مردم وام ها را بازپرداخت نمی کنند / منابع بانک ها را براساس قوانین و مصوبات به مردم وام دادند

به گزارش رکنا، روز گذشته عباس معمارنژاد، عضو هیات‌ علمی دانشگاه و معاون سابق بانک و بیمه وزارت اقتصاد اظهار داشت: بر اساس مطالعه انجام شده در سال 99 در کشور 21 هزار شعبه بانکی وجود داشته است که با توجه‌ به شاخص‌ های بین‌ المللی پراکندگی، جمعیت و GDP و همچنین این مساله که 92 درصد از تراکنش‌ های نظام بانکی از طریق الکترونیکی انجام می‌ شود و تنها 8 درصد از مراجعات به‌ صورت فیزیکی به شعبه است، بنابراین، حدود 7-8 هزار شعب در نظام بانکی اضافی است. البته علاوه بر ارزش مکانی بالای 7 - 8 هزار شعبه اضافی در سر چهارراه‌ ها، پرسنل آنها نیز هزینه‌ های بالایی را به‌نظام بانکی وارد می‌ کنند.

جمشیدی: رقم 7 هزار شعب اضافی حساب شده نیست

محمدرضا جمشیدی

محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌ ها و موسسات اعتباری خصوصی در پاسخ به خبرنگار رکنا درخصوص اظهار نظر عباس معمارنژاد و 7 - 8 هزار شعب بانک اضافی در کشور گفت: بانک مرکزی در سال های اخیر شعب بانکی اضافه نکرده است و حتی چند هزار شعبه کم شده است. شعب بانکی موسسه توسعه جمع شده است. تمام شعب بانک قرض الحسنه رسالت جمع شده است و در حال حاضر اینترنتی کار می کنند.

او افزود: براساس آمار 5 ماه گذشته، در حال حاضر حدود 19 هزار و 740 شعبه بانکی در سراسر کشور وجود دارد که از این میزان حدود 2 هزار و 966 شعبه بانک خصوصی است و 10 هزار و 781 شعبه بانک های دولتی و بقیه نیز بانک های دولتی است که خصوصی شده اند. مثل بانک ملت، صادرات، تجارت و رفاه کارگران.

دبیر کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی در ادامه گفت: در بسیاری از نقاط ایران باید شعبه اضافه شود. برخی شهرها حتی یک شعبه بانکی در مرکز استان وجود ندارد و بنابراین باید شعبه اضافه شود اما بعضی بانک ها نیز مانند شعب بانک سپه که ادغامی هستند و در کنار هم شعبه دارند باید زودتر تعیین تکلیف شوند. بنابراین رقمی که آقای عباس معمارنژاد گفته اند به نظر نمی رسد حساب شده باشد.

همه منابع بانک ها به براساس مصوبات و قوانین گرفته شده و به مردم داده شده است

جمشیدی در ادامه درباره عدم رضایت مردم و نحوه وام دهی بانک ها گفت: منابع بانک ها بسیار کم است. همه منابع بانک ها را به براساس مصوبات و قوانین بودجه سال های قبل در اختیار مردم قرار دادند و چون براساس قوانین این منابع از بانک ها گرفته شده و به مردم داده شده است، مردم بازپرداخت نمی کنند. این پول ها دست مردم مانده است و سال به سال نیز بیشتر از توان بانک ها تکلیف می کنند که تسهیلات بپردازند.

پولی نیست که به مردم وام بدهند / وام های کرونا و راهپیمایی اربعین بازپرداخت نمی شود

او در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد مردم مفهوم عام دارد و کسانی که وام های کلان می گیرند و پس نمی دهند جزو مردم نیستند، زیرا مردم برای گرفتن حداقل وام بانکی نیاز به ضامن و گذراندن مراحل سخت دارند و پس از آن نیز با عناوین مختلف مردم را به بازپرداخت وام ها مجبور می کنند، گفت: وام های کلان سال ها است که به کسی داده نشده و حتی وام هایی که به مردم عادی داده می شود بسیار کم شده است. زیرا موارد مختلفی را تعیین کردند. برای مثال گفتند به هر کسی که در راهپیمایی اربعین شرکت کند 3 میلیون تومان وام بدهید و بدون اینکه ببینند و بشناسند این پول ها داده می شود و برنمی گردد.

یا برای دوران کرونا مصوب کردند به مردم وام دهید و در صورت عدم پرداخت اقساط از یارانه کسر می شود. اقساط از یارانه ها کسر می شود و به بانک ها پرداخت نمی شود و این بدهی ها رفته رفته به طلب بانک ها افزوده می شود. بنابراین پولی نیست که به کسی وام دهند و اگر مردم مراجعه می کنند وامی داده نمی شود.

قیطاسی: با توسعه فرهنگ خدمات الکترونیک قطعا تعداد شعب اضافی بانک ها کاهش می یابد

علیرضا قیطاسی

همچنین علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانکهای دولتی، در خصوص شعب اضافی گفت: در شبکه بانکی کشور حدود 20 هزار شعبه یا واحد بانکی وجود دارد که حدود 17 هزار آن دولتی و نزدیک به 3 هزار واحد خصوصی است. برخی بانک ها در سطح کشور کم است و برخی بانک ها باتوجه به نوع خدمتی که ارائه می دهند در جای جای کشور شعبه دارند. مانند بانک ملی و سپه که جامعه گسترده ای را پوشش می دهند و حتی در روستاها خدمات ارائه می دهند.

او افزود: اگر قرار باشد مردم به طور کلی از فرهنگ خدمات بانکداری الکترونیک استفاده کنند، تعداد برخی بانک ها کاهش می یابد و تعدادی از شعب بانک ها ادغام می شود. در یک سال اخیر بانک ها افزایش شعبه نداشته اند و حتی تعداد بانک ها کاهش یا ادغام یافته است. اینکه گفته شده است 7 هزار شعبه اضافی در کشور وجود دارد، باید کارشناسی و بررسی شود. در سال های اخیر بانک ها مردم را به سمت خدمات الکترونیک هدایت کرده اند و قطعا وقتی این مسیر توسعه پیدا کند خود بانک ها شعب خود را کاهش خواهند داد.

دبیر شورای هماهنگی بانک های دولتی در ادامه گفت: هنوز مردم به شعب بانک ها مراجعه حضوری دارند. برخی سن بالایی دارند و به راحتی نمی توانند از خدمات الکترونیک استفاده کنند و یا برای برخی امکان استفاده از خدمات الکترونیک وجود ندارد و حضوری خدمات می گیرند اما اگر استفاده از خدمات الکترونیک گسترش پیدا کند یقینا شعب بانکی اضافه کاهش می یابد.

مردم درصورت عدم رضایت از خدمات دهی بانک ها به واحد رسیدگی به شکایات مراجعه کنند

قیطاسی درخصوص رصد میزان رضایت مردم از خدمات حضوری بانک ها گفت: ما منکر نارضایتی از خدمات دهی بانک ها نیستیم اما مردم عموما از اینکه وامی داده نمی شود ناراضی هستند. از میان اشخاصی که در سامانه بانک مرکزی برای وام ازدواج ثبت نام کردند حدود 900 هزار نفر تسهیلات دریافت کردند که بیش از 95 درصد متقاضیان وام گرفته و 5 درصد دیگر هم کسانی هستند که بهمن ماه سال قبل ثبت نام کردند و در انتظار افزایش سقف وام بودند.

اگر مردم به شعب بانکی مراجعه کردند و از ارائه خدمات ناراضی بودند به واحد رسیدگی به شکایت بانک ها مراجعه کنند و براساس مقرارت 24 ساعت بعد رسیدگی و پیگیری می شود.

کدخبر: 895115 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟