پیشرفت طرح های نهضت ملی مسکن بعد از 2 سال تنها 25 درصد! / کوتاهی وزارت راه در برخی پروژه ها مشهود است

به گزارش رکنا، رئیس کمیسیون عمران مجلس بعد از گذشت بیش از 2 سال از پیشرفت 25 درصدی ساخت 1.5 میلیون واحد نهضت ملی مسکن خبر داده است. این در حالی است که باوجود اینکه متقاضیان آورده های اولیه خود را واریز کرده اند، ساخت برخی از پروژه های طرح نهضت ملی مسکن ، خصوصا استان تهران، هنوز اجرا نشده است و حتی به مرحله خاکبرداری هم نرسیده است.

این در حالی است که زمین این پروژها رایگان است، مشکلی در تولید و تامین مصالح ساختمانی وجود ندارد و حتی متقاضیان آورده های خود را به موقع پرداخت کرده اند و هر چند وقت یک بار پیامک واریز وجه برای متقاضیان ارسال می شود.

گفتنی است روز یکشنبه 16 مهر ماه 1402 نیز بیستمین اجلاس سراسری انبوه سازان و گرامیداشت هفته اسکان بشر در مرکز همایش های سازمان صدا و سیما برگزار شد که علیرغم دعوت رسمی، حتی یکی از معاونین مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی کشور، حضور نداشت. در حالی که در این نشست موضوعات مهمی درخصوص حوزه مسکن گفته و شنیده شد اما متولی این حوزه که دولت است، حضور نداشت.

طبق اصل 31 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است. دولت موظف است با رعایت اولویت برای آنها که نیازمندترند به خصوص روستانشینان و کارگران زمینه اجرای این اصل را فراهم کند اما به نظر می رسد دولت ها تا به امروز در به سرانجام رساندن این اصل از قانون اساسی ناتوان مانده اند. در طرح مسکن مهر پس از 16 سال فقط 2 میلیون واحد تحویل داده شد و طرح نهضت ملی مسکن هم که گفته شده است بعد از بیش از دو سال به پیشرفت 25 درصدی رسیده است.

از آنجا که یکی از دلایل عدم پیشرفت پروژه ها را عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات عنوان می کنند اما به نظر می رسد بازار انحصاری مسکن و عدم دخالت بخش خصوصی، سیاستی است که از جانب وزارتخانه اعمال می شود و مشخص نیست پروژه هایی که نه قرارداد مشخصی دارد و نه زمان تحویل مشخصی، نه وضعیت وام آن مشخص است و نه قیمت مشخصی دارد و قرار است قیمت آن به روز محاسبه شود، کی و چه زمانی به دست مردم می رسد.

پرسش ها و دغدغه های مهم متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن

گزارش ها و بررسی رکنا در برخی پروژه های مسکن ملی هشتگرد (اینجا قبرستان نیست مسکن ملی هشتگرد است و پس از 2 سال فقط یک گودال؟!) و نصیر شهر (پروژه مسکن ملی نصیرشهر فقط یک نام روی دیوار!) نشان می دهد که ساخت اغلب این پروژه ها هنوز آغاز نشده و متوقف مانده و یا به مرحله خاکبرداری رسیده است. یک پروژه شرکت سازنده اش مشخص و پروژه دیگر نامشخص است. یک پروژه به تازگی جواز ساخت گرفته و در مرحله فونداسیون است و جواز ساخت پروژه دیگر مشخص نیست. هیچ نظمی در روند ساخت پروژه ها وجود ندارد و از یک مدل واحد پیروی نمی کنند. این در حالی است که متقاضیان همه پروژه ها آورده اولیه را واریز کرده و بعضی از آنها تا 3 واریزی هم داشته اند و قرار بود بعد از دو سال خانه دار شوند.

آنچه مشخص است دغدغه همه متقاضیان پروژه های طرح نهضت ملی مسکن این است که چرا مبنای محاسبه قیمت هر سال تغییر می کند و سود مبلغی که 3 سال پیش پرداخت کردند، محاسبه نمی شود؟

چرا برای مثال در پروژه ای باتوجه به تعداد واحدها و حدود 20 میلیارد تومانی که حدود 3 سال پیش پرداخت شده، بدون پیشرفت مانده است و چرا به رغم اینکه پروژه پیشرفتی نداشته از حساب های مردم پول برداشت شده است؟

مبلغ پرداختی اولیه کجا هزینه شد و چرا با تورم افزایش قیمت واحد بعد از سه سال با ما حساب نمی شود؟

مردم نگران هستند که چه ضمانتی وجود دارد که اگر دوباره پول واریز کنند، پروژه پیشرفت کند و باز این مبلغ هم از حساب های آنها برداشت شود؟

مردم می پرسند طبق شرایطی که شرکت عمران در پروفایل آنها قرارداده باید بعد از اتمام فونداسیون مبلغ را پرداخت کنند. چرا وقتی پروژه هیچ پیشرفتی نداشته باید پرداخت داشته باشند؟

شرکت عمران گفته است متقاضیان باید 80 درصد مبلغ را پرداخت کنند تا با آنها قرارداد بسته شود. یعنی برای مثال 500 میلیون تومان! سوال متقاضیان این است که این قانون از کجا آمده است و چه ضمانتی وجود دارد که سال بعد 80 درصد مبلغ را  800 میلیون تومان محاسبه نکنند؟

چرا در پروفایل هر شخص شماره بلوک ،طبقه، شماره واحد، متراژ و زمان تحویل را مشخص نمی کنند و بر مبنای همان واحد قیمت گذاری انجام نمی شود؟

پرسش دیگر متقاضیان این است که تا چه سالی قرار است با ما به روز محاسبه کنند، شاید این پروژه تا 5 سال طول کشید، آن زمان قیمت واحد 4 میلیارد تومان می شود و سهم ما هم 2.5 میلیاردتومان، آن زمان تکلیف ما چیست؟

مردم به دنبال قراردادی هستند که مطابق روند پیشرفت پروژه پول پرداخت کنند و زمان تحویل، متراژ و کیفیت واحدها در آن قید شده باشد.

شروع به کار پروژه های نیمه کاره از سوی پیمانکار چه زمانی آغاز می شود؟

در آخر مسئولان وزارت راه و شهرسازی و سازمان ها و نهادهای ذیربط باتوجه به روند پیشرفت پروژه های نهضت ملی مسکن پس از گذشت بیش از دو سال، باید پاسخگوی سوالات و دغدغه های مردم باشند و این اطمینان و تضمین را به مردم بدهند که این پروژه ها با بی مهری به سرنوشت پروژه های مسکن مهر دچار نخواهد شد.

کدخبر: 937053 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟