گندمکاران به ستوه آمده اند و جیبشان برای کشت سال آینده خالی است / طلب کشاورزان 4 ماه است پرداخت نشده!

به گزارش رکنا، محمدرضا صباغیان، نماینده مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی از عدم پرداخت پول گندمکاران خبر داد و گفت: با توجه به شرایط سخت اقتصادی این احتمال وجود دارد که گندمکاران سال آینده به کشت دیگری روی آورند، پس اگر هزینه گندم پرداخت نشود سال آینده مجبور به واردات گندم خواهیم شد.

آنچه مشخص است باتوجه به شرایط اقتصادی و عدم پرداخت مطالبات کشاورزان اگر بخواهیم سال آینده گندم برداشت کنیم باید امسال گندم بکاریم؛ لذا باید پول گندم به گندمکاران پرداخت شود تا آنها بتوانند برای کاشت جدید بذر تهیه کنند. آیا دولت و مسئولان ذیربط به اثرات این مهم واقف هستند یا طبق معمول بدون تدبیر به جای عمل فقط خبر و وعده می دهند؟

در این خصوص گفتگوی رکنا با علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران را بخوانید:

علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران

علیقلی ایمانی ابتدا درخصوص عدم پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: از 7 فروردین ماه 1402 تا امروز حدود 46 درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است. وزارت جهادکشاورزی قول داده تا پایان مرداد ماه بخشی از آن پرداخت شود. از 135 هزار میلیارد تومان مطالبات گندمکاران فقط حدود 60 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه این برخورد مسئولان با کشاورزان خلاف قانون است، گفت: طبق قانون مصوبه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی که در اسفند ماه مصوب شد، مطالبات کشاورزان باید ظرف 24 ساعت پرداخت شود و اگر به هر دلیلی پرداخت نشود باید سود زمان تاخیر طبق سود روزشمار بانک مرکزی محاسبه و به همراه قیمت گندم به کشاورزان پرداخت شود اما متاسفانه تا به امروز این اتفاق نیفتاده است. سود مطالبات بماند، اصل مطالبات هم پرداخت نشده است.

در حال حاضر از 7 فروردین ماه 1402بیش از 70 هزار میلیارد تومان دولت به گندمکاران بدهکار است و مابه التفاوت باید طبق قانون با سود زمان تاخیر پرداخت شود اما کشاورزان "عطایش را به لقایش بخشیدند" و می گویند اصل مطالبات را پرداخت کنند، سود را نخواستیم. در حال حاضر پرداخت اصل پول دچار مشکل است.

جیب کشاورزان خالی است و برای کشت سال آینده پول ندارند

گندمکار - گندمکاران - کشاورز - کشاورزان - زمین زراعی - کشت گندم - برداشت گندم - تراکتور

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: کشاورزان بسیاری از مناطق به زودی باید برای کشت سال آینده بذر، کود و ماشین آلات را آماده کنند اما متاسفانه جیب کشاورزان خالی است و پول ندارند و در این شرایط وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده است که تا پایان مرداد ماه بخشی از مطالبات پرداخت خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که این روند چه اثری در کشت گندم سال آینده دارد، گفت: با این روند باید انگیزه و قیمت و تدارک منابع نهاده ای برای کشاورزان ایجاد و تهیه کنند تا آنها استقبال کنند، اگر نه تا این لحظه همه کشاورزان از کرده خود پیشمان هستند و می گویند این چه گندم کاشتنی است که 9 ماه زحمت بکشیم و بر روی زمین و محصول آن هم در شرایط سخت اقلیمی و اقتصادی، نهاده و منابع تهیه کنیم، کشت انجام دهیم، برداشت کنیم، گندم را تحویل دولت دهیم و چند ماه هم باید منتظر پول خود بمانیم.

این خسران است و باید تدبیری اندیشه شود که این مشکلات پیش نیاید. پیش بینی منابع باید از قبل توسط دولت انجام شود که کشاورزان دچار مشکل نشوند. در حال حاضر بین کشاورزان، کمباین دار، کامیون دار، بانک و طلبکاران بازار درگیری است. همه به دنبال مطالبات خود هستند و بیکار مانده اند. بین مردم درگیری است و در این شرایط که امسال هم انتخابات در پیش است باید مطالبات پرداخت شود و تدبیری اندیشه شود که مردم دچار سردرگمی نشوند.

علیقلی ایمانی در پاسخ به افزایش قیمت آرد و قیمت نان گفت: یارانه آرد توسط دولت پرداخت می شود. اما آرد فقط در قیمت نان اثر نمی گذارد. برق، گاز، آب، کارگر، حمل و نقل، بیمه و ... در قیمت نان تاثیر می گذارد اگر دولت بابت این موارد یارانه پرداخت نکند، قیمت نان هم افزایش می یابد اما اگر بابت این موارد یارانه پرداخت شود، قیمت نان تغییری نخواد کرد.

گندمکار - گندمکاران - کشاورز - کشاورزان - زمین زراعی - کشت گندم - برداشت گندم

گندمکار - گندمکاران - کشاورز - کشاورزان - زمین زراعی - کشت گندم - برداشت گندم

گندمکار - گندمکاران - کشاورز - کشاورزان - زمین زراعی - کشت گندم - برداشت گندم

گندمکار - گندمکاران - کشاورز - کشاورزان - زمین زراعی - کشت گندم - برداشت گندم - کمباین

کدخبر: 917441 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟