جزئیات پرداخت وام 300 میلیون تومانی قرض‌ الحسنه بدون کارمزد

به گزارش رکنا، محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد، اظهار داشت: ما در بانک مرکزی به‌دنبال توسعه بانکداری تخصصی در کشور هستیم، باید بانکها براساس فعالیت‌های متفاوتی که انجام می‌دهند با توجه به تخصص و اهداف‌شان تقسیم‌بندی شوند. برهمین اساس نیز در حال تدوین اساسنامه بانکهای تجاری، قرض‌الحسنه و توسعه‌ای در بانک مرکزی هستیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اذعان به اینکه "بانکداری توسعه‌ای فعلی در کشور اصلاً کار بانک توسعه‌ای را انجام نمی‌دهد"، تصریح کرد: وظیفه سهامداران است که بانک توسعه‌ای را تأمین مالی کنند، در بانکهای تجاری باید در بازار پول باشند و فعالیت تجاری انجام دهند؛ در حال تغییر اساسنامه این بانک‌ها هستیم.

فرزین درباره بانکداری قرض‌الحسنه هم گفت: به‌دنبال این هستیم که بانکداری قرض‌الحسنه با هزینه کم تأمین مالی نیازهای خرد و ضروری مردم را انجام دهند؛ نرخ سود این تسهیلات باید پایین باشد چون مردم به‌دلیل نیاز ضروری سراغ این وام می‌آیند نه برای کارهای تجاری.

رئیس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: بخشی از بانکها، بانک جامع هستند مثل بانک ملی؛ برای این بانکها اساسنامه بانکداری جامع تدوین خواهیم کرد؛ ملی و سپه شعب زیادی دارند و در تمام ایران گسترده هستند و می‌توانند نیازهای مردم را پوشش دهند.

وی با ابراز اینکه "برای بانکهایی که دانش‌بنیان‌ها را تأمین مالی می‌کنند نیز اساسنامه تدوین می‌کنیم"، خاطرنشان کرد: نظارت موضوع مهم بانک مرکزی است؛ اگر بتوانیم دسته‌بندی را انجام دهیم مدل نظارتی هر بانک متفاوت خواهد شد، نمی‌توانیم به تمام بانک‌ها یک نوع نظارت را داشته باشیم؛ اقدامات خوبی را شروع کردیم، قطعاً نظارتی که در ماه‌های آینده در بانک مرکزی خواهیم داشت با آنچه الآن وجود دارد متفاوت خواهد بود.

فرزین ضمن ابراز اینکه "هر جا پول سپرده‌گذار وجود داشته باشد نظارت جدی خواهیم داشت"، افزود: هرچند مدیر بانک رسالت تلاش کرد وام بدون کارمزد را حاصل همکاری بانک مرکزی اعلام کند ولی واقعیت این است که این الگوی بسیار خوبی است که حاصل ایده‌های خودشان است و ما هم سعی کردیم مشکلات را رفع کنیم.

آرزوی ما این بوده که هزینه قرض‌الحسنه را کاهش دهیم و الآن اجرایی شده است؛ هر اقدامی بتوانیم برای توسعه بانکداری قرض‌الحسنه انجام دهیم، کوتاهی نخواهیم کرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در ادامه گفت: مدتی است تسهیلات تکلیفی شده است؛ قرض‌الحسنه و... به نظام بانکی تکلیف شده است؛ امسال پیشنهاد کردیم در بودجه که عدد این تسهیلات در شورای پول و اعتبار تعیین شود.

فرزین  همچنین درباره بانک مرکزی گفت: در قانون جدید بانک مرکزی، گامی به‌سمت جلو در نظام بانکی کشور برداشته شده و این قابل بررسی است؛ این قانون از قانون قبلی خیلی بهتر است هرچند ما نسبی صحبت می‌کنیم؛ از نظر استقلال، اختیارات بیشتری به بانک مرکزی داده است.

مجوز به 2 بانک دولتی برای پرداخت وام 300 میلیونی قرض‌الحسنه

وی به افزایش سقف وام قرض‌الحسنه به 300 میلیون تومان اشاره کرد و گفت: بانک ملی و سپه هم اجازه دارند این وام را پرداخت کنند؛ اصلاح ضوابط وجوه اداره‌شده و... را هم داشتیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی با تأکید بر توسعه بانکداری قرض‌الحسنه گفت: دنبال نظم‌دهی و نظارت بیشتر بر قرض‌الحسنه‌ای‌های تک‌شعبه‌ای هستیم؛ به دو بانک قرض‌الحسنه مهر و رسالت ابزارهای لازم را خواهیم داد.

بانکداری کارگشایی هم که الآن وجود دارد جای توسعه دارد و بانکداری قرض‌الحسنه هم می‌توانند از الگوی کارگشایی در پرداخت تسهیلات و وثیقه‌گیری استفاده کنند.

کدخبر: 949597 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟