سلتوس وارداتی در دست دلالان 2 برابر گران‌ تر از نرخ مصوب به فروش می رسد!

یکی از این خودرو، محصول کره‌ای کیا سلتوس است. خودرویی که در سقف قانونی یعنی محدوده ۲۰ هزار دلاری جای دارد و در زمان ورود به کشور، قیمت علی الحساب آن یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تعیین شد و چند هفته بعد دعوتنامه تسویه حساب برای مشتریانی که قبلا خودرو کیا سلتوس را در سامانه یکپارچه انتخاب کرده بودند صادر شده و قیمت نهایی این محصول مشخص شد.

قیمت سلتوس

به گونه‌ای که در دعوتنامه بیان شده بود که مبلغ نقدی یک میلیارد و ۷۲۴ میلیون تومان جهت تکمیل وجه به حساب بانکی اعلام شده واریز شود؛ بنابراین با این دعوتنامه، پرونده قیمت قطعی خودروی وارداتی سلتوس با رسیدن به قیمت ۲.۶۲۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان بسته شد. رقمی قابل توجه که هیچ نشانی از یک خودروی اقتصادی برای مردم ندارد و تنها برای گروه خاصی است که توانانی پرداخت حدود سه میلیارد تومان را دارند.

اما نکته قابل تامل در خصوص این خودرو، به فضای مجازی و جولان دلالان خودرو برمی گردد. جاییکه چند روزی است که قیمت این خودرو به ارقام عجیبی همچون ۵ تا ۶ میلیارد تومان نیز رسیده است که بیان گر افزایش دو برابری نسبت به قیمت قطعی در سامانه یکپارچه است.

قیمت سلتوس

آشفتگی قیمت برای این خودروی وارداتی کره‌ای نشان می‌دهد که در سکوت و شاید بی خبری سازمان حمایت و وزارت صمت، قیمت خودرو‌های وارداتی به دست دلالان افتاده است و ممکن است این رویه به سراغ سایر خودرو‌های وارداتی در هفته‌ها و ماه‌های آینده نیز برود. موضوعی که می‌تواند منجر به التهاب در بازار خودرو‌های خارجی منجر شود و اهداف قانون گذار از ابلاغ قانون واردات خودرو را به حاشیه ببرد؛ چراکه یکی از اهداف مهم واردات خودرو به کشور این بود که با واردات خودرو، قیمت‌ها در بازار خودرو به خصوص خودرو‌های خارجی تعدیل شود. اما حالا با افزایش دو برابری قیمت یک خودروی وارداتی به شش میلیارد تومان، این هدف رنگ خواهد باخت.  

آگهی‌های فروش خودرو‌های وادراتی در فضای مجازی در شرایطی روز به روز داغ‌تر می‌شود که اسفندماه سال گذشته، وزارت صمت در زمان شروع نام نویسی خودرو‌های وارداتی در اطلاعیه‌ای گفته بود: انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو، به اشخاص (حتی به صورت وکالتی) و نیز فروش حواله خودرو به صورت وکالتی ممنوع است. امکان صلح خودرو‌های وارداتی وجود ندارد. همچنین امکان انتقال سند خودرو به مدت یک سال از زمان خرید و نیز امکان ثبت‌نام و خرید برای اشخاص حقوقی وجود ندارد. حال باید منتظر ماند و دید که واکنش سازمان حمایت و وزارت صمت به آگهی فروش خودرو‌های وارداتی در فضای مجازی چیست و آیا برخوردی خواهد شد یا خیر؟

منبع: تابناک

کدخبر: 953190 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟