نرخ بیکاری در سال 1401 از آمار ایجاد اشتغال وزیر کار بیشتر است!

به گزارش رکنا، در حالی سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تازگی گفته است "در سال 1401 وعده ایجاد یک میلیون فرصت شغلی را دادیم که توانستیم آن را محقق کنیم و در سال جاری نیز هدف‌ گذاری ما بیشتر از این عدد است" که هیچ اشاره ای به نرخ بیکاری در سال 1401 نشده است و وزیر کار نگفت که در سال گذشته نرخ بیکاری چقدر نسبت به سال 1400 افزایش یافت؟

از آنجا که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی، رشد نرخ بیکاری در کنار کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در کشور علامت‌ هایی از بحران در وضعیت اشتغال کشور است، وزیر کار نگفته است که یک میلیون شغل ایجاد شده در مقابل افزایش نرخ بیکاری چه معنی دارد و این یک میلیون شغل دقیقا در چه حوزه ها و در کدام استان ها و مناطق ایجاد شده است؟

بنا به گزارش مرکز آمار ایران در زمستان 1401 نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر ٩,٧ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی٤٠.٥ درصد بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٤٠٠) ، ٠,٣ درصد افزایش یافته است.

در زمستان ١٤٠١، به میزان ٤٠,٥ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٤٠٠) ٠.١ درصد افزایش یافته است.

جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در این فصل ٢٣ میلیون و ٤٣٦ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٢٦٣ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در زمستان ١٤٠١، بخش خدمات با ٥٣,٧ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٣.٢ درصد و کشاورزی با ١٣.٠ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٤,٢ درصد از فعالان این گروه سنی در زمستان ١٤٠١ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (زمستان ١٤٠٠) ١.١ درصد افزایش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در زمستان ١٤٠١، ١٧,٤ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به زمستان ١٤٠٠، به میزان ٠.٨ درصد افزایش یافته است.

بررسی سهم جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر دارای اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در زمستان ١٤٠١، ٩,٥ درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٥.٦ درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیش‌تر، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

استان کردستان رکورددار بیکاری در سال 1401

در زمستان سال 1401نسبت به زمستان 1400 در استان‌ های آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، چهار محال‌ و بختیاری، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، گیلان، لرستان، هرمزگان و همدان نرخ بیکاری دو رقمی شده است. رکورددار نرخ بیکاری در استان‌ ها نیز کردستان بوده و نرخ بیکاری در این استان با رشد 3.8 واحد درصدی از 16.7 درصد در زمستان سال 1400 به 20.5 درصد در زمستان سال 1401 رسیده است. استان‌ های همدان، استان سیستان و بلوچستان و گلستان در رتبه‌ های بعدی قرار دارند. در استان چهار محال‌ و بختیاری نرخ بیکاری از 12.4 درصد طی سال 1400 به 13.5 درصد در سال 1401 رسیده است و در خراسان رضوی نرخ بیکاری از 6.8 درصد در زمستان 1400، به 9.4 درصد در زمستان 1400 رشد کرده است و در استان همدان نرخ بیکاری ظرف یک سال نزدیک به 4 درصد رشد کرده و از 8.5 درصد به 12.3 درصد رسیده است.

افت نرخ مشارکت  اقتصادی در کشور

جمعیت فعال به آن دسته از جمعیت کشور گفته می شود که در پی اشتغال هستند. نسبت این جمعیت به کل جمعیت 15 ساله و بیشتر  نرخ مشارکت اقتصادی   اطلاق شده که در زمستان سال 1401 روندی نزولی داشته است. داده‌ های مرکز آمار ایران نشان می‌ دهد نرخ مشارکت اقتصادی در زمستان سال قبل برابر با 40.5 درصد بوده که کمترین سطح را در سال گذشته داشته است.

از آنجا که آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌ دهد نرخ بیکاری با رسیدن به 9.7 درصد در زمستان 1401 نسبت به 3 ماه پیشین خود 1.5 درصد و نسبت به زمستان 1400 رقم 0.3 درصد افزایش یافته است علاوه بر عدم تحقق ایجاد یک میلیون شغل حتی شاهد افزایش 2.5 میلیون نفری به جمعیت بیکاران ایران نیز بودیم.

کدخبر: 886822 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر گروه: اصغر آزاددل سمیه باغی
آیا این خبر مفید بود؟