بهای برق در سال 1402 افزایش نیافته است / در خرید کولرهای آبی به برچسب انرژی دقت کنید !

به گزارش رکنا، دکتر مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران در نشست خبری امروز چهارشنبه 13 اردیبهشت ماه 1402 در پاسخ به خبرنگار رکنا درخصوص افزایش بهای برق در سال جدید، باتوجه به اینکه در قبوض برق جدید مبلغی به عنوان "مبلغ تا تغییر نرخ" افزوده شده است و پیش از این در قبوض برق نبود و این که اگر بهای برق افزوده شده است از چه زمانی و براساس چه مصوبه ای بوده و اگر بهای برق گران نشده پس چرا قبض جدید نسبت به قبوض قبلی بهای برق بالاتر محاسبه شده و این عنوان "مبلغ تا تغییر نرخ" چیست، گفت: این موضوع حتما بررسی خواهد شد و نتیجه اعلام می گردد اما بهای برق افزایش نیافته است و مطابق بهای سال 1401 در قبوض برق مشترکان محاسبه می شود.

قبض برق

قبض جدید برق

سخنگوی صنعت برق در ادامه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار رکنا مبنی براینکه طرح استاندارد کولرهای آبی که از سوی سازمان استاندارد به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارجاع شد به چه نتیجه ای رسید، گفت: استاندارد کولرها برای تولیدکنندگان است و این طرح زمان بری خواهد بود اما خطوط تولید در سال جاری تحویل خواهند داد. تولید کولرهای آبی کارخانجات بزرگ بیش از 200 هزار دستگاه با استاندارد جدید است. برای کسانی که کولرهای نو خریدند که مربوط به نسل قدیم است و امکان دارد از فناوری جدید استفاده نشده باشد می توانند با جابجایی موتور از مزیت کاهش مصرف برق حداقل 50 درصدی استفاده کنند.

قطعا کولرهای تولیدی این طرح تا یک و دو سال آینده در بازار به میزان کافی موجود خواهند شد اما در حال حاضر تعداد این کولرها در بازار به دلیل اصلاح خط تولید، به میزان کافی نیست. توصیه ما به مردم این است که از وسایلی که دارای برچسب انرژی و فناوری های جدید و رده های بالای انرژی( A++ ) استفاده کنند تا به محیط زیست و کاهش انرژی کمک شود.

امسال جدول خاموشی منتشر نمی شود

مصطفی رجبی مشهدی در ادامه نشست خبری امروز در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: تمام خسارات ثبت شده در سال 1401پرداخت شد. سال 1400بیشترین حجم خسارت را داشتیم که امیدواریم برای سال جاری این میزان کاهش یابد. اکنون در حال طی کردن روال‌ های قانونی برای تعیین شرکت بیمه‌ گر  هستیم. امیدواریم در سال جاری مشترکان مسائل ایمنی را رعایت کنند اما اگر حادثه‌ ای پیش آمد از طریق شرکت توانیر می‌ توانند نسبت به اخذ خسارت اقدامات لازم را انجام دهند.

او در خصوص وضعیت تامین برق در سال جاری گفت: بر اساس برنامه ریزی‌ های صورت گرفته تلاش داریم که برای امسال جداول خاموشی برنامه ریزی شده را منتشر نخواهیم کرد و امیدواریم تابستان امسال را بدون خاموشی سپری کنیم.

او درباره میزان ناترازی صنعت برق گفت: 10 تا 11هزار مگاوات ناترازی برق وجود دارد و باید تلاش کنیم نیروگاه‌ های جدیدی را وارد مدار کنیم که کمک مردم نیز می‌ تواند این ناترازی‌ ها را به حداقل برساند.

در 3 سناریو میزان تقاضا مورد بررسی قرار گرفته است. بیشترین میزان مصرف 73 هزار مگاوات تخمین زده شده که تلاش ما این است که بتوانیم این میزان را جبران کنیم.

او ادامه داد: از 630 هزار واحد صنعتی که در سال گذشته ثبت شده بود 580 هزار واحد صنعتی شامل طرح مدیریت مصرف نشدند و تنها 40 هزار واحد صنعتی مشمول این طرح بودند که امسال نیز مانند سال گذشته می‌ توان از این ظرفیت استفاده کرد. سال گذشته 15درصد انرژی بیشتری را به صنایع اختصاص دادیم و شاهد افزایش تولید در بخش صنعت به ویژه فولاد بودیم.

در شرایط فعلی از ترکمنستان و ارمنستان برق دریافت می‌ کنیم و به کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان برق را صادر می‌ کنیم

سخنگوی صنعت برق در خصوص صادرات برق گفت: میزان صادرات و واردات برق 5 کیلو وات ساعت تخمین زده می شود و با همه کشورهایی که مرز خاکی داریم تبادلات برقی صورت می‌گیرد.

او در خصوص افزایش تبادلات برقی با کشور عراق گفت: قراردادی که با این کشور داریم 5 ساله است و در چهارچوب این قرارداد با این کشور همکاری می‌ کنیم.

او درخصوص افزایش تبادلات برقی با پاکستان گفت: از سال گذشته برنامه ریزی‌ هایی برای افزایش حجم تبادلات صورت گرفته که مقدمات آن نیز انجام شده است. در حال حاضر 40 تا 45 مگاوات تبادل برقی با این کشور داریم که پیش بینی شده تا 2 برابر افزایش یابد.

او در خصوص سنکرون ایران و روسیه گفت: این موضوع نیز در حال اقدام است که اگر وارد مرحله امضا شود اطلاع رسانی خواهیم کرد. یک نوبت آزمایشی انجام شده اما هنوز وارد مرحله اجرا نشده است.

سخنگوی صنعت برق در خصوص صادرات برق به عمان گفت: کار اجرایی هنوز آغاز نشده اما در حال انتخاب مشاور، طراحی و محاسبات هستیم که بعد از قطعی شدن می‌ توان در مورد آن صحبت کرد. در شرایط فعلی از ترکمنستان و ارمنستان برق دریافت می‌ کنیم و به کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان برق را صادر می‌کنیم.

او در خصوص تبادلات برقی با کشور ترکیه گفت: از سال گذشته با پست بک تو بک 3.5 روز در هفته صادرات و واردات داریم.

او با بیان اینکه میزان کل صادرات و واردات برق به اندازه هم است، گفت: کمتر از 3.5 درصد میزان مصرف کشور به صورت تبادل و ترانزیت بین ما و کشورهای همسایه وجود دارد که در اوج بار اولویت تامین برق بخش داخل است.

او در خصوص نیروگاه‌های فرسوده گفت: این موضوع در برنامه وجود دارد. با توجه به اینکه برخی از این نیروگاه‌ها در نقاط مرکزی کلانشهرها هستند و باید در این نقاط نیروگاه‌های جدیدی احداث کنیم نیازمند مجوز هستیم که این موضوع در حال پیگیری است.

رجبی مشهدی افزود: در مرحله اول نوسازی 3 هزار مگاوات نیروگاه فرسوده در کلانشهرها در دستور کار قرار گرفته، برای نیروگاه بعثت تهران یک واحد کلاس F با بازدهی 58 درصد پیش بینی شده است که در حال طی کردن مراحل قانونی است. واحد این بخش ساخته شده و در صورت اخذ موافقت‌های لازم عملیات احداث آغاز می‌شود.

در سال جاری تشویق سراسری مشترکان صنعت برق در دستور کار است

رجبی مشهدی با اشاره به ناترازی تولید و مصرف برق گفت: 140 برنامه را در این راستا تنظیم کرده‌ایم که 3 محور اصلی توسعه و تولید ظرفیت نیروگاهی، تعمیرات نیروگاهی و مدیریت مصرف برای آن تعریف شده است.

او با اشاره به طرح کاهش مصرف برق، گفت: در سال جاری تشویق سراسری مشترکان صنعت برق در دستور کار است. در سال گذشته این طرح تنها برای مشترکانی که مصرف زیر الگو داشتند اجرایی شد که کاهش چهار درصدی مصرف برق را به دنبال داشت و 1350 میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی به مشترکان پرداخت شد.

او با بیان اینکه 40 درصد مشترکان مشمول اجرای این طرح شدند و بیش از هشت میلیون مشترک قبض رایگان دریافت کردند و یا حتی برخی از مشترکان دو تا سه نوبت بستانکار شدند، گفت: در سال جاری اقدامات وسیعتری برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد بطوریکه همه مشترکان مشمول این طرح خواهند شد.

با خاموش کردن یک کولر گازی یک میلیون تومان پاداش کاهش مصرف دریافت کنید

سخنگوی صنعت برق با اشاره به جزئیات پرداخت پاداش به مشترکان گفت: میزان محاسبه پاداش کاهش مصرف اینگونه است که هر مشترک به میزانی که مصرف خود را کاهش می‌دهد مشمول پاداش می‌شود. سال گذشته به ازای هر کیلووات ساعت 500 تومان و امسال به ازای هر کیلووات ساعت 2 هزار تومان پاداش خوش مصرفی پرداخت می‌شود. این موضوع بدان معنا است که میزان پرداخت پاداش خوش مصرفی 20 برابر افزایش یافته است.

او تاکید کرد: در مناطق گرمسیری چنانچه یک کولر گازی خاموش شود مشترک مشمول یک میلیون تومان پاداش کاهش مصرف خواهد شد. استان‌ های مشهد، تهران، آذربایجان‌ غربی و شرقی و فارس جزو مناطق عادی هستند که الگوی مصرف در این مناطق 300 کیلووات ساعت است و اگر در این مناطق دور کولر آبی از تند به کند تغییر کند پاداشی معادل 150 هزار تومان به مشترکان پرداخت خواهد شد.

او در خصوص تامین منابع اجرای این طرح گفت: بند «ک» تبصره 15 در قانون بودجه به این بخش توجه کرده است و می‌ توانیم از این محل پرداخت پاداش را انجام دهیم که این مسئله می‌ تواند در حفظ پایداری شبکه سراسری کمک رسان باشد.

طبق برآوردهای صورت گرفته با اجرای این طرح شاهد 5 درصد کاهش مصرف خواهیم بود. سال گذشته حدود 3 هزار میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی پرداخت کردیم که پیش بینی می‌ شود این رقم امسال دو تا سه برابر افزایش یابد.

90 درصد تعمیرات نیروگاه‌ ها به پایان رسید

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به این سوال که آیا این طرح برای مشترکان پرمصرف نیز اجرایی می‌ شود، گفت: هر مشترکی که کاملا بومی باشد و میزان مصرف خود را نسبت به سال قبل کاهش دهد مشمول پاداش خوش مصرفی خواهد شد حتی مشترکان پر مصرف نیز می‌ توانند قبض رایگان دریافت کنند.

او در ادامه درخصوص دریافت این پاداش گفت: بر اساس پیش بینی‌ های اولیه 60 درصد مشترکان خانگی می‌ توانند از این طرح استفاده کنند.

او با اشاره به آخرین وضعیت تعمیرات نیروگاهی گفت: تا کنون 90 درصد تعمیرات نیروگاه‌ ها انجام شده و تا پایان اردیبهشت ماه نیز تعمیرات مابقی واحدها به اتمام می‌ رسد.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به آخرین وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌ ها گفت: بر اساس برنامه ریزی‌ های صورت گرفته و همکاری که با وزارت نفت داریم از ابتدای سال مخازن سوخت نیروگاه‌ ها در حال تکمیل است و اکنون 50 درصد حجم مخازن پر شده و در شرایط فعلی از 250 میلیون متر مکعب سوختی که به نیروگاه‌ ها اختصاص می‌ یابد تنها 3 میلیون متر مکعب را سوخت مایع در بر گرفته و مابقی سوخت گاز است.

کدخبر: 889774 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟