محکومیت 53 هزار میلیارد تومانی مرغداران/ برخورد قانونی با گران‌ فروشان در حال انجام است

به گزارش رکنا، احمد جعفری‌نسب، معاون نظارت و بازرسی سازمان تعزیرات حکومتی ، در رابطه با افزایش قیمت مرغ در بازار گفت: وقتی به تعزیرات تخلفات اعلام شود در این شرایط تعزیرات ورود می‌کند، در بحث مرغ و نهاده‌های دامی وقتی زنجیره تامین دچار اشکال است این گران‌فروشی‌ها رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه مرغدار وقتی نهاده را از بازار آزاد می‌خرد زنجیره تامین با مشکل مواجه می‌شود، تصریح کرد: در فاصله بین مرغداری تا کشتارگاه و توزیع در بازار تخلف رخ می‌دهد و به‌علت عرضه در خارج از شبکه، قیمت مرغ افزایش می‌یابد و بالاتر از قیمت مصوب به دست مصرف‌کننده می‌رسد، اگر دلالی در بین زنجیره تولیدکننده، کشتارگاه و بازار ورود کند، باعث می‌شود که قیمت مرغ افزایش یابد. از ابتدای سال تاکنون، ۵۳ هزار میلیارد تومان محکومیت مرغداران در بحث عرضه مرغ در خارج از شبکه داشته‌ایم.

معاون نظارت و بازرسی سازمان تعزیرات کل کشور همچنین افزود: مرغدار موظف است در مقابل دریافت نهاده‌های دامی مرغ تولیدی را در اختیار زنجیره قرار دهد و مرغدار باید برای فروش از دامپزشکی مجوز حمل بگیرد و در شبکه‌ای که برایش تعریف شده بفروشد، اگر جهاد کشاورزی نظارت را خوب انجام ندهد و منجر به عرضه خارج از شبکه بشود، تخلف کرده است.

وی اعلام کرد: تعزیرات در این شبکه توزیع هیچ دخالتی ندارد و نمی‌تواند در این مراحل ورود کند. سازمان تعزیرات گشت در بازار مرغ دارد و با تخلفات این حوزه برخورد می‌کند، البته ما فقط با مرغدار برخورد نمی‌کنیم بلکه با خرده فروش‌ها و. هم برخورد می‌کنیم.

جعفری در ادامه افزود: تا زمانی که نظارت ارگان‌های مسئول اتفاق نیفتد و دستگاه‌های نظارتی به وظایف خود عمل نکنند این تخلفات تمام نمی‌شود، دلالان زائد نباید در زنجیره تولید مرغ حضور داشته باشند. سازمان تعزیرات در بحث عرضه خارج از شبکه، احتکار و بازار خرده فروشی عرضه مرغ ورود می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت مرغ پایین خواهد آمد؟ گفت: تلاش می‌کنیم عرضه مرغ به قیمت مصوب برسد و برخورد قانونی را با متخلفان انجام خواهیم داد.

مرغ در بازار گران فروخته نمی‌شود

فروغی، دبیر کانون مرغداران گوشتی، همچنین در برنامه تهران بیست در رابطه با افزایش قیمت مرغ در بازار گفت: مرغ همیشه از همه اقلام مصرفی موجود در کشور ارزان‌تر بوده است و هم اکنون قیمت مرغ گران نیست و در حال نزدیک شدن به قیمت واقعی خود است. اما در حال حاضر دلیل بالا رفتن قیمت مرغ کاهش تولید است و مرغداران با تمام ظرفیت خود تولید نمی‌کنند. وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار تولید کننده قرار می‌گرفت تولید کننده نیاز به اعتبار مالی کمتری داشت.

دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی تصریح کرد: تولیدکننده پول نهاده را واریز می‌کند، ولی ۲ ماه بعد نهاده را دریافت می‌کند و در این مدت باید نهاده را از بازار آزاد تهیه کند. در این مدت ۲ ماه طول می‌کشد تا نهاده به دست تولیدکننده برسد، بنابراین هزینه‌های تولید بالا می‌رود.

فروغی با تاکید بر اینکه مرغ در حال حاضر به قیمت واقعی خود نزدیک شده، افزود: مرغدار نهایتا ۵۷ الی ۵۸ هزار تومان مرغ را به فروش می‌رساند و نهاد‌های نظارتی باید به این موضوع ورود کنند که چرا مرغ در بازار ۱۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، این مبلغ اضافی به جیب تولیدکننده نمی‌رود.

دبیر کانون مرغداران گوشتی همچنین گفت: قیمت مصوب مرغ کیلویی ۵۲ هزار تومان است که ما به آن معترض بودیم. قیمت مرغ برای تولید کننده ۵۷ هزار تومان تمام می‌شود و به همین قیمت هم به فروش می‌رساند، ما اصلا اجازه فروش در خارج از شبکه را نداریم و مرغ را خارج از این شبکه به فروش نمی‌رسانیم.

فروغی افزود: تولیدکننده حتی نمی‌تواند مرغ را ۲ هزار تومان بیشتر بفروشد، وقتی از درب مرغداری خارج شود تولیدکننده نمی‌داند این مرغ خارج از شبکه عرضه می‌شود یا خیر. تولیدکننده با مجوز دامپزشکی مرغ را به فروش می‌رساند و بدون مجوز اصلا فروش مرغ امکان‌پذیر نیست.

دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی افزود: ما موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نبودیم و می‌گفتیم باید به صورت پلکانی حذف شود. نمی‌دانیم دولت این قیمت ۵۲ هزار تومان برای مرغ را از کجا آورده است؟ بر اساس قیمت مصوب ۵۲ هزار تومانی اعلامی دولت، قیمت مرغ برای مصرف‌کننده باید ۷۳ تومان باشد.

وی افزود: قیمت تمام‌شده مرغ برای مرغدار ۵۷ هزار تومان است، در این شرایط مرغ باید به قیمت ۸۰ هزار تومان در اختیار تولید کننده قرار بگیرد، اگر مولفه‌های تولید با قیمت ارزان‌تر در اختیار مرغدار قرار بگیرد قطعا قیمت مرغ هم ارزان می‌شود. از تولیدکننده انتظار دارند که از جیب مایه بگذارد. تولیدکننده وظیفه مکانیزه‌کردن فرایند تولید را ندارد و دولت باید تولید را مکانیزه کند تا هزینه‌ها پایین بیاید.

دبیر کانون سراسری مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: تا ساختار تولید درست نشود برخورد با گران‌فروشی به نتیجه‌ای نمی‌رسد. وقتی مرغ ۵۷ هزار تومان برای تولیدکننده آب می‌خورد بخواهیم او را مجبور به عرضه با قیمت ۵۲ هزار تومان کنیم، تولیدکننده دیگر اقدام به تولید نخواهد کرد.

کدخبر: 907837 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟