میانگین حقوق در کشورهای اروپایی چقدر است؟

به گزارش رکنا، شبکه خبری یورونیوز در گزارشی تصریح کرد که با وجود "قوانین ضد تبعیض و امنیت شغلی" در اتحادیه اروپا، وقتی صحبت از حقوق و دستمزد در کشورهای عضو این اتحادیه به میان می‌آید، بسته به عوامل مختلف مانند قوانین، تقاضا، تورم و موارد دیگر، اختلافات فاحشی در میزان پرداخت‌ها وجود دارد.

مقایسه کشورهای سراسر اروپا از نظر دستمزد

طبق آمار ارائه شده توسط شرکت تحلیلی استاتیستا Statista، در سال 2022، متوسط دستمزد سالانه در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بین 73642 یورو در ایسلند تا 24067 یورو در یونان متغیر بوده است.

کشورهای ایسلند (73642 یورو)، لوکزامبورگ (72529 یورو)، سوئیس (67605 یورو)، بلژیک (63758 یورو) و دانمارک (59405 یورو) بیشترین پرداخت را در سال 2022 داشتند.

این در حالی است که کمترین میانگین پرداخت حقوق در یونان (24067 یورو) و اسلواکی (24337 یورو)، مجارستان (26376 یورو)، پرتغال (29540 یورو) و جمهوری چک (30967 یورو) بوده است.

طبق آمار یورواستات، متوسط پرداخت به نیروی کار ساعتی در اتحادیه اروپا 30.5 یورو بابت هر ساعت بوده است. میانگین حقوق سالانه برای کارمندان مجرد بدون فرزند 26136 یورو بود.

بر اساس این گزارش، زوج‌های شاغل با دو فرزند به طور متوسط سالانه 55573 یورو درآمد دارند.

شکاف دستمزد جنسیتی تعدیل نشده در سال 2021، 12.7 درصد بود که بیشترین شکاف در استونی با 20.5 درصد و کمترین شکاف در لوکزامبورگ با 0.2- درصد گزارش شد. با این حال، طبق گزارش کمیسیون اروپا، شکاف دستمزد در سال 2023، رشده کرده و به 13 درصد رسیده است.

اتحادیه اروپا برای پر کردن شکاف دستمزدها چه می کند؟

در سال 2020، کمیسیون اروپا راهبردی را برای پر کردن این شکاف تا سال 2025 اعلام کرد. پس از آن این کمیسیون دستورالعمل شفافیت پرداخت را در ژوئن 2023 با بودجه 6.1 میلیون یورویی برای کمک به اجرای آن راه اندازی کرد. این امر تشخیص تبعیض پرداختی را برای کارکنان آسانتر کرد. همچنین به عنوان یک دستورالعمل برای کارفرمایان عمل کرد.

به طور معمول بخش‌هایی که بیشترین درآمد را در اروپا دارند، بخش‌های مالی، بیمه، برق، معدن، فناوری اطلاعات، خرده‌فروشی و آموزش هستند. در طرف دیگر، بخش‌هایی که کمترین درآمد را دارند، بخش‌های پشتیبانی اداری، گردشگری و ساخت‌وساز هستند.

دستمزدهای بالای گزارش شده در ایسلند ناشی از اتکای بیشتر بخش خصوصی این کشور به قراردادهای دسته جمعی است. برخی افزایش‌ها نیز به دلیل اضافه شدن مزایای کووید-19 به دست مزدها و همچنین افزایش مجدد حقوق ساعتی پس از کاهش در طول همه‌گیری کرونا بوده است.

ایسلند همچنین یکی از گران ترین کشورهای جهان است که تورم آن دائمی و بالاست و همین امر باعث می شود کارگران و کارمندان خواهان دستمزدهای بالاتری باشند.

بخش‌های مالی و بانکی بیشترین میزان دستمزدهای جذاب لوکزامبورگ را به خود اختصاص می‌دهند، به طوری که اکثر بانک‌ها از کارمندان بسیار تحصیل‌کرده، با تجربه و مورد تقاضا استفاده می‌کنند. تعدادی از آن ها هم مهاجر هستند.

لوکزامبورگ همچنین حداقل دستمزد خود را در مقایسه با میانگین دستمزدها و تغییرات قیمت هر دو سال یکبار مورد تجدید نظر قرار می‌دهد، بنابراین استانداردهای دستمزد در این کشور بسیار به روز است.

با این حال، حقوق در لوکزامبورگ تا حد زیادی به بخشی که کارمندان در آن فعال هستند، سابقه کار، سن و همچنین تحصیلات و تجربه آن‌ها بستگی دارد.

این امر می تواند باعث ایجاد نابرابری های قابل توجهی حتی در یک بخش، بسته به عنوان شغلی یک کارمند شود. به این ترتیب، با وجود کاهش بهره وری، متوسط حقوق ها در لوکزامبورگ از سال 2015 کم و بیش ثابت بوده است.

منبع: تسنیم

کدخبر: 948626 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟