جزئیات افزایش نرخ قبوض برق به نام "مبلغ تا تغییر نرخ" / نرخ برق از ابتدای اسفند سال گذشته گران شد

به گزارش رکنا، عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین شرکت توانیر در پاسخ به خبرنگار رکنا درخصوص عنوان جدید "مبلغ تا تغییر نرخ" در قبوض برق گفت: محاسبات براین اساس است که قرائت قبلی و بعدی متناسب با تعداد روزها، متوسط مصرف به دست می آید که مبنای مقایسه با الگو است و در جدول پایین که صد تا صد تا است قرار می گیرد و با نرخ های متفاوت انجام می شود.

قبض برق + مبلغ تا تغییر نرخ

اگر تغییراتی در دوره مصرف در جدول رخ دهد، به اصطلاح شکست در قبض بوجود می آید، برای مثال تعرفه مشترکی تغییر پیدا کرده است یا الگوی مصرف از سال قبل تا سال جدید تغییر داشته مانند مناطق جنوبی. بنابراین جدول پایین قبوض صرفا آخرین تغییرات را نشان می دهد. برای مثال اگر قبضی صادر شده است که از اول اردیبهشت ماه است تا 30 خرداد، قسمت 30 روزه در دوره گرم قرار گرفته است و با الگوی 300 کیلو وات ساعت محاسبه شده است. این قسمت 300 کیلو وات مبلغ آن است و روزهایی که با الگوی 200 کیلو وات ساعت اندازه گیری می شود، تحت عنوان تغییرات تا قبل از آخرین تعرفه است که اعمال می شود. بیشترین تغییرات در قبوض اول و دوم است و هر تغییرات تعرفه ای و شکستی که شرایط آن با آخرین قبض متفاوت باشد، تحت عنوان "مبلغ تا تغییر نرخ" محاسبه می شود.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین شرکت توانیر در پاسخ به سوال دیگر رکنا که نرخ برق از چه زمانی تغییر نیافته است و آیا عنوان "مبلغ تا تغییر نرخ" با افزایش همراه است؟ گفت: آخرین تعرفه هایی که ابلاغ شده است ابتدای اسفند 1401 است و برای سال 1402 تغییر نرخی نخواهیم داشت. برای مثال قبضی که از 20 دی ماه تا 20 بهمن تا 20 فرودین است. 20 روز این دوره در سال جاری است و در جدول قرار می گیرد و باتوجه به شروع دوره گرم، این قبض که قسمتی از آن مربوط به سال گذشته است شکستی در آن است که در قبض بیان نشده است و شکستی دیگر تا قبل از اول اسفند ماه 1401 است که نرخ ها تغییر کرده است. شکست دیگر می تواند به تغییر تعرفه باشد که برای مثال واحد تجاری به واحد صنعتی تبدیل شده است. همه این موارد مربوط به دوره ای است که قبض صادر شده است و باعث تغییرات نرخ یا مصرف الگو شده است اما مشترکین آخرین تغییرات را مشاهده می کنند و بقیه تغییرات تحت عنوان "تغییرات تا آخرین نرخ" مطرح می شود.

وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه قبوض الکترونیکی است، مشترکین می توانند تغییرات را در قبض الکترونیک از اپلیکیشن "برق من" دانلود کنند و جزئیات را ببینند. در برنامه برق من تمام شکست ها و تغییرات با دلیل و جزئیات و قیمت قابل مشاهده است. بهترین ابزار برای دیدن تغییرات و ابهامات استفاده از اپیلیکیشن برق من است که ماشین حساب تعرفه با تمام جزئیات شکست را نشان می دهد.

عنوان "بدهی قبلی" در قبوض چیست؟

یاقوتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه بسیاری از مشترکان برق در قبوض اخیر خود با درج مبلغی با عنوان "بدهی قبلی" مواجه شده‌اند؛ درحالی که قبض برق قبلی خود را به‌طور کامل پرداخت کرده بودند، گفت: طبق قانون بودجه 1401، در نرخ گاز تحویلی به نیروگاه‌ ها تغییر قیمتی اعمال شد به طوری که قیمت هر مترمکعب گاز از 100 ریال به 250 ریال افزایش یافت.

وی افزود: پیرو این تغییر قیمت در گاز نیروگاه‌ها، مقرر شد در بخش هزینه خدمات، در قبوض برق تغییری اعمال شود که این تغییر از ابتدای اسفند 1401 در قبوض لحاظ شد و مابه‌التفاوتی در قبوض از ابتدای سال 1401 تا پایان بهمن ماه، به‌ازای مصرف هرکیلووات ساعت 46 ریال، محاسبه شده و در قبوض جدید به عنوان بدهی قبلی درج شده است.

طی یک روز به میزان مصرف برق 5 استان برق مصرف شده است

مصطفی رجبی‌مشهدی، مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در نشست خبری امروز سه شنبه 9 خرداد ماه گفت: بر اساس آمار مدیریت شبکه برق در 2 روز گذشته رقم مصرف برق به 60 هزار و 800 مگاوات رسید که بیش از 10 درصد از سال گذشته بیشتر است و معادل 7300 مگاوات بیشتر از سال گذشته در این بازه زمانی برق مصرف کرده‌ایم.

این میزان افزایش مصرف برق روز گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل مصرف 5 استان خراسان‌ شمالی، خراسان‌رضوی، خراسان‌ جنوبی و مازندران و گلستان است.

سخنگوی صنعت برق ایران افزود: امسال ما با افزایش دما پیش از وارد شدن به فصل تابستان مواجه شدیم که اوج مصرف را در پی داشته است و کارکنان صنعت برق تمام تلاش خود را برای یک نظم پایدار به منظور استفاده همه مشترکان به کار بسته‌اند.

کاهش 1000 مگاواتی مصرف برق ادارات در بخش دولتی از 16 خرداد آغاز می شود

رجبی‌ مشهدی در تشریح برنامه مدیریت مصرف دولت گفت:‌ کاهش هزار مگاواتی مصرف برق ادارات در بخش دولتی صورت گرفته‌ است و این برنامه از 16 خرداد سال 1402 اجرا خواهد شد. بر اساس این برنامه تنظیم وسایل سرمایشی در ادارات باید  24 درجه و بالاتر تنظیم شود و مصرف برق در ساعات اداری 30 درصد نسبت به سال پایه 1400 و در ساعات غیراداری 60 درصد کمتر از سال پایه 1400 کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه در مناطق عادی ادارات باید یک ساعت پیش از خاتمه کار و در مناطق گرمسیر، در پایان ساعت اداری نسبت به توقف فعالیت وسایل سرمایشی اقدام کنند. در ادارات مدیریت مصرف را از خود آغاز کرده‌ایم و باید در این حوزه 40 درصد نسبت به سال گذشته صرفه‌ جویی کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران با اشاره به نصب کنتورهای هوشمند و جنرال گفت: مصرف برق ادارات کشور به نسبت مصوب شده و ارزیابی این مصرف برای تحقق هدف کاهش مصرف به هیأت وزیران ارسال خواهد شد. در بخش ساخت نیروگاه‌های صنایع ، برنامه 10 هزار مگاواتی داریم که عملیات اجرایی 5 هزار مگاوات آغاز شده و هم اکنون 666 مگاوات از این نیروگاه‌ها در مدار است و انتظار داریم تا انتهای سال 1402، 1500 مگاوات دیگر به ظرفیت اضافه شود.

وی درخصوص هماهنگی لازم برای تأمین انرژی صنایع گفت: 92 درصد از مشترکان صنعتی و صنفی صنعتی ما در کنار صنایعی که سال گذشته نیروگاه خود را به مدار آورده‌اند، هیچ محدودیت تأمین برقی ندارند. در سایر صنایع هدف تأمین انرژی مطابق نیاز بازار است و کمک می‌کنیم مشابه سال گذشته و حتی بیشتر انرژی این بخش از صنایع را تأمین کنیم.

20 درصد از تقاضای صنایع باید از طریق تجدیدپذیرها تامین شود

رجبی مشهدی با اشاره به استقبال قابل توجه صنایع از تابلوی برق سبز گفت: بر اساس قانون جهش تولید دانش‌ بنیان، 20 درصد از تقاضای صنایع باید از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر در تابلوی برق سبز تأمین شود.

وی تاکید کرد: پاداش صرفه‌جویی در بخش خانگی با سهم پاداش کاهش مصرف برق به کاهش 19 درصدی مصرف برق خانگی ثبت شده است.

وی در آخر گفت: امکان فعالیت مزارع رمز ارز مجاز که 240 مگاوات برق نیاز دارند از ساعت 12 شب تا 7 بامداد امکان پذیر است و اگر این مزارع نیروگاه تجدیدپذیر داشته باشند می‌توانند بدون وقفه برق تولید کنند.

کدخبر: 896839 ویرایش خبر
لینک کپی شد
دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟