قیمت تن ماهی 100 هزار تومانی شد؟

قیمت تن ماهی به‌دور از تمام این شایعه‌ها و خبر‌ها راه خودش را می‌رود و با جهش‌های کوتاه ماهیانه موفق شده ظرف یک‌سال خودش را از متوسط ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان تا حدود ۸۵ هزار تومان بالا بکشد. هرچند بعضی برند‌ها و فروشند‌ه‌ها به‌شکل چراغ خاموش، قیمت کنسرو تن ماهی با وزن ۱۸۰ گرم را تا ۹۰ هزار تومان افزایش داده‌اند.

شایعه افزایش قیمت تن ماهی

افزایش قیمت تن ماهی را براساس شایعه‌ها تا ۱۵۰ درصد عنوان کرده‌اند؛ عددی عجیب که بدون تعارف ترسناک به‌نظر می‌رسد، اما نائب رئیس سندیکای کنسرو ایران در گفتگو با خبرگزاری فارس ضمن تایید برگزاری جلسات مربوط به افزایش قیمت تن ماهی در ستاد تنظیم بازار، عدد ۱۵۰ درصد مطرح شده ار تکذیب کرده و گفته چنین موضوعی مطرح نیست.

افزایش قیمت تن ماهی به‌گفته محمد مختاریانی ناگزیر و محتوم به‌نظر می‌رسد. چون بحث قیمت مواداولیه و قیمت تمام‌شده در میان است و با افزایش هزینه تولید، کارخانه‌ها ناچار می‌شوند قیمت تن ماهی را افزایش دهند وگرنه خودشان تعطیل خواهند شد، اما بحث و گمانه‌زنی ظرفین ظاهرا طولانی شده و این موضوع به شایعات درباره قیمت تن ماهی دامنه می‌زند.

افزایش ۱۵۰ درصدی قیمت تن ماهی، تنها شایعه موجود نیست. اوایل خرداد امسال بود که مقامات صنفی و فعالان حوزه تولید تن ماهی، درخواست خود را به ستاد تنظیم بازار ارائه دادند و از همان موقع تا الان این خبر دست به‌دست چرخیده. اگر اهل پیگیری باشید، با کمی جستجو به خبر از دبیر سندیکای صنایع کنسروی برخورد می‌کنید که اواخر خرداد منتشر شده و در آن از قول هیات‌مدیره و دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران نقل کرده‌اند تن ماهی و رب گوجه‌فرنگی ممکن است در صورت کسب مجوز‌های لازم بین ۲۰ تا ۱۵۰ درصد گران شود. خودش است! شایعه از اینجا سرچشمه می‌گیرد.

قیمت تن ماهی به ادعای تولیدکنندگان متناسب با قدرت خرید مردم اعلام می‌شود. ۵۰ درصد ماجرا نظرش را داده و می‌ماند طرف دیگر که به‌عنوان نهاد ستاد تنظیم‌بازار که معمول برای اعلام نظر موافق خود بخش خصوصی را مجبور به ارائه اسناد و مدارک می‌کند. مو را از ماست بیرون می‌کشد و به‌اصطلاح قدیمی‌ها چرتکه می‌اندازد و سخت‌گیری خواهد کرد.

افزایش قیمت تن ماهی به‌شکل رسمی، معطل کاغذبازی و فرمول سازی‌های پروسه اداری است. به‌نظر می‌رسد موضوعات مطرح شده در جلسات برای طرفین شفاف نیست و با کش آمدن موضوع شایعات و خبر‌های غیرسمی بستری مناسب برای انتشار فراهم شده است.

افزایش قیمت تن ماهی را می‌توان فارغ از روند بروکراسی اداری، به‌طور مستقیم خودتان در سطح بازار بررسی کنید جایی که نشان داده اهل تعارف نیست و معمولا بی‌توجه به اوامر و فرمایشات راه خودش را می‌رود.

قیمت کنسرو تن ماهی در بازار

قیمت تن ماهی ۱۸۰ گرمی که فقط در روغن غوطه‌ور شده در بازار تا مرز ۹۰ هزار تومان پیش‌رفته است. اگر از بخت‌واقبالی بلند بهره می‌برید، شاید بتوانید این نوع کنسرو تن ماهی را با تخفیف ۷۱ هزار و ۱۵۵ تومان و بدون تخفیف با ۷۵ هزار تومان و حتی ۶۵ هزار تومان پیدا کنید. این محصولات عموما تولید قبل هستند و روی تن ماهی با تاریخ تولید جدیدتر عدد‌هایی مثل ۷۵ تا ۸۵ هزار تومان حک شده است.

شیلتون جزو برند‌های باسابقه است و قیمت کنسرو تن ماهی ۱۸۰ گرمی تولید جدید خود را ۸۵ هزار تومان تعیین کرده است. در بعضی فروشگاه‌ها این محصول را ۹۰ و ۹۵ هزار تومان می‌فروشند. کنسرو تن ماهی طبیعت بیشتر با قیمت ۸۵ هزار تومان در دسترس قرار دارد. قیمت کنسرو ماهی تن طبیعت در وزن ۱۲۰ گرم و ۱۵۰ گرم، به‌ترتیب ۴۸ هزار تومان و ۵۸ هزار تومان است. تاریخ تولید این محصولات قدیمی است و فعلا از قیمت جدید احتمالی آن‌ها خبری نداریم.

قیمت کنسرو ماهی در فروشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها و بقالی‌ها به‌طور کلی دچار تشویش و سردرگمی است؛ همانقدر که شانس خرید یک قوطی ۱۸۰ گرمی کنسرو تن ماهی با قیمت ۵۵ هزار تومان وجود دارد، شاید مجبور شوید در فروشگاهی دیگر برای این همان تن ماهی ۸۵ هزار تومان پول بدهید. همه‌چیز به انصاف فروشنده وابسته است. بعضی قوطی‌ها توسط خود فروشنده‌ها دست‌کاری شده‌اند و قیمت جدید را به‌زشت‌ترین حالت ممکن با ماژیک رویشان نوشته‌اند. به‌عنوان مثال فروشنده‌ای قیمت کنسرو تن ماهی مکنزی را از ۶۴ هزار و ۹۰۰ تومان به ۷۵ تومان افزایش داده و با اصرار می‌گوید قیمت کنسرو تن ماهی شیلانه، گلکسی، لادن، پیک و تحفه، همگی باید یک‌اندازه باشد، چون وزن قوطی آن‌ها ۱۸۰ گرم است.

قیمت کنسرو تن ماهی چقدر گران شده؟

افزایش قیمت کنسرو ماهی تن در جلسه ستاد تنظیم بازار ممکن است الزاما به تغییر قیمت‌های فعلی منتهی نشود. بین خودمان بماند، قیمت کنسرو ماهی تن (و باقی خوراکی‌ها از جمله لبنیات) بی نیاز از کسب تکلیف و اجازه، هر ماه افزایش پیدا می‌کند. برای درک این مسئله کافی است یکبار قیمت دو قوطی (یا سطل ماست) که در بازه‌های مختلف زمانی از خط تولید خارج شده‌اند را بررسی کنید.

افزایش قیمت کنسرو ماهی شاید به قیمت‌های فعلی وجاهت قانونی بدهد. نهایت ماجرا این است که باید خودمان را برای خرید کنسرو ماهی ۱۸۰ گرمی با قیمت ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان آماده کنیم. در سه‌ماه اول سال، قیمت کنسرو ماهی تن با وزن مشابه بین ۵۰ تا ۷۵ هزار تومان بود.

قیمت کنسرو ماهی تن ۱۸۰ گرمی در سه‌ماه ابتدای سال گذشته ۳۰ تا ۳۴ هزار تومان بود. آمار‌های رسمی مرکز آمار می‌گویند پارسال در خرداد با حداقل ۲۷ هزار و ۸۷۵ تومان و حداکثر ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان می‌توانستیم کنسرو تن ماهی بخریم و متوسط قیمت این محصول ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان بود. اگر همین عدد را مبنا قرار دهیم و قیمت ۸۵ هزار تومانی جدید را عادلانه فرض کنیم، همین حالا کنسرو تن ماهی ظرف یک‌سال ۱۶۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

منبع: فرارو

کدخبر: 902424 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟