دولت با گران کردن اینترنت به وعده انتخاباتی خود عمل نکرد / افزایش قیمت اینترنت بار اضافه ای بر دوش مردم

به گزارش رکنا؛ کاهش ارزش پول ملی و رکود اقتصادی و تورم افسار گسیخته سبب شده که بسیاری از خانواده‌ها فقط بتوانند هزینه اجاره خانه و خوراک را تأمین کنند وعملاً بودجه‌ای برای تفریح و اوقات فراغت باقی نمی‌ماند. اینترنت و فضای مجازی تنها مجرای تفریح بیشتر مردم بود که دولت قانوناً استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی و برخی اپلیکیشن‌های محبوب و پرکاربرد مردم را ممنوع کرد اما در نهایت سرنوشت قانون ممنوعیت استفاده از ویدیو و ماهواره برای این قانون نیز اجرا شد و امروز به صورت علنی بیش از ۴۰ میلیون نفر از ایرانی‌ها و بسیاری از مقامات و مسئولان دولتی با حضور در این اپلیکیشن ها در عمل هر روز قانون شکنی می‌کنند.

کیفیت اینترنت در پایین‌ترین سطح قرار دارد و در بین کشور‌های منطقه خاورمیانه حتی اینترنت فلسطین و سوریه از ایران بهتر است؛ مردم برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای لحظه شماری می‌کنند به طوریکه هر خبری که در این خصوص بر روی خروجی خبرگزاری‌ها منتشر می‌شود در کمترین زمان به بازدید میلیونی می‌رسد.

این در حالی است که دولت به جای حرکت در راستای تحقق مطالبات مردم باز هم در جهت مخالف آن حرکت کرد و تصمیم گرفت همین اینترنت بی‌کیفیت را در ظاهر ۳۳ درصد گران کند.

رضا الفت نسب عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کار‌های مجازی در گفتگو با خبرنگار رکنا در خصوص تأثیر افزایش قیمت تعرفه اینترنت بر کسب و کار‌های مجازی گفت: از دو منظر باید به این موضع پرداخت اول مصرف‌کنندگان هستند یعنی مردم عادی که از اینترنت استفاده می‌کنند، که به نظر می‌آید آن‌ها باید با این موضوع کنار بیایند وهیچ راهی غیر از آن وجود ندارد، فقط شرایط زندگی برای افراد دهک‌های ضعیف سخت‌تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه به خاطر ندارد که در یک بازه زمانی قیمت اینترنت بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا کند گفت: امروز اینترنت جزء لاینفک زندگی مردم شده است و به هیچ عنوان نمی‌توان آن را حذف کرد، حتی نمی‌توان میزان مصرف آن را کاهش داد. آموزش فرزندان، خرید، کار‌های اداری و سرگرمی با اینترنت انجام می‌شود. اینترنت مانند آب، برق و گاز شده است.

وی افزود: اینترنتی که امروز ما دریافت می‌کنیم کیفیت بسیار بدی دارد، در کنار آن تمام شبکه‌های اجتماعی که مردم به آن‌ها علاقه‌مند هستند فیلتر شده است و مصرف‌کننده امروز باید یک هزینه مضاعف برای دور زدن فیلتر پرداخت کند، این در حالی است که در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آقای رئیسی اعلام کردند که اینترنت باید گسترش پیدا کند، کیفیت آن بهتر شود و برای دهک‌های ضعیف جامعه رایگان شود. این اتفاقات که رخ نداد هیچ، بلکه محدودیت‌ها نیز بیشتر شد و هزینه فیلتر شکن هم به هزینه خانوار اضافه شد.

وی افزود: مردم ایران به کیفیت اهمیت می‌دهند، اگر کیفیت بالا باشد حتی همان اقشار ضعیف جامعه حاضر هستند هزینه آن را بپردازند اینترنت G۴ یا ۵ G در تمام کشور‌های حاشیه خلیج فارس وجود دارد و فقط کشور ما از آن محروم است.

وی افزود: شما می‌بینید که مردم چه عطشی برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای دارند و هر خبری در این خصوص منتشر شود چقدر آنرا پیگیری می‌کنند، چون همه دنبال اینترنت با کیفیت و بدون محدودیت هستند و به محض اینکه شرایط استفاده از این دستگاه مهیا شود خواهید دید چگونه تمام مردم از این وسیله استفاده می‌کنند؛ آن وقت فقط دهک‌های پایین جامعه از اینترنت با کیفیت محروم خواهند ماند.

وی در خصوص کاهش مصرف اینترنت به سبب افزایش تعرفه‌ها گفت: شاید در ابتدا بخش کوچکی از مردم سعی کنند که مصرف خود را کنترل کنند اما در نهایت دوباره به روال قبل برخواهند گشت. به طور مثال رسانه ملی و صدا و سیما برنامه فاخر و سرگرم‌کننده‌ای تولید نمی‌کند بنا بر این مردم برای پر کردن اوقات بیکاری و فراغت خود و دیدن فیلم و سریال ناچار هستند به سراغ اینترنت بروند. با وجود گسترده شدن آلودگی هوا در تمام کشور تعداد روز‌های دورکاری بیشتر شده؛ نمی‌توان از کلاس و مدرسه زد چون اینترنت گران شده است.

وی در خصوص تأثیر آن بر روی کسب و کار‌ها گفت: هزینه خدمات برخی شغل‌ها مانند تاکسی‌های اینترنتی افزایش خواهد یافت البته تأثیر افزایش قیمت بر مصرف‌کنندگان بیش از شرکت‌های خدماتی است اما این قبیل مشاغل نیز مجبور هستند تا قیمت خدمات خود را افزایش دهند.

کدخبر: 959707 ویرایش خبر
لینک کپی شد
دبیر: اصغر آزاددل خبرنگار: بسیم لاله
آیا این خبر مفید بود؟