پرداخت وام 500 میلیون تومانی برای بازگشت به روستا

به گزارش رکنا، سید امیرحسین مدنی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و دبیر شورای‌عالی جهاد سازندگی در نشست خبری اظهار داشت: بر اساس مطالعاتی که درباره مهاجرت از روستاها به شهرها صورت گرفته است، دلایل متعددی برای این امر برشمرده شده که یکی از آنها فرهنگی است.

 وی افزود: رسانه‌ها یکی از دلایل تصویرسازی نامناسب از روستای‌های کشور هستند اما تصاویری که در رسانه‌ها از روستاها در کشورهای غربی نشان داده می‌شود متفاوت است و افراد و اشخاص برجسته کشور از روستا برمی‌خیزند و خانه‌های زیبا در روستا وجود دارد و لباس‌های فاخر پوشیده می‌شود.

دبیر شورای‌عالی جهاد سازندگی ادامه داد: تحصیل یکی از دلایل مهاجرت از روستاست به‌طوری که در برخی از روستاهای کشور افراد برای تحصیل در دوره دبیرستان مجبور به مهاجرت از روستاها هستند و در دوره دانشگاه نیز روستاییان برای تحصیل باید به شهرها بروند.

وی تصریح کرد: روستاهای بالای سه هزار نفر تبدیل به شهر می‌شوند که اتفاق تلخی است و باعث گسیل روستاییان به شهرها می‌شود.

تورم روستایی بالاتر از شهری

مدنی اظهار داشت: از طرفی باید توجه داشت که نرخ تورم در روستاها بالاتر از شهرهاست و از طرفی روستاییان با مشکلات حمل‌ونقل مواجه هستند؛ برای رفع این مشکلات مصوباتی در شورای عالی روستایی و عشایری گذرانده شده است.

وی گفت: بر اساس مطالعه انجام شده 450 هزار نفر در فاصله زمانی سال‌های 95 تا 1400 به روستاها بازگشته اند که این اتفاق در سال های 1401 و 1402 نیز تکرار شده اما هنوز در این بخش نتیجه بررسی های ارائه نشده است.

مدنی گفت: برای توسعه اشتغال در روستای های کشور 500 معدن احیا شدد و همچنین 900 واحد تولیدی که اشتغال روستا را تامین می کردند احیا شده اند که امیداریم تا پایان دولت این رقم به 3 هزار واحد افزایش یابد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: برای بازگشت افراد به روستا تسهیلات اشتغالزایی تا سقف 500 میلیون تومان به صورت قرض الحسنه پرداخت می شود؛ همچنین بر اساس رایزنی های انجام شده با بنیاد مسکن به دنبال ارائه تسهیلاتی برای تامین مسکن افرادی هستیم که قصد بازگشت به روستا دارند.

مدنی درباره اینکه مهاجرت معکوس به روستاها آیا عمدتا در سه استان شمالی و پر آب کشور بوده یا در روستاهای مختلف پراکنده است  گفت: بازگشت به روستاها را در مناطق مختلف کشور شاهد هستیم.

دبیر شورای‌عالی جهاد سازندگی افزود: بر خلاف تصوری که وجود دارد بسیاری از روستاییان در مناطق کم آب به مشاغل غیر کشاورزی از جمله صنایع دستی مشغول هستند و درآمد های خوبی نیز در این محل به دست می آورند و اقتصاد روستا به آب وابسته نیست.

وی افزود: در 25 هزار روستای زنجیره ارزش ایجاد شده است و روستای های مختلفی در کشور وجود دارند که بیکار ندارند، یا روستایی IT، معدنی و گلخانه‌ای ای داریم و معیشت افراد از طرق مختلفی تامین می‌شود.

منبع: تسنیم

کدخبر: 933365 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟