قیمت تمام شده خودروهای مونتاژی تحویل تیرماه اعلام شد + جدول قیمت اعلامی شورای رقابت

به گزارش رکنا، قیمت خودروهای مونتاژی بالاخره شنبه شب 17 تیر ماه 1402 اعلام شد. در مصوبه جدید شورای رقابت آمده است که در راستای اجرای ماده ۳-۱ دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری مصوبه جلسه 543 شورای رقابت 11 بهمن 1401، قیمت های محاسباتی محصولات مونتاژی که توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که در جلسات کارگروه خودروی این شورا مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت، جمع‌ بندی و پیشنهاد نهایی کارگروه مذکور مندرج در نامه شماره ۸۶۵/۱/۳۷۰/م تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۲ و ۹۹۳/۱/۳۷۰/م تاریخ ۱۷ تیر ۱۴۰۲ سازمان یادشده به تصویب شورای رقابت رسید.

شایان ذکر است قیمت دو خودروی هایما S۵ و S۷ بر اساس مصوبه ۵۷۲ تاریخ ۶ خرداد لازم الاجراست و از زمان ابلاغ نامه شماره ۱۱۱۹۷۵ تاریخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر برخورد با رویه های مغایر با مصوبات این شورا، کلیه تولیدات خودروهای سواری مونتاژی از زمان ابلاغ قیمت به خودروسازان که مقرر است بر اساس مصوبات شورای رقابت تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ و ۶ خرداد ۱۴۰۲ عرضه کند بر اساس ثبت نام کنندگان سامانه یکپارچه متناسب با اولویت‌بندی‌های فصلی تا تاریخ ۱۷ تیر اقدام به فروش کند.

قیمت های اعلامی قیمت تمام شده نیست

قیمت های اعلامی شورای رقابت، قیمت درب کارخانه است و به این مبالغ حدود 13 تا 16 درصد هزینه مالیات، عوارض، شماره گذاری، بیمه و غیره اضافه می شود.

قیمت خودرو های مونتاژی

قیمت های جدید از چه زمانی لازم الاجرا است؟

در مصوبه اردیبهشت ماه شورای رقابت معیار قیمت‌ گذاری محصولات شش‌ ماهه نخست سال 1401 بود اما در بازنگری جدید معیار تغییر قیمت‌ ها شرایط روز اقتصادی کشور، نرخ ارز و صورت‌ های مالی سال 1401 و همچنین سه‌ ماهه نخست سال 1402 خودروسازان بوده است.

اگر خریداری تا پیش از تاریخ 17 تیرماه اقدام به خرید خودرو‌های مونتاژی کرده باشد و منجر به تنظیم قرارداد شده باشد، همان قیمت‌ های قبلی مبنا خواهد بود و مشمول افزایش قیمت‌ های جدید نمی‌ شود.

قیمت تمام شده محصولات کرمان موتور با احتساب هزینه مالیات، عوارض، شماره گذاری، بیمه و غیره - تیرماه 1402
 

نام خودرو  - قیمت قدیم - قیمت جدید -  میزان کاهش قیمت-تومان
جک J4 ۷۸۵,۰۰۰,۰۰۰ ۷۶۵,۰۰۰,۰۰۰ ۲۰,۰۰۰,۰۰۰
جک S3 ۹۵۵,۰۰۰,۰۰۰ ۹۱۰,۰۰۰,۰۰۰ ۴۵,۰۰۰,۰۰۰
جک S5 ۱,۵۴۵,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۲۴۶,۰۰۰,۰۰۰ ۲۹۹,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی J7 ۱,۷۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۲۸۲,۰۰۰,۰۰۰ ۴۶۸,۰۰۰,۰۰۰
کی ام سی T8 ۱,۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۶۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۰
کی ام سی K7 ۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۶۰۲,۰۰۰,۰۰۰ ۲۴۸,۰۰۰,۰۰۰

میزان تغییرات قیمت به چه صورت بوده؟

همان طور که در ستون میزان کاهش قیمت ها مشاهده می کنید، بیشترین افت قیمت نسبت به فروردین امسال مربوط به کی ام سی J7 است که حدود ۴۷۰ میلیون در مبداء کارخانه ارزان تر شده و کم ترین افت هم برای جک J4 جدید بود که شورای رقابت فقط ۲۰ میلیون تومان قیمتش را تعدیل کرد.

چرا قیمت کی ام سی T8 تغییر نکرد؟

توجه داشته باشید که قیمت کی ام سی T8 تغییری نکرده زیرا شورای رقابت متولی قیمت گذاری خودروهای کار و تجاری نیست.

 

قیمت تمام شده محصولات بهمن موتور با احتساب هزینه مالیات، عوارض، شماره گذاری، بیمه و غیره - تیرماه 1402

قیمت محصولات بهمن موتور

لیست جدید قیمت مصرف کننده شرکت مدیران خودرو

پس از افزودن هزینه های جانبی به قیمت پایه شورای رقابت

لیست جدید قیمت مصرف کننده شرکت مدیران خودرو

تکلیف مردم با خودروسازان متخلف چیست؟

در زمان حاضر قیمت خودروهای مونتاژی اصلاح شده است و خودروسازان هیچ بهانه‌ای نخواهند داشت که قیمت بالاتری را نسبت به قیمت‌ های مصوب شورای رقابت اعلام کنند، البته در صورت تخلف خودروساز از قیمت‌ های یادشده و تمکین نکردن به نرخ‌ های شورای رقابت، حق شکایت برای مشتریان و خریداران این محصولات پابرجاست و شکایت تعزیراتی و حقوقی به همراه خواهد داشت. خودروسازان متخلف از سوی سازمان شورای رقابت و سازمان تعزیرات حکومتی قابل پیگیری هستند و متقاضیان می توانند شکایت خود را در سامانه شورای رقابت و سازمان تعزیرات حکومتی ثبت کنند تا در اسرع وقت رسیدگی های لازم انجام گیرد.

تخلفات خودروسازان مونتاژی بررسی می شود

آن دسته از متقاضیان محترم که بر اساس سامانه یکپارچه فروش، اولویت تحویل آنها فصل بهار بوده و تاکنون دعوتنامه‌ای از ناحیه شرکت‌های خودروساز برای ایشان صادر نگردیده نیز می‌توانند با ارائه شکواییه و مستندات مربوطه به ادارات کل صنعت معدن و تجارت استان‌ها نسبت به انعکاس و پیگیری شکواییه خود اقدام نمایند.

روابط عمومی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ به موضوعات مطروحه توسط سازمان تعزیرات حکومتی پیرامون عملکرد شرکت های خودروساز مونتاژی طی هفته های اخیر، ضمن اعلام آمادگی کامل برای رسیدگی و انعکاس تخلفات صورت گرفته و تعامل بیش از بیش با کلیه دستگاه از جمله سازمان مذکور با انتشار متن ذیل اعلام کرد:

1-با عنایت به ابلاغ قیمت شرکت های خودروساز مونتاژی از تاریخ 16/02/1402 توسط شورای رقابت، متقاضیان محترم می توانند با ارایه شکایت مستند به قرارداد منعقده پس از تاریخ مذکور با قیمتهای بالاتر از قیمت ابلاغی به ادارات کل صنعت معدن و تجارت استانها، نسبت به پیگیری موضوع اقدام نمایند. بدیهی است در همین راستا بررسی و کارشناسی لازم معمول و اقدامات قانونی توسط ادارات کل استانی در چارچوب آیین نامه های مربوطه انجام می پذیرد.

2- با توجه به عدم تعیین تکلیف مقطع زمانی قبل از تاریخ ابلاغیه فوق الذکر، موضوع از شورای رقابت استعلام گردیده که پس از اعلام نظر آن شورا، اقدامات لازم بر این اساس انجام خواهد شد.

3- آن دسته از متقاضیان محترم که بر اساس سامانه یکپارچه فروش، اولویت تحویل آنها فصل بهار بوده و تاکنون دعوتنامه‌ای از ناحیه شرکت‌های خودروساز برای ایشان صادر نگردیده نیز می‌توانند با ارائه شکواییه و مستندات مربوطه به ادارات کل صنعت معدن و تجارت استان‌ها نسبت به انعکاس و پیگیری شکواییه خود اقدام نمایند.

4-شرکت‌های تولید کننده مکلفند در خصوص آن دسته از متقاضیانی که اولویت آنها فصل تابستان در نظر گرفته شده، نسبت به صدور دعوتنامه بر اساس قیمت‌های مصوب  اقدام نمایند. بدیهی است در صورت عدم صدور دعوتنامه، متقاضیان محترم می‌توانند نسبت به پیگیری موضوع و طرح شکایت از طریق اداره کل استان اقدام نمایند.

5- ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استانها آماده دریافت شکایات موضوع موارد فوق الذکر بوده که پس از بررسی اولیه و به منظور تسریع در رسیدگی، بایستی موضوع را راساً از طریق سامانه مدیریت بازرسی به صورت برخط جهت رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال نمایند.

6- نگهداری و دپوی خودرو و عدم عرضه غیرموجه که مربوط به تعهدات قبلی شرکت ها، خودروهای تعیین تکلیف شده فعلی و یا مشکلات مربوطه نظیر پلاک و ... نباشد، مشمول احتکار بوده و توسط کلیه دستگاه های نظارتی، تعزیری و قضایی راساً قابل پیگیری و برخورد قانونی می باشد.

7- در کلیه موضوعات فوق الذکر سازمان تعزیرات حکومتی با توجه به دارا بودن ظرفیت ها و امکانات شبه قضایی، قانونی و تنبیهی و مشابه موارد متعددی که قبلاً مستقیماً ورود داشته اند، می توانند راساً در خصوص تشکیل پرونده و برخورد تعزیری و قانونی لازم اقدام نماید.

کدخبر: 907831 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟