پیش بینی قیمت طلا در روزهای آینده / چرا مالیات کارمندان بیشتر از طلا فروشان است؟

به گزارش رکنا، در حالی ابتدای سال جاری قیمت هر قطعه سکه امامی 33 میلیون و 700 هزار تومان بود که امروز قیمت سکه امامی به قیمت 27 میلیون و 400 هزارتومان رسیده است. یعنی قیمت سکه از ابتدای سال حدود 6 میلیون تومان ریزش کرده است و این یعنی در این بازه زمانی سکه حدود 25 درصد سقوط کرده است. به نظر برخی ممکن است کاهش قیمت ها در تابستان به دلیل فرارسیدن ماه محرم و یا اینکه فصل خرید و اجاره خانه باشد و با کاهش تقاضا مرتبط باشد اما به نظر می رسد به طور کلی بازار سرمایه در ثبات به سر می برد. چرا؟

در این خصوص گفتگوی رکنا با محمد کشتی آرای، رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران را بخوانید:

محمد کشتی آرای

محمد کشتی آرای در پاسخ به پیش بینی بازار طلا و سکه در این روزها گفت: شرایط کشور به نحوی است که در هفته های اخیر قیمت ارز با ثبات همراه بوده است و پیش بینی می شود ثبات ارز ادامه داشت باشد. به همین دلیل قیمت سکه و طلا در روزهای آینده نوسانی نخواهد داشت.

پیش بینی می شود که قیمت طلا و سکه باتوجه به شرایط موجود در این محدوده حداقل تا 10 روز آینده باقی بماند.

این کارشناس بازار طلا و سکه درخصوص امکان کاهش قیمت ها گفت: باتوجه به گزارش های روزهای اخیر، حباب سکه کاهش یافته است و قیمت طلای آب شده حباب ندارد. بنابراین در حال حاضر قیمت طلا و سکه در کف قیمتی خود قرار دارد و به نظر نمی رسد نوسان خاصی را شاهد باشیم و ممکن است مقداری کاهش یابد اما باتوجه به تعطیل بودن بازارها پیش بینی می شود قیمت ها ثبات داشته باشند و به هیچ عنوان امکان جهش قیمت ها وجود ندارد.

کشتی آرای در پاسخ به این سوال که به مردم توصیه می کنید که چه نوع طلا و سکه ای برای سرمایه گذاری خریداری کنند، گفت: بازارها از امروز تا یک هفته تعطیل است، بنابراین نمی توان در این خصوص اظهار نظر کرد.

این کارشناس بازار طلا و سکه در پاسخ به این سوال که آیا اخذ کدملی مشتریان در هنگام خرید و فروش سکه دلیل مالیاتی دارد؟ گفت: خیر، باتوجه به دستورالعمل اخیر، معاملات صرافی ها و سکه فروش ها باید در سامانه تجارت ثبت شود. بنابراین صرافی ها و سکه فروش ها هنگام خرید و فروش از مشتریان کدملی می خواهند. این موضوع ارتباطی به اخذ مالیات از مردم ندارد و یک مسئله صنفی است.

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این سوال رکنا که باتوجه به آمارهای جدید سازمان امور مالیاتی کشور، میزان درآمد 34 درصد(8500 واحد) از 25 هزار واحد مجاز صنفی در حوزه طلا و جواهر و اعضای صنف طلا و جواهر در سال 1401به قدری پایین تشخیص داده شده که هیچ‌ گونه مالیاتی نپرداخته‌ اند و 40 درصد ( 15500 واحد) از طلا فروشان مالیات بین یک تا 15 میلیون تومان و تنها 4 درصد از طلا فروشان مالیاتی بیش از 50 میلیون تومان در یک سال پرداخت می‌ کنند و مالیات کارمندان بیشتر از طلا فروشان است، چرا برخی از اعضای این صنف فرار مالیاتی دارند، گفت: من اطلاع دقیقی در این خصوص ندارم که بخواهم اظهارنظر کنم و این سوال را باید از سازمان امور مالیاتی کشور بپرسید.

او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار رکنا که چطور می توان از فرار مالیاتی برخی طلافروشان جلوگیری کرد و راهکار شما برای سازمان امور مالیاتی کشور چیست؟ گفت: این سوال مربوط به سازمان امور مالیاتی کشور است و من نمی توانم اظهارنظر کنم.

کارشناس بازار طلا و سکه در پاسخ به سوال آخر رکنا که اگر مردم با فرار مالیاتی طلافروشان مواجه شدند که آنها را مجبور به کارت به کارت یا آوردن پول نقد می کنند، آنها در این شرایط چه اقدامی انجام دهند؟ گفت: این سوال مربوط به سازمان امور مالیاتی کشور است و من نمی توانم اظهارنظر کنم.

کدخبر: 912587 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟