سقوط کم‌ سابقه قیمت نفت

بهای معاملات نفت برنت با ۳۶ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، به ۸۴ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت هفته گذشته به بالاترین رکورد سال ۲۰۲۳ صعود کرده بود اما از ابتدای هفته جاری تاکنون، ۱۱.۸ درصد کاهش داشته است.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۲ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۸۲ دلار و ۷۳ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا که روز گذشته هم ۲.۲ درصد سقوط کرده بود، حدود ۸.۸ درصد کاهش هفتگی نشان می‌دهد.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد شرکت OANDA در این باره گفت: قیمت نفت پس از یک هفته پرتلاطم که طی آن، ریزش بی وقفه بازار اوراق قرضه، نگرانیها نسبت به رشد اقتصاد جهانی را برانگیخت، در حال تثبیت است.

افزایش نگرانی سرمایه گذاران اوراق قرضه نسبت به هزینه دولت و افزایش کسری بودجه در آمریکا که بزرگترین مصرف کننده نفت جهان است، در این ریزش شدید، نقش داشت و قیمت اوراق خزانه آمریکا را به پایین ترین رکورد ۱۷ ساله رساند.

به گفته مویا، بدترین هفته نفت از مارس، با توجه به این که بازار نفت دچار محدودیت عرضه است، خریداران را به بازار جذب  می‌کند.

کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس در نشست آنلاینی که چهارشنبه هفته جاری برگزار شد، در سیاست تولید نفت این گروه، تغییری نداد.

آمریکا رسمی آمریکا در هفته جاری، کاهش شدید تقاضا برای بنزین در این کشور را نشان داد و آمار اقتصادی از کندی رشد بخش خدمات این کشور حکایت داشت. یک نظرسنجی هم نشان داد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳، احتمالا کوچک شده است. همزمان، دلار قوی، ظرفیت خرید کشورها در سراسر جهان را محدود نگه داشته است.

بر اساس گزارش رویترز، همه نگاه ها به آمار اشتغال ماهانه آمریکا در روز جمعه دوخته شده تا معلوم شود اقتصاد این کشور تا چه حد، قوی مانده است.

منبع: ایسنا

کدخبر: 934469 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟