آخرین اخبار پیشرفت پروژه های آبرسانی در استان اردبیل

به گزارش رکنا، پیش از ظهر جمعه در این بازدید محمد جوانبخت در ابتدا به همراه مدیران آب منطقه‌ای و آبفای استان از سد یامچی که تأمین‌کننده آب شرب اردبیل و سرعین است، بازدید کرد و در جریان عملیات احداث برج آبگیر قرار گرفت.

به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل برج آبگیر سد یامچی مراحل نهایی تکمیل را سپری می‌کند که با خرید تجهیزات مورد نیاز امکان تأمین کیفی آب اردبیل را بر عهده خواهد داشت.

علی حیدری حجم آب پشت سد یامچی را ۱۶ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: بدون تخصیص آب به بخش کشاورزی، روزانه ۳۰۰ لیتر در ثانیه برداشت آب را شاهد هستیم و امیدواریم با بارش‌های مناسبی که در شهرستان‌های نیر و اردبیل رخ می‌دهد، سطح آب یامچی ارتقا یافته و ما در فصول پیش رو مشکلی در تأمین آب شرب نداشته باشیم.

معاون وزیر نیرو همچنین از پروژه تصفیه‌خانه آب شرب اردبیل و راه‌اندازی سیستم‌های مدرن برای از بین بردن جلبک و بهبود طعم و مزه آب اردبیل بازدید کرد تا امکان ارتقای کیفی آب اردبیل وجود داشته باشد.

جوانبخت همچنین از پروژه آرسنیک‌زدایی آب اردبیل که در منطقه شورابیل در حال احداث است، بازدید کرد.

در این بازدید معاون آب منطقه‌ای اردبیل به احداث این مجموعه و تصفیه‌خانه ۵۰۰ لیتر در ثانیه در این منطقه خبر داد و تصریح کرد: ما از ۲۲ حلقه چاه برای تأمین آب شرب اردبیل استفاده می‌کنیم که با توجه به بالا بودن میزان آرسنیک سعی ما بر این است تا با اختلاط رخ داده، سلامت و پایداری آب منطقه را ارتقا دهیم.

معاون وزیر نیرو همچنین از تصفیه‌خانه فاضلاب اردبیل بازدید کرده و در جریان روند توسعه این پروژه قرار گرفت که طرح ارتقای آن به ظرفیت ۱۲۳ هزار متر مکعب در حال اجرا است.

مدیرعامل آبفای استان اردبیل در این بازدید گفت: تلاش بر این است تا با خرید تجهیزات و امکانات ظرفیت تصفیه‌خانه را ارتقا دهیم که برای این امر به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

علیرضا نعمت‌سلطانی در مورد تولید پساب در استان اردبیل نیز افزود: ظرفیت تولید و تحویل پساب فاضلاب در استان ۱۲۵ هزار متر مکعب در شبانه‌روز است که ما به راحتی می‌توانیم آب مورد نیاز صنایع و سایر بخش‌ها را تأمین کنیم.

معاون وزیر نیرو: پایداری آب مشگین‌شهر اولویت وزارت نیرو است

محمد جوانبخت شامگاه پنجشنبه در بازدید از محل رانش خط انتقال آب مشگین‌شهر اظهار کرد: برای پایداری آب مشگین‌شهر طرح‌های خوبی توسط وزارت نیرو پیش‌بینی شده که از جمله آن می‌توان به انتقال آب از مجتمع سبلان، اینچه و سد احمدبیگلو اشاره کرد که آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استان پیگیر انتقال این منابع هستند.

وی تصریح کرد: به دنبال رانش مسئولان آب منطقه‌ای و آبفای استان در محل مورد نظر حاضر شده و در یک اقدام جهادی به سرعت پایداری آب را برای اهالی مشگین‌شهر انجام دادند تا خط اصلی اجرایی و عملیاتی شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: بعد از اجرای خط اضطراری تأمین آب مشگین‌شهر، پروژه‌های دیگری نیز در دست اجرا است تا پایداری منابع آب در مشگین‌شهر رقم بخورد و مردم دغدغه تأمین آب شرب سالم و بهداشتی را نداشته باشند.

جوانبخت افزود: وزارت نیرو اجرای طرح اساسی در پایداری آب شرب این منطقه را به عنوان یک اولویت اصلی مد نظر قرار داده و سعی ما بر این است تا با تأمین اعتبار مورد نیاز به سرعت این طرح‌ها را اجرایی و عملیاتی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با تهیه لوله و اتصالات و تعیین مسیر با پایداری و تثبیت بیشتر، خط انتقال آب اجرایی شده و اهالی مشگین‌شهر در هفته‌های آینده از آب پایدار و دائمی بهره مند خواهند شد.

جوانبخت اضافه کرد: وزارت نیرو با اولویت تأمین آب شرب شهرها و روستاها را در دستور کار قرار داده و در تأمین منابع و اعتبارات مورد نیاز در این حوزه هیچ کوتاهی و محدودیتی را نمی‌پذیرد.

وی بیان کرد: با توجه به رانشی بودن مسیر انتقال آب، کارشناسان فنی و تخصصی ما سعی دارند تا از یک مسیر مطمئن عملیات انتقال آب را انجام دهند تا یک شرایط پایداری را در این حوزه شاهد باشیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا به همراه مسئولان استانی و فرماندار شهرستان مشگین‌شهر از روند اجرای پروژه انتقال آب پایدار به مشگین‌شهر بازدید کرده و از نزدیک در جریان مراحل اجرایی این طرح عظیم قرار گرفتند.

در این بازدید فرماندار مشگین‌شهر نیز از خدمات جهادی آب منطقه‌ای و آبفای استان در زمان قطعی آب مشگین‌شهر برای پایداری منابع آب قدردانی کرده و ضرورت تلاش مضاعف برای انتقال آب پایدار مشگین‌شهر را از طریق سد احمدبیگلو و مجتمع آبرسانی سبلان خواستار شد.

معاون وزیر نیرو: محدودیتی در تخصیص اعتبارات آب شرب نداریم

محمد جوانبخت ظهر پنجشنبه در جلسه بررسی بهره‌برداری و توسعه منابع آب مغان که با حضور فرمانداران سه شهرستان و مدیران استانی برگزار شد، اظهار کرد: بزرگترین طرح منطقه مغان تکمیل و بهره‌برداری شبکه پایاب خداآفرین است که در ۲ سال اخیر در این حوزه اتفاقات خوبی رخ داده است.

وی تصریح کرد: با پیگیری وزیر نیرو و عنایت مقام معظم رهبری در این حوزه اتفاقات خوبی در حال وقوع است که با تخصیص یک میلیارد دلار منابع برای کنترل آب‌های مرزی در کشور بخشی از این منابع به پروژه پایاب سد خداآفرین اختصاص یافته است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا سهم پروژه پایاب سد خداآفرین را پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع برای تکمیل این طرح عظیم کشاورزی عنوان کرد و گفت: سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از این منابع سهم استان اردبیل و مابقی برای تکمیل سد «قزل قلعه‌سی» و کانال خداآفرین در نظر گرفته شده که انتظار می‌رود در کمتر از یک ماه آینده بخش اول این منابع پرداخت شود.

جوانبخت افزود: تا شهریور سال آینده این پروژه جمع‌بندی شده و شاهد بهره‌برداری از این طرح عظیم اقتصادی خواهیم بود که انتظار می‌رود مردم منطقه مغان از ثمرات و نتایج آن بهره‌مند شوند.

وی به لاینینگ کانال ۳۶۰ کیلومتری مغان اشاره کرد و ادامه داد: این کانال که به صورت خاکی در حال تأمین آب شهرستان‌های مغان است نیاز به لاینینگ و بازسازی دارد تا شاهد صرفه‌جویی ۳۰۰ میلیون متر مکعبی آب در این کانال باشیم.

جوانبخت در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر عملیات لاینینگ انجام شده و ما بتوانیم بهره‌برداری مناسب و بهینه را از کانال مغان برای تأمین آب شرب ساکنان شهرها و روستاها انجام دهیم.

وی ضرورت تأمین پایدار آب شهرها و روستاهای شمال استان و تخصیص منابع را در این زمینه یادآور شد و اضافه کرد: در دولت سیزدهم و وزارت نیرو اولویت اصلی تأمین آب شرب شهرها و روستاها است که در این زمینه در تخصیص اعتبارات هیچ محدودیتی وجود ندارد.

استانداردهای آب شرب سختگیرانه است

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا به آلودگی رود ارس و تاکید مسئولان کشوری بر کنترل و پایش این امر اشاره کرد و گفت: سیستم نظارتی کل کشور به ویژه نهاد ریاست جمهوری این موضوع را به دقت رصد می‌کند تا با همکاری سازمان محیط زیست و وزارت نیرو اقدامات مراقبتی برای کاهش تهدیدات در حوزه آلودگی آب ارس انجام شود.

جوانبخت بیان کرد: در این حوزه باید با دقت بیشتر و به دور از ساده‌انگاری عمل کنیم تا تهدیدات احتمالی برطرف و نگرانی به مردم منتقل نشود.

وی در ادامه سخنان خود یادآور شد: در حوزه آب شرب استانداردهای سختگیرانه‌ای را شاهد هستیم و قطعاً با پایش و دقت نظر سعی بر این است تا فعالیت‌ها و اقدامات به صورت مثبت و مناسب مد نظر قرار گرفته تا خیال مردم نیز از بابت تأمین آب شرب سالم و بهداشتی راحت باشد.

جوانبخت تصریح کرد: در بحث آب شرب و رفع کمبودها در این حوزه به مسائل کمی و کیفی توجه داریم و قطعاً با توجه به محدودیت‌های به وجود آمده از طریق منابع پایدار تلاش بر حل گره‌ها و مشکلات احتمالی است.

وی افزود: در جلسه‌ای که در هفته آینده در تهران خواهیم داشت، مشکل آب شهرهای شمالی استان و تنش‌های احتمالی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا با همراهی وزیر نیرو بتوانیم از سبد متنوع تخصیص اعتبارات برای حل مشکل آب شرب پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز استفاده کنیم.

جوانبخت در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: در ۲ سال اخیر اتفاقات خوبی در حوزه فاضلاب و تکمیل پروژه‌ها در مناطق مختلف کشور رخ داده و قطعاً با تخصیص اعتبارات مورد نظر شاهد بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه‌تمام خواهیم بود.

وی در مورد توزیع عادلانه آب به صورت درون استانی و برون استانی نیز اضافه کرد: در این زمینه نیاز به مباحث علمی و کارشناسی و نیاز به تخصص داریم تا به تناسب موقعیت هر منطقه منابع آبی مورد نظر تأمین شود.

جوانبخت بیان کرد: عدالت آبی یکی از راهبردهای دولت و وزارت نیرو است و قطعاً تلاش ما بر این خواهد بود تا این عدالت را با تخصیص منابع آب پایدار انجام دهیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: با پیشنهاد نماینده مردم پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز قرار شد ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع تنش آبی این شهرستان‌ها اختصاص پیدا کند.

معاون وزیر نیرو:خللی در سلامت آب اردبیل وجود نداردخللی در سلامت آب اردبیل وجود ندارد

محمد جوانبخت بعد از ظهر جمعه در پایان سفر ۲ روزه خود به اردبیل و در کنار سد عنبران اظهار کرد: تمام شهرها و روستاهای استان اردبیل از آب شرب سالم و با کیفیت بهره‌مند هستند و در بحث کمیت نیز تلاش بر تأمین پایدار آب است.

وی تصریح کرد: در این سفر با حضور در شهرهای شمالی و مرکزی استان اردبیل از نزدیک در جریان تأمین آب شرب سالم و بهداشتی برای مردم قرار گرفتیم و به مردم این استان اطمینان می‌دهیم که در بالاترین استاندارد و سطح کیفی آب با تلاش آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب استان تأمین و در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو اولویت این وزارتخانه را تأمین آب شرب برای شهرها و روستاها عنوان کرد و گفت: در بخش کشاورزی نیز وزارت نیرو بر مبنای الگوی کشت و محوریت کشت پاییزی سعی دارد تا نیاز کشاورزان را تأمین کند.

جوانبخت افزود: عمده سدها و منابع آب استان اردبیل از کیفیت بالایی برخوردار است و مشکلات و نارسایی‌های احتمالی را نیز جمع‌بندی کردیم تا در نشستی که با وزیر نیرو در تهران انجام می‌دهیم در کنار تأمین اعتبار مورد نیاز، نارسایی‌ها و مشکلات احتمالی را نیز برطرف خواهیم کرد.

وی به شرایط خشکسالی و کم بارشی در کشور طی سه سال اخیر اشاره کرد و ادامه داد: تداوم این وضعیت نگرانی‌هایی را به وجود آورده اما وزارت نیرو سعی دارد تا با اولویت آب شرب سالم و بهداشتی مردم را با استفاده از منابع پشت سد و یا آب‌های زیرزمینی تأمین کرده و تحویل مردم دهد.

جوانبخت در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: وزارت نیرو اجرای برنامه‌های مختلفی را در استان‌ها در پیش گرفته تا با همراهی مردم در مصرف بهینه آب بتواند حرکت‌های مؤثری را در پایداری این منابع انجام دهد.

وی ضرورت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به ویژه در حوزه فاضلاب را در شهرهای مختلف یادآور شد و اضافه کرد: در استان اردبیل اکثر شهرها از نعمت تصفیه خانه فاضلاب بهره‌مند هستند و در شهرهای فاقد سیستم فاضلاب نیز این طرح‌ها اجرا شده و پروژه‌های نیمه‌تمام به سرانجام می‌رسد.

جوانبخت از واگذاری پساب فاضلاب به بخش صنعت خبر داد و بیان کرد: در این زمینه وزارت نیرو برنامه‌های حمایتی را از صنایع در نظر گرفته تا بتواند در یک چرخه مناسب این منابع را تأمین کند.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در مورد سد عنبران و پروژه انتقال آب به نمین و بخش عنبران یادآور شد: در بازدیدی که از این پروژه‌ها انجام دادیم، قرار شد با همکاری مشترک آب منطقه‌ای و آبفای استان به ظرفیت ۱۱۰ لیتر در ثانیه ارتقای انتقال آب به عنبران، نمین و روستاهای آن را شاهد باشیم.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: منابعی از سوی نماینده مردم در منطقه و مسئولان مصوب شد تا با تأمین آن بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان این پروژه را به بهره‌برداری رسانده و اهالی از آب پایدار استفاده کنند.

جوانبخت تاکید کرد: نیازی به افتتاح طرح‌های آبرسانی نیست و به محض تکمیل پروژه‌ها باید زمینه بهره‌مندی مردم از طرح‌های آب و فاضلاب فراهم آید تا دغدغه‌ها برطرف شود.

وی گفت: در همین دولت سیزدهم بخش عظیمی از این پروژه‌ها اجرایی و عملیاتی شده و ما با وجود تنگنای مالی سعی کردیم تا منابع مورد نیاز را نیز تأمین کنیم.

جوانبخت به بازدید خود از سد عنبران نیز اشاره کرد و افزود: این سد نیز مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و قرار شد با خرید تجهیزات و امکانات مورد نیاز تا چند ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو ذخیره یک میلیون متر مکعبی این سد را مناسب و برای تأمین آب شرب شهرها و روستاها مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: ما به تمام تعهدات خود در این سفر عمل خواهیم کرد تا رونق بیشتری را در این استان شاهد باشیم.

رعایت استاندارد بالا در سلامت آب اردبیل

محمد جوانبخت بعد از ظهر جمعه در بازدید پایانی سفر 2 روزه به اردبیل از پروژه آبرسانی به اردبیل، نمین و عنبران اظهار داشت: پروژه آبرسانی به اردبیل از طریق سد یامچی و با احداث برج آبگیر و آرسنیک‌زدایی از آب‌های زیرزمینی به شکل سالم و استاندارد در حال تأمین است تا اهالی شهرهای اردبیل و همجوار بتوانند از آب مناسب و با کیفیت استفاده کنند.

وی تصریح کرد: از لحاظ کمی برخی دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در کاهش ذخایر سد یامچی وجود داشت که قرار است از طریق چاه‌های زیرزمینی و سایر منابع پیش‌بینی شده، مشکلات و دغدغه‌ها رفع شده و مردم مرکز استان و شهرهای همجوار از آب پایدار و سالم استفاده کنند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا سیاست دولت سیزدهم و وزارت نیرو را تأمین آب شرب شهرها و روستاها با کیفیت و مطلوبیت اعلام کرد و گفت: 22 حلقه چاه وارد مدار بهره‌برداری در شهر اردبیل شده و با راه‌اندازی تصفیه‌خانه آرسینک‌زدایی سعی بر این است تا کیفیت آب تحویلی به خانواده‌ها ارتقا پیدا کند.

جوانبخت به بازدید خود از تصفیه‌خانه فاضلاب اردبیل به ظرفیت 123 هزار متر مکعب اشاره کرد و افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده و طرح ارتقا پیش‌بینی می‌شود پساب تولید شده نیز تحویل واحدهای صنعتی و دیگر مجموعه‌های مورد نیاز شود تا ما بتوانیم از این ظرفیت نیز استفاده کنیم.

وی به پروژه آبرسانی به نمین و عنبران نیز اشاره کرد و ادامه داد: این پروژه نیز با ارتقای ظرفیت تأمین آب با 110 لیتر در ثانیه نیاز به 80 میلیارد تومان اعتبار جدید داشت که قرار شد در ماه‌‌های آِینده با تأمین آن و خرید تجهیزات مکانیکی این پروژه به بهره‌برداری رسیده و اهالی نمین، عنبران و پنج روستا از آب پایدار استفاده کنند.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ما منتظر افتتاح پروژه‌ها نمی‌مانیم و به مدیران استانی تاکید کردیم به محض آماده شدن پروژه‌ها به سرعت راه‌اندازی و اهالی از ثمرات آن استفاده کنند.

جوانبخت به بازدید خود از سد عنبران و تکمیل این سد با تخصیص 80 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز اشاره کرد و ادامه داد: این سد با ظرفیت یک میلیون متر مکعب آبگیری شده و می‌تواند آب پایدار منطقه عنبران و روستاها را تأمین کند.

وی اضافه کرد: هر چند فرآیند تکمیل این سد طولانی بوده اما در دولت سیزدهم بخش عمده‌ای از کارها به سرانجام رسیده و تلاشمان بر این خواهد بود تا در کوتاهترین زمان این سد نیز با افزایش ظرفیت آبگیری آماده بهره‌برداری شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا بیان کرد: با استاندارد بالا تأمین آب شرب به صورت کیفی، سالم و بهداشتی مد نظر است و ما در بازدیدهایی که در 2 روز اخیر از شهرهای مختلف داشتیم، تاکیدمان بر افزایش ظرفیت منابع آب پایدار شهرها و روستاها بوده و در کنار آن بر تکمیل طرح‌های فاضلاب و جمع‌آوری آن نیز اصرار کردیم تا هر چه سریعتر این پروژه‌ها به سرانجام برسد.

پروژه های آبرسانی اردبیل

بازدید از پروژه ای آبرسانی شمال استان اردبیل به همراه نماینده مردم پارس آباد درمجلس شورای اسلامی

پروژه های آبرسانی اردبیل

بازدید شبانه از محل رانش انتقال آب شرب شهر مشگین شهر به همراه مدیران عامل آب و آبفا اردبیل و فرماندار مشگین شهر

پروژه های آبرسانی اردبیل

معاون وزیر در امور آب و آبفا: وزارت نیرو از واگذاری پساب به صنایع حمایت می‌کند.

کدخبر: 937073 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟