سپرده گذاری نجومی برای دریافت وام قرض الحسنه از بانک ملی! / 6 میلیارد سپرده گذاری برای وام 300 میلیونی؟

امیر هاشمی مقدم، دانش‌آموخته‌ دکترای انسان‌ شناسی در یادداشتی با عنوان «وام‌ های تمسخرآمیز بانک ملی» نوشت:

بانک ملی چند روز است دارد به مشتریان پیامک می‌ زند و تبلیغات می‌ کند برای اعطای وام مهربانی. در معرفی این طرح هم نوشته شده: «طرح‌ مهربانی ملی از جمله طرح‌ های جدید اعطای وام قرض الحسنه در بانک ملی ایران است که مشتریان و متقاضیان وام می‌ توانند در کمترین زمان ممکن تا سقف 3 میلیارد ریال (300 میلیون تومان) با یک ضامن و با کارمزد 2 تا 4 درصد وام دریافت کنند. این طرح امتیازی است و مشتریان، بر اساس میانگین کارکرد 1 ماه تا 12ماه حساب خود، امکان دریافت این وام را دارند».

هر کسی با خواندن این توضیحات و تبلیغات کنجکاو می‌ شود شانسش را برای دریافت چنین وام به ظاهر خوب و با نام «طرح مهربانی ملی» بیازماید.

در جدولی که در سایت بانک ملی برای محاسبه میزان سپرده‌ گذاری و تعداد اقساط گذاشته‌ اند، می‌ توانید تعیین کنید که چه میزان وامی می‌ خواهید؟

چند ماه می‌ خواهید سپرده‌گذاری کنید (یعنی چند ماه پس از افتتاح حساب می‌ خواهید وام دریافت کنید؟) و اقساط‌تان را در چند ماه می‌ توانید بازپرداخت کنید؟ اینجاست که با پر کردن گزینه‌ ها، در نیت و هدف مدیران بانک ملی و طراحان این ایده شک می‌ کنید.

برای نمونه چنانچه بخواهید یک ماهه وام‌ تان را دریافت کنید و اقساط آنرا هم 60 ماهه (پنج ساله) بازپرداخت کنید، مبلغ خواسته‌ شده برای سپرده‌ گذاری 6 میلیارد تومان است!

یعنی شما 6 میلیارد تومان (معادل 60 میلیارد ریال پول رایج مملکت) باید برای یک ماه در حساب‌ تان باشد تا 300 میلیون تومان وام دریافت کنید. یعنی مدیران بانک ملی واقعا فکر می‌ کنند کسی که 60 میلیارد تومان پول دارد که یک ماه آنرا در بانک بخواباند، لَنگِ دریافت 300 میلیون تومان وام با کاغذبازی‌ های بانکی و معرفی ضامن و چک و سفته است؟

البته شما می‌ توانید تعداد اقساط کمتری (به جای 60 ماه) یا زمان سپرده‌ گذاری بیشتری (بیش از یک ماه) انتخاب کنید تا بتوانید سپرده کمتری بگذارید؛ اما باز هم یا میزان اقساط بسیار نجومی می‌ شود یا همچنان میزان سپرده فراتر از آرزوها و تصورات شهروندی است که لَنگِ 300 میلیون باشد.

اما بیایید تصور کنیم (آرزو و خیال بر رعیت عیب نیست) ما 6 میلیارد تومان پول داشتیم و می‌ توانستیم آنرا یک ماه در بانک بگذاریم. ولی به جای دریافت «وام مهربانی»، هدف‌ مان دریافت سود بانکی از سپرده کوتاه‌ مدت باشد. جالب اینکه خود بانک ملی کمترین سودی که در یک ماه به این مبلغ پول پرداخت می‌ کند حدود 60 تا 120 میلیون تومان (بستگی به نوع سپرده گذاری) است. به بیان ساده، بانک ملی در طرح جدیدش به شما می‌ گوید به جای اینکه 6 میلیارد تومان پول‌ات را در بانک من بگذاری و پس از یک ماه حدود 120 میلیون تومان سود خالص و بی‌ دردسر دریافت کنی، 300 میلیون تومان وام با کلی ضامن و چک و سفته و سود و کارمزد دریافت کن!

واقعا کسی پاره آجر به سرش خورده که بیاید سود خالص سپرده را رها کند و تقریبا به همان میزان وام بگیرد؟

هر جور فکر کنی می‌ بینی یا مدیران بانکی در لحظه طراحی این ایده «وام مهربانی» یک چیزی‌ شان می‌ شده یا روی درست کار نکردن عقل مشتریان حساب باز کرده بودند.

کاش مدیران بانک ملی پس از گذشت یک ماه از این طرح، به شکل مستند اطلاع دهند چند نفر در این «طرح مهربانی ملی» ثبت‌نام کرده‌اند؟

حقیقتا انتظار دارند کسی هم متقاضی چنین وامی بشود؟ یا صرفا برای اینکه در پاسخ به فشار افکار عمومی و ارائه رزومه به مسئولان و مدیران بالادستی کاری کرده باشند، اینگونه طرح‌ ها را به تصویب می‌ رسانند؟

نگارنده به‌ عنوان مشتری قدیمی بانک ملی که چند ماهی است درخواستش برای دریافت وام از این بانک بدون پاسخ مانده، هیچ احساسی به جز مورد تمسخر واقع شدن از چنین طرح‌ هایی ندارد.

محاسبه وام قرض الحسنه از بانک ملی با نام "وام مهربانی ملی":

وام قرض الحسنه بانک ملی

منبع: انصاف نیوز

کدخبر: 949794 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟