خانواده ها به دلیل گرانی و تورم توان خرید لوازم التحریر یک سال را ندارند

به گزارش رکنا، در آستانه فصل پاییز و بازگشایی مدارس قرار داریم اما به نظر می رسد بازار فروش لوازم التحریر با رکود همراه است و مغازه ها خالی از شور و هیجان خرید! خانواده ها امسال در کنار هزینه های دیگر باید بخشی از درآمد خود را به هزینه های لوازم التحریر، کیف و کفش اختصاص دهند و همین امر مراجعه به مغازه ها را کاهش داده است.

اگر در سال های گذشته خانواده ها خرید یک سال را یکجا انجام می دادند، امسال به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌ التحریر و نوشت‌ افزار و لوازم مهندسی تهران، خرید ها طبق نیاز و بسته به توانایی و درآمد خانواده ها انجام می شود. مساله ای که در این صنف بسیار اثرگذار بوده است.

در این خصوص گفتگوی رکنا با موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تهران، را بخوانید:

 موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تهران

شاهد ریزش مغازه دارهای لوازم التحریر هستیم

موسی فرزانیان ، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌ التحریر و نوشت‌ افزار و لوازم مهندسی تهران، درخصوص وضعیت کار مغازه دارها در این روزها نسبت به سال های گذشته، گفت: واقعا در این حوزه ریزش داشتیم. در دوران کرونا میزان ریزش و تغییر شغل بسیار زیاد بود و بسیاری مغازه های خود را بستند و نتوانستند کار کنند. بعد از کرونا هم این وضعیت ادامه داشت.

وی با بیان اینکه این اتفاقی است که در کل جهان رخ داده است، گفت: مسیر آموزش و مصرف لوازم التحریر در جهان تغییر کرده است و به سمت فضای مجازی و سیستم های هوشمند حرکت کرده است و این مساله در نمایشگاه های بین المللی لوازم التحریری که در آلمان و دیگر کشورها برگزار می شود کاملا قابل مشاهده است و متوجه کاهش استفاده از لوازم التحریر هستیم و در پی این تغییر، فعالیت این حوزه در ایران ضعیف و مصرف و فروش لوازم التحریر کم شده است، تا اینکه زیربنا و تجهیزات این تغییر در کشور حاصل شود.

فروش لوازم التحریر 30 درصد کاهش یافت

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم التحریر و نوشت افزار و لوازم مهندسی تهران با بیان اینکه میزان فروش نسبت به سال های قبل کاهش یافته است، گفت: رصد بازار حاکی از آن است که فروش تعدادی لوازم التحریر تقریبا 30 درصد کاهش یافته است که به دلیل گرانی و تورمی که وجود دارد، کالاها گران و مصرف را کاهش داده است.

خانواده ها مجبور هستند در این شرایط وضعیت را مدیریت کنند و از کودکان خود بخواهند بیشتر مراقب لوازم خود باشند، چون کالاها گران شده است و هزینه ها به چشم می آید. باتوجه به تورمی که بانک مرکزی آن را 45 درصد اعلام کرده است، قیمت لوازم التحریر 30 تا 40 درصد گران شده است. دفتر 20 درصد و مداد 40 درصد گران تر شده و خودکار کمتر افزایش قیمت را تجربه کرده است. اقلام لوازم التحریر به نسبت مواد اولیه، نوع تولید، تولیدکننده و هزینه های مختلف، شرایط متفاوتی دارند و بنابراین افزایش قیمت یکنواختی در این حوزه وجود ندارد.

صادرکننده نیستیم / از کره، چین و مالزی لوازم التحریر وارد می کنیم

موسی فرزانیان در خصوص صادرات و واردات این حوزه گفت: صادرات در این حوزه وجود ندارد و به مقداری به کشورهای همسایه افغانستان و عراق کالا ارسال می شود اما به عنوان صادرکننده این حوزه محسوب نمی شویم، زیرا حجم تولیدات در داخل به میزانی نیست که بتوانیم صادرات داشته باشیم. اقلامی که به کشور وارد می شود به طور معمول از کشورهای چین، کره و مالزی انجام می شود.

وی در پاسخ به این سوال که حداقل هزینه لوازم التحریر برای یک دانش آموز اول ابتدایی طی یک سال چقدر است؟ گفت: حداقل هزینه لوازم التحریر یک سال برای یک دانش آموز اول ابتدایی به غیر از کیف، حداقل 250 هزار تومان تمام می شود که نسبت به کیفیت تا یک میلیون تومان افزایش می یابد.

خانواده ها با ملاحظه خرید می کنند

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌ التحریر و نوشت‌ افزار و لوازم مهندسی تهران با بیان اینکه تولیدکنندگان در فصل تولید و 4 ماه گذشته با مشکلات ارزی و مشکلات مواد پتروشیمی مواجه بودند، گفت: در حال حاضر در فصل فروش هستیم و آن مشکلات را سپری کردیم. در دوران کرونا مصرف لوازم التحریر یا وجود نداشت و یا بسیار کم بود و مردم کمتر به واحدهای صنفی مراجعه می کردند.

در روزهای اخیر مردم به دلیل تعطیلات خرید نکردند و شور و هیجان خرید لوازم التحریر تازه آغاز شده است اما متاسفانه قدرت خرید در نحوه خرید خانواده ها تاثیر گذاشته و خانواده ها با ملاحظه خرید می کنند.

وی تاکید کرد: رصد بازار نشان می دهد که جنس گران شده است و تورم وجود دارد و خانواده ها با ملاحظاتی که دارند کم خرید می کنند و تنوع خرید را پایین می آورند که در طول سال بتوانند دوباره خرید کنند.

اگر خانواده ها در گذشته نیاز یک سال خود را یکجا خرید می کردند، امسال به دلیل گرانی ها و تورم، کم و به مقدار نیاز خرید می کنند تا در طول سال بودجه لازم را به دست آورده و دوباره خرید کنند. شور و هیجان خرید اول مهر تازه آغاز شده است اما چگونگی و نوع خرید بستگی به توان خانواده ها دارد.

کدخبر: 930010 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟