نمی‌دهد و می‌گذارد وزن آن‌ها افزایش پیدا کند.

چهارآیین ادامه داد: به عقیده من این کمبود مرغ تا پایان سال وجود خواهد داشت و حتی ممکن است در ابتدا سال آینده نیز این روند ادامه داشته باشد.

وی در پایان در خصوص کمبود مرغ بسته‌بندی گفت: نحوه محاسبه قیمت مرغ بسته‌بندی با مرغ کشتار تفاوت دارد بر همین اساس نمی‌توان همان مرغ‌ها را به واحد بسته‌بندی فرستاد و مطابق قیمت قبلی عرضه کرد.

مشکلات بخش کشاورزی از فاسد شدن صیفی جات به دلیل تولید بالا تا گران شدن مرغ به دلیل کمبود همگی به دلیل عدم برنامه‌ریزی در این وزارتخانه است. وزارتخانه‌ای که سال جاری ۳ بار رئیس آن تغییر پیدا کرده است. بنا بر سنت مدیران بعد از انقلاب، با تغییر رئیس، مدیران رده‌های پایین نیز به صورت اتوبوسی تغییر پیدا می‌کنند؛ طبیعی است که چنین وزارتخانه‌ای هیچ گاه نمی‌تواند یک الگو کشت یا برنامه کوتاه مدت برای بخش کشاورزی و دام وطیور تدوین کند.

کدخبر: 961244 ویرایش خبر
لینک کپی شد
خبرنگار: بسیم لاله دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟