معترضان به ایران خودرو دست به دامن رئیس جمهور شدند + عکس و فیلم

به گزارش رکنا، روز چهارشنبه 24 آبان ماه 1402، جمعی از برندگان محصولات ایران خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو، مقابل نهاد ریاست جمهوری در خیابان پاستور تجمع کردند. اعتراض این متقاضیان به گرانی 8 محصول ایران خودرو و تبدیل اجباری برخی محصولات از جمله تارا از سوی ایران خودرو است.

متقاضیان مرحله اول سامانه یکپارچه فروش خودرو، پس از مسدودی 100 میلیون تومان هم اکنون برنده تارا با اولویت تحویل زمستان 1402 شدند اما ایران خودرو به بهانه افزودن چند آپشن و با افزایش قیمت 180میلیون تومانی، متقاضیان را مجبور به تبدیل خودروی تارا دستی 5 دنده به تارا V ۱ پلاس کرده است. مساله ای که از توان مالی بسیاری از متقاضیان خارج است و هم اکنون بعد از 9 ماه انتظار، بلاتکیف مانده اند.

این مساله باعث خشم و نارضایتی متقاضیان سامانه یکپارچه با اولویت زمستان شده است و اغلب می گویند چرا ایران خودرو در زمان ثبت نام این موضوع را اعلام نکرده است و این تقلب در معامله است.

یکی از متقاضیان برای رکنا نوشت: به زور و اجبار می خواهند یک خودرو دیگر که کاملا عوض شده را به بهانه های مختلف مثل 6 دنده شدن‌ و تعویض چراغ عقب به مردم بدهند.

این متقاضی در ادامه نوشت: من تارا دستی ثبت نام‌ کردم و زمان ثبت نام مشخص بود که فقط 2 مدل تارا دستی و اتوماتیک در بازار موجود است. بسیاری از مردم چون پولشان به اتوماتیک نمی رسید یا خودشان اتوماتیک نخواستند، تارا دستی ثبت نام کردند و الان که نزدیک موعد تحویل رسیده است، ایران خودرو پیامکی ارسال کرده که سفارش خود را به تارا دستی وی 1 پلاس که در اصل یک ماشین کاملا تغییر یافته است تبدیل کنیم.

این متقاضی نوشت: نباید یک ماشین دیگر را به جای چیزی که مردم با هزار امید و آرزو ثبت نام کردند و سرمایه هایشان مثل سکه، طلا و ... را فروختند تا 100 میلیون تومان جور کردند و چند ماه در بانک گذاشتند را با خودروی دیگری عوض کنند. چون مدل جدید تارا حدود 190 میلیون تومان گرانتر از مدلی است که مردم ثبت نام کردند و می خواستند و حتی از مدل اتوماتیک هم حدود 80 میلیون تومان گرانتر است.

این متقاضی نوشت: این مساله باعث ترس، سردرگمی و بهم ریختن اعصاب مردم می شود زیرا ممکن است نوبتمان بسوزد یا اتفاق دیگری بیافتد. البته در پیامی که ارسال شده آمده در صورت تمایل اما اجباری شدن از این ها بعید نیست. خواهشمندم اطلاع رسانی کنید و جلوی این خلاف را بگیرید و کمک کنید مردم به حقشون برسند.

وزیر صمت: خودروسازان حق ندارند متقاضیان سامانه یکپارچه را مجبور به خرید محصولات جدید کنند

گفتنی است در دهه های اخیر خودروسازان با احتکار، گرانفروشی، افزایش قیمت های پی در پی، کاهش عرضه و روند ابهام آمیز قرعه کشی ها همیشه مردم را با مشکلات متعددی مواجه کردند. مشکلاتی که پایانی هم ندارد. اخیرا ایران‌ خودرو و سایپا پس از اخذ مجوز افزایش قیمت های پی در پی نه تنها محصولات ثبت‌ نامی خود را در سامانه یکپارچه عرضه نکردند بلکه متقاضیان را مجبور به خرید خودروهای جدید کرده که همان خودروهای قدیمی با آپشن های کم اهمیت برای افزایش قیمت بیشتر است.

 شرکت ایران‌ خودرو در فراخوانی به متقاضیان خرید رانا پلاس که قبلا در سامانه یکپارچه ثبت‌ نام کرده بودند اعلام کرده که به جای این خودرو، رانا پلاس ارتقا یافته یا پژو 207 با قیمت بالاتر تحویل بگیرند یا در فراخوانی دیگر به مشتریان خود که متقاضی تارا V۱ بوده‌اند اعلام کرده به جای این خودرو برای خرید تارا V۱ پلاس واریز وجه کنند.

شرکت سایپا نیز به مشتریان خود که در سامانه یکپارچه برای خرید شاهین دنده‌ای (دستی) ثبت نام کرده بودند، اعلام کرده که برای خرید شاهین اتومات (که قیمت بالاتری دارد) تکمیل وجه کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص به تازگی گفت: خودروسازان به من گفته‌اند که «به مشتریان توصیه می‌کنند خودرویی را جای خودروی دیگر خریداری کنند»،‌ حالا مشتری می‌تواند توصیه را نپذیرد و براساس قانون خودروسازان حق ندارند مشتری را مجبور به خرید محصولات جدید خود کنند.

آنچه مشخص است وزارت صمت باید هر چه سریعتر پاسخی شفاف در این خصوص ارائه دهد تا تکلیف این دسته از متقاضیان خرید خودرو مشخص شود.

به سازمان حمایت شکایت کنید / شاکیان ایران خودرو و خودروسازان با این شماره تماس بگیرند

همچنین روز گذشته مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودرو درباره گلایه متقاضایان ایران‌ خودرو و سایپا نظیر خریداران رانا، تارا، شاهین و 207 بابت دریافت پیام تغییر خودرو از سوی خودروسا‌زان، گفت: در خصوص اقدامات اخیر خودروسازان که به جای خودروهای مورد تقاضا، خودروهای دیگری به مشتری پیشنهاد می‌ شود، مشتریان باید شکایت خود را با سازمان حمایت مطرح کنند، زیرا سامانه، مجری سیاست‌ های وزارت صمت در حوزه عرضه خودرو است و مسئولیت دیگری برعهده ندارد.

براساس پیگیری خبرنگار رکنا از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، مردم می توانند هرگونه شکایت و نارضایتی خود از خودروسازان را با شماره تلفن 124 اعلام و یا در سامانه 124 ثبت کنند.

همچنین به گفته سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، متقاضیان ناراضی از خودروسازان می توانند شکایت خود را به ادارات کل صمت استان ها طرح موضوع کنند.

باید منتظر ماند و دید که آیا دولت و سازمان های ذیربط از جمله تعزیرات و سازمان حمایت می توانند مانع تخلفات خودروسازان شوند یا مثل همیشه خودروسازان به بهانه های مختلف از جمله تورم، افزودن آپشن و ... حرف خود را به کرسی نشانده و مردم هم بلاتکلیف مانده اند.

کدخبر: 947073 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟