سردرگمی خریداران تارا/ چاره‌ ای جز خرید تیپ جدید نیست!

ایران خودرو طی پاییز 1402، دو تیپ جدید از تارا را معرفی کرد. این دو تیپ تارا، V1 پلاس دنده‌ای و تارا V4‌ اتوماتیک هستند. پس از آغاز تولید این دو تیپ، عرضه نسخه‌های قبلی یعنی تارا V1 و تارا V2 متوقف شد. نسخه‌های جدید تارا نیز 200 میلیون تومان گران‌تر از خودروهای قبلی به بازار عرضه شدند. خریداران تارا نیز چاره‌ای به جز خرید تیپ جدید این خودرو ندارند؛ چرا که ایران خودرو فراخوان‌ها را تنها با خودرو جدید اعلام می‌کند.

پس از اقدام ایران خودرو به حذف نسخه‌های قبلی و جایگزینی آن‌ها با نسخه‌های جدید، حواله‌داران تارا اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند. بااین‌حال اقدامی برای رسیدگی به اعتراضات این افراد انجام نشده است. ایران خودرو می‌گوید که حذف نسخه‌های قدیمی تارا و جایگزینی آن‌ها با تیپ‌های جدید به‌دلیل انطباق با استانداردها صورت گرفته است. موضوعی که باعث می‌شود تا شکایت خریداران این خودرو راه به جایی نبرد.

اعتراض اصلی خریداران تارا چیست؟

موضوع اصلی که مورد اعتراض خریداران تارا واقع شده، استانداردبودن این خودرو است. آن‌ها می‌گویند که ایران خودرو تارا را از ابتدا با سطح قابل‌قبولی از استاندارد روانه بازار کرده است. درحقیقت نیز این موضوع رخ داده است. تارا نخستین محصول داخلی بود که به سیستم کنترل پایداری مجهز شد. همچنین این خودرو از ابتدا با دی‌لایت به بازار عرضه شده است. بنابراین عرضه نسخه جدید تارا به بهانه هماهنگ‌سازی با استانداردها قابل‌قبول مشتریان نبوده است.

مشتریان ایران خودرو به عملکرد شورای رقابت نیز معترض هستند. به گفته آن‌ها شورای رقابت قیمت بسیار بالاتری نسبت به مدل‌های کم‌آپشن‌تر همان خودرو در نظر می‌گیرد. بنابراین خودروسازان به‌راحتی می‌توانند با اضافه‌کردن چند آپشن، قیمت خودروهای قبلی را با عرضه تیپ جدید افزایش دهند.

تبدیل تعهد اجباری نیست، اما هست!

ایران خودرو در پاسخ به اعتراض خریداران تارا، اعلام می‌کند که اجباری برای شرکت در طرح تبدیل تعهد به نسخه‌های جدید تارا وجود ندارد. بااین‌حال شرایط فروش برای نسخه‌های قبلی تارا تاکنون اعلام نشده است. بنابراین می‌توان گفت که اجباری برای تبدیل تعهد تارا V1 عادی به تارا V1‌ پلاس وجود ندارد. اما به جز تارا V1‌ پلاس خودرویی برای عرضه آماده نشده است. بنابراین باید گفت که شکایت خریداران تارا به جایی نخواهد رسید. ممکن است ایران خودرو برای جلب رضایت این افراد در آینده، شرایط تبدیل تعهد به محصولات دیگر با قیمت کمتر را اعلام کند.

منبع: دیجیاتو

کدخبر: 946767 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟