آزادراه شیراز-اصفهان افتتاح شد + اینفوگرافیک

به گزارش رکنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در نشست خبری امروز دوشنبه ۱۷مهر، گفت: حدود ۱۰ هزار و ۳۵۰ کیلومتر مسیرهای ریلی جاده‌ای و آزادراهی در دست ساخت است که ۳هزار و ۲۷۰ کیلومتر مسیر ریلی و یک‌هزار و ۳۸ کیلومتر پروژه‌های آزادراهی و بیش از ۶هزار کیلومتر بزرگراه و راه اصلی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امسال ۵ پروژه در بخش آزادراه‌ها هدف گذاری شده که در دست ساخت است و همچنین در پیوست قانون بودجه ۲۴ طرح آزادراهی به طول ۴هزار کیلومتر وجود دارد که باید احداث شود.

وی افزود: از این تعداد ۲هزار و ۷۰۳ کیلومتر در حال بهره‌برداری است و با بهره‌برداری از ۲۱۲ کیلومتر آزادراه شیراز_اصفهان طول آزادراه‌های بهره‌برداری شده به ۳هزار و ۵ کیلومتر خواهد رسید.

با افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان طول آزادراه‌ها ۹درصد افزایش می‌یابد

خادمی بیان کرد: با افتتاح آزادراه شیراز _ اصفهان ۹ درصد به طرح‌های آزاد راهی کشور افزوده می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ۷هزار کیلومتر هدف‌گذاری برای پروژه‌های آزادراهی شده که از این میزان ۳هزار و ۵کیلومتر در مرحله بهره‌برداری است و ۴ هزار کیلومتر دیگر آن در حال ساخت است.

وی اظهار کرد: از ۲۴طرح آزادراهی به طول ۷هزار کیلومتر، یکهزار و ۳۸ کیلومتر در حال ساخت است، یکهزار و ۸۸۰ کیلومتر مطالعه آن تکمیل شده و فراخوان برای سرمایه گذاری در این طرح‌ها منتشر شده و آمادگی انجام پروژه‌های مشترک در این خصوص وجود دارد. همچنین ۳هزار و ۵کیلومتر بهره‌برداری شده است.

خادمی درخصوص پروژه‌های آزادراهی در دست ساخت طی امسال گفت:  افتتاح آزادراه شیراز _ اصفهان به طول ۱۲ کیلومتر،  منجیل _ رودبار به طول ۸.۵ کیلومتر،  تبریز _ صوفیان به طول ۲۴ کیلومتر و مراغه _ هشترود به طول ۳۴ کیلومتر  که در مجموع ۲۹۳ کیلومتر می‌شود در برنامه امسال قرار داشت که ۲۱۲ کیلومتر از آن طی این هفته با حضور رئیس جمهور و وزیر راه وشهرسازی به بهره برداری می‌رسد.

وی متوسط ساخت آزاد راه در کشور را سالانه ۸۶ کیلومتر عنوان کرد.

۶هزار کیلومتر بزرگراه در دست ساخت است

خادمی گفت: در بخش بزرگراهی ۶هزار کیلومتر در دست ساخت است و در برنامه است که طی امسال تکمیل شود. همچنین در حال حاضر ۲۰ هزار کیلومتر آزادراه داریم و ۱۰ هزار کیلومتر دیگر باید ساخته شود تا به تعادل درحمل ونقل جاده ای دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: امسال ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه بهره‌برداری می‌شود.

بهره‌برداری از ۴۰۷ کیلومتر مسیر ریلی در سال جاری

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در خصوص پروژه‌های ریلی این شرکت گفت: برای امسال ۴۰۷ کیلومتر مسیر ریلی در برنامه بهره‌برداری قرار دارد که این پروژه‌ها شامل بستان‌آباد _ تبریز، همدان _ سنندج، رشت_ کاسپین و راه آهن اردبیل است. پروژه بستان آباد _ تبریز بهره برداری شده و پروژه راه آهن همدان _ سنندج به زودی آماده می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی متوسط ریل‌سازی در کشور را سالانه ۱۹۹ کیلومتر اعلام کرد و گفت: با بهره‌برداری ۴۰۷ کیلومتر مسیر ریلی طی امسال به دو برابر احداث سالانه ریلی دست خواهیم یافت.

وی بیان کرد: آزادراه شیراز-اصفهان، طولانی‌ترین آزادراه کشور است که به صورت ممتد و به طول ۲۱۲ کیلومتر زیر بار ترافیکی می‌رود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ادامه تصریح کرد: این آزادراه طول مسیر را نسبت به جاده فعلی ۱۳۴ کیلومتر کوتاه‌تر و زمان سفر را حداقل دو ساعت کاهش می‌دهد و پیش بینی می‌شود بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در سال کاهش مصرف سوخت به همراه داشته باشد.

خادمی با بیان اینکه این آزادراه تکمیل کننده بخشی از راهگذر شمال - جنوب است گفت: بلندترین پل کشور به ارتفاع ۱۱۰ و طول ۲۶۴ متر در این آزادراه احداث شده و هزار و ۴۰۰ متر گالری تونل در مسیر وجود دارد و ۶ قطعه از ۸ قطعه این آزادراه آماده بهره‌برداری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطعه هفتم با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد همراه است و هنوز عملیات اجرایی قطعه ۸ آغاز نشده ضمن اینکه ارزش روز ساخت این آزادراه ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی تاکید کرد: برای ساخت این آزادراه ۵۰ درصد بخش خصوصی و ۵۰ درصد بخش دولتی سرمایه‌گذاری کرده و قرارداد با بخش خصوصی برای بازگشت سرمایه ۱۸ سال است و در دو تا سه مکان، ایستگاه دریافت عوارض آزادراهی تعبیه شده است.

کدخبر: 936038 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟