ورود شورای رقابت به افزایش تعرفه اینترنت / به تخلفات رسیدگی خواهد شد

به گزارش رکنا، روز پنجشنبه 7 دی ماه خبرهای غیررسمی مبنی بر موافقت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با افزایش 34 درصدی قیمت اینترنت منتشر شد. براین اساس روز جمعه 8 دی ماه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: روز گذشته مدیران عامل اپراتورهای ارتباطی در رگولاتوری حاضر شدند و پس از تعهد به افزایش کیفیت خدمات خود، سازمان تنظیم مقررات با اصلاح تعرفه‌ ها موافقت کرد.

براساس تصمیمات اتخاذ شده بعد از جلسه روز گذشته اپراتورها در رگولاتوری و پذیرش تعهدات مرتبط با افزایش کیفیت شبکه توسط آنها مقرر شد که تعرفه اینترنت اپراتورهای ارتباطی حدود 30 درصد افزایش یابد.

در همین راستا مدیران عامل اپراتورها با حضور در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی شروط رگولاتوری که شامل: افزایش سایت های نسل پنجم به 10 درصد تا پایان سال 1403، افزایش پوشش نسل چهارم در کشور به 96 درصد تا پایان سال 1403 و افزایش سی درصدی میانگین سرعت اینترنت در شش ماه آینده را پذیرفتند.

قرار براین است که این تعهدات به صورت الحاقیه به پروانه فعالیت آن ها پیوست شود تا در صورت عدم ایفای آن در موعد مقرر جریمه برای آنها در نظر گرفته شود.

سپهر دادجوی توکلی، مدیر حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل شورا و مرکز ملی رقابت

سپهر دادجوی توکلی، مدیر حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل شورا و مرکز ملی رقابت در خصوص ورود شورای رقابت به افزایش تعرفه‌ اینترنت گفت: وظیفه شورای رقابت ورود در بازار‌های انحصاری است که رویه‌ های ضد رقابتی دارد. بازار اینترنت هم انحصاری تشخیص داده شده است. شورای رقابت یک بار با مصوبه 623 به این حوزه ورود کرد. آن زمان رویه ضد رقابتی بحث قیمت مطرح نبود و موضوع مقدار و شرایط دسترسی بود.

وی افزود: در مصوبه 623 شورای رقابت اپراتور‌ها ملزم شدند که میزان بسته ها را متنوع کنند و از نظر زمان بندی، مقدار و حجم تغییراتی بدهند. در مورد دسترسی بازار هم ورود داشتیم. در مورد شبکه‌ های سیم مسی و قص علی هذا اما در مورد افزایش تعرفه بسته ها، این موضوع از طرف تنظیم گر بخشی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است اتفاق افتاده است. اگر این موضوع یعنی تنظیم گر بخشی نتواند به تکالیف خود درست اقدام کند، شورای رقابت بر اساس شکایت یا تشخیص خودش یا شکایت مردمی به این موضوع ورود پیدا می کند.

ورود شورای رقابت به افزایش تعرفه اینترنت

سخنگوی شورای رقابت در خصوص اینکه چگونه بر عملکرد سازمان تنظیم مقررات نظارت خواهید کرد، گفت: معاونت اقتصادی شورای رقابت مکرر با این سازمان در تماس است و مرتبط جلسات متعدد برگزار می شود. در رابطه با افزایش تعرفه‌ ها در اولین فرصت در بدنه کارشناسی جلساتی را خواهیم داشت و سپس اگر شورا صلاح بداند، وارد صحن شورا می‌ شود، اگر تخلفی صورت گرفته باشد یا از دستورالعمل‌ها عدول شده باشد، حتما شورا رسیدگی خواهد کرد.

وی درخصوص افزایش 34 درصدی تعرفه اینترنت افزود: درخصوص ماهیت این تصمیم و عدول از این تصمیم، حوزه شورای رقابت صاحب رأی است؛ یعنی نظر خواهد داد. به محض این که تصمیمی اخذ شود، اطلاع رسانی خواهد شد.

 توکلی در خصوص زمان دقیق اعلام نظر شورای رقابت، تصریح کرد: این موضوع جدید است و هر زمانی که اعضای شورا صلاح بدانند حتما در این خصوص تصمیم خواهند گرفت.

وی در رابطه به اینکه یعنی قبلا از اپراتور‌ها مدارکی گرفته شده و درخواست‌ هایی شده است؟ گفت: این یک بازار انحصاری است، این بازار انحصاری مکرر مورد رصد قرار گرفته است.  

توکلی اضافه کرد: برای اولین بار است که موضوع قیمت مطرح می‌ شود و شورای رقابت قطعا راجع به این قضیه حساس است. اگر به این نتیجه برسد که تنظیم گر نتوانسته به وظایف خود به نحو احسن عمل کند، به رعایت عدالت، کمک می کند.

کدخبر: 959192 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟