کاهش رشد نقدینگی و صفر شدن تورم کالایی تیرماه بهبود وضعیت اقتصادی را نوید می‌دهد

آلبرت بغزیان ، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایرنا در خصوص اقدامات بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز گفت: ثبات نرخ ارز در کشورمان با توجه به شرایط تورمی و تحریمی می‌تواند یکی از راه‌ها یا پله‌هایی باشد که از بی‌ثباتی اقتصادی جلوگیری کند.

بغزیان افزود: در گذشته با توجه افزایش نرخ ارز شاهد بودیم که به تبع این امر تورم سرسام‌آور در کالاهای اساسی ایجاد شد به همین دلیل با کاهش قدرت خرید مردم روبرو بودیم بنابراین رئیس‌کل بانک مرکزی باید دست به اقداماتی می‌زد که این نرخ کنترل شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه تصریح کرد: تأسیس مرکز مبادله ارز و طلا و همچنین افتتاح حساب ارزی در تقاضاهای ارز سهمیه‌ای توانست تا حد زیادی به این سیاست بانک مرکزی کمک کند تا شاهد ثبات و آرامش در بازار ارز باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به کاهش رشد نقدینگی و تورم در کشور نیز اظهار کرد: بدون شک یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد نقدینگی و تورم در کشور به اختیاراتی برمی‌گردد که دولت سیزدهم به بانک مرکزی داده است به طوری که این امر زمینه‌ساز ثبات بازار ارز و قیمت کالاهای اساسی شده است.

وی افزود: نقدینگی موجود در کشور در زمان ایجاد تورم صورت می‌گیرد و می‌توان گفت تأثیر مستقیمی از سیاست‌های تورم‌زا می‌پذیرد، از طرف دیگر انتظارات تورمی نیز در ذیل همین سیاست‌ها ایجاد می‌شود حال آن که در چند ماه اخیر این موضوع تعدیل شده است.

بغزیان در بخش دیگری از صبحت های خود در خصوص رشد خیره‌کننده ۴۳ درصدی صادرات نفت در سال ۱۴۰۱ نیز خاطرنشان کرد: آمار و ارقام‌های داخلی و خارجی خود مبین این نکته است که میزان فروش نفت ایران به دیگر کشورها و در کنار افزایش قیمت نفت با رشد قابل توجهی روبرو بوده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم بیشتر درآمد ارزی ناشی از فروش نفت به صورت ارز به کشور وارد شود و مسئولان کشورمان بتوانند این مهم را به انجام برسانند چون کشورمان با مشکل همیشگی تحریم‌ها و نقل و انتقالات پولی و بانکی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: حتی می‌توان پول نفت را به صورت تهاتر کالا به کالا استفاده کرد و کالاهای اساسی خصوصاً دارو به کشور وارد کرد.

بغزیان افزود: مازاد ۲۶ میلیاردی حساب جاری و مازاد ۲۲ میلیاردی حساب کالا نشان می‌دهد تجارت خارجی و درآمدهای ارزی افزایش یافته است و این آمار در کنار کاهش نرخ رشد نقدینگی از ۴۰ به کمتراز ۲۸ درصد در تیرماه و صفر شدن تورم کالایی در همین ماه، در صورت تداوم سیاست‌ها چشم‌انداز کنترل تورم و بهبود وضعیت اقتصادی در ماه‌های آینده را نوید می‌دهد.

کدخبر: 918055 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟