مدیران خودرو در مشتری آزاری از ایران خودرو و سایپا سبقت گرفت!

به گزارش رکنا، کراس‌ اوور چینی ام‌ وی‌ ام X22 Pro دنده اتوماتیک از سال 1401 توسط شرکت مدیران خودرو به بازار ایران معرفی شد. از آنجا که این محصول یکی از پرفروش‌ترین محصولات مدیران خودرو است اما پس از فروش خوب ام‌ وی‌ ام X22 Pro در مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودرو، مدیران خودرو یک شبه تصمیم به توقف تولید X22 Pro در نسخه دنده اتوماتیک گرفته است و دعوت نامه مشتریان با موعد تحویل پاییز و زمستان ارسال نشده است.

گفتنی است طبق اعلام شرکت مدیران خودرو، مشتریان می‌ توانند به جای ام وی‌ ام X22 Pro یا کراس‌ اوور X22 ساده دنده ای را انتخاب کنند که همان نسخه قدیمیX22 Pro محسوب می‌ شود یا اینکه محصول خریداری شده را به ام‌ وی‌ ام X33 کراس (جدیدترین محصول این شرکت) که قیمت آن تا این لحظه مشخص نشده، تبدیل کنند.

این در حالی است که قیمت مصوب ام وی‌ ام X22 Pro حدود 870 میلیون تومان است اما هنوز هیچ نرخی از ام‌ وی‌ ام X33 کراس به مشتریان اعلام نشده و طبق شنیده ها این کراس اوور جدید حدود 100 میلیون تومان، آن هم با تغییرات جزئی، برای مدیران خودرو سودآورتر است.

پرسش این است آیا شرکت مدیران خودرو قصد دارد تا مشتریان را به سوی خرید خودروی گران تر سوق دهد و به دنبال سود بیشتری است یا تولید ام وی‌ ام X22 Pro مشکل فنی دارد؟

در این خصوص گفتگوی رکنا با رامین نعمتی، کارشناس خودرو را بخوانید:

نعمتی در پاسخ به این سوال که چرا تولید محصول X22 Pro مدیران خودرو متوقف شده است؟ گفت: مدیران خودرو تولید خودروهایی که از نظر قیمتی برای شرکت به صرفه نیست را متوقف می کند تا با قیمت های شورای رقابت خودروهای خود را عرضه نکند. تیگو 8 پرو هم همین روال را داشت و تولید این محصول آن زمان متوقف شد و در نهایت مجبور شدند، تعداد اندکی به بازار عرضه کنند.

این کارشناس خودرو افزود: تولید تیگو 8 پرو را متوقف کردند، چون موتور این خودرو را در خودروی فونیکس FX و اتاق و بدنه را هم در تیگو 8 پرومکس استفاده می کنند.

این در حالی است که قیمت تیگو 8 پرومکس حدود 500 میلیون تومان اختلاف قیمت دارد و به همین دلیل به نفع مدیران خودرو است که تولید خودروها را متوقف کنند تا خودروها را گرانتر بفروشند و خودروهایی که برای شرکت به صرفه است، وارد بازار کنند.

نعمتی در پاسخ به این سوال که دلیل توقف تولید محصول X22 Pro مدیران خودرو، فنی است؟ گفت: مشکل فنی وجود ندارد. اگر بحث استانداردها مطرح بود، باید گفت مرجع جهانی یورو انکپ (Euro NCAP) است و هیچکدام از خودروهای چینی بازار به غیر از یک یا دو خودرو، استانداردهای اتحادیه اروپا را ندارند و فقط دارای استانداردهای کشور چین ( CNCAP) هستند.

بنابراین علت توقف تولید خودرو را به صرفه نبودن عنوان می کنند اما این در حالی است که هم اکنون قیمت همه خودروهای چینی در بازار نامعقول و غیرمنطقی است.

این کارشناس خودرو در آخر تاکید کرد: وقتی خودروسازان به سودهای بزرگ 50 تا 100 درصد عادت می کنند، دیگر حاضر نیستند با سودهای پایین خودرو وارد بازار کنند و سودهای بالای صددرصد را ترجیح می دهند. ترجیح می دهند برای خودرویی زمان و هزینه خود را صرف کنند که به جای 60 درصد 80 تا 100 درصد سود دهی داشته باشد.

کدخبر: 939561 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟