نیروگاه بیوگاز واحدهای 5 و 6 تصفیه‌ خانه فاضلاب جنوب تهران افتتاح شد

به گزارش رکنا، این نیروگاه که از ورود سالانه ۷۵ هزار تن کربن‌دی‌اکسید به جو جلوگیری می‌کند، با دو مولد تولید همزمان برق و حرارت (CHP) با مجموع ظرفیت اسمی 2.4 مگاوات ساعت معادل تامین برق مصرفی یک شهرک مسکونی 20 هزار نفری راه‌اندازی و در مدار تولید قرار گرفت.

این نیروگاه امکان تولید 15 میلیون کیلووات ساعت و کاهش 75 هزار تن انتشار گازهای گلخانه‌ای در سال را داراست.

در این پروژه علاوه بر این‌که بیوگاز حاصل از تصفیه فاضلاب جمع‌آوری و از انتشار آن جلوگیری می‌شود، با تولید برق و حرارت از آن و خودداری از مصرف سوخت فسیلی برای تولید انرژی مورد نیاز، از تولید و انتشار گاز CO2 نیز جلوگیری خواهد شد.

تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران که بزرگترین تصفیه‌خانه خاورمیانه است از هشت واحد تشکیل شده و واحدهای 5 و 6 آن با جمعیت زیر پوشش یک میلیون و 50 هزار نفر در حال بهره‌برداری است. نیروگاه بیوگاز نیز بخشی از این واحدها محسوب می‌شود.

با پیگیری‌های انجام‌شده و با توجه به امکان بهره‌گیری موثر از فرصت‌ها و مشوق‌های بین‌المللی در حرکت به سوی اقتصاد کم‌کربن، ثبت این پروژه تحت مکانیسم توسعه پاک (CDM) پروتکل کیوتو در سازمان ملل متحد ثبت شده است و اکنون با بهره‌برداری از نیروگاه و امکان دریافت گواهی‌های کاهش انتشار (CER) و فروش آنها در بازار کربن منابع درآمدی ارزی عاید کشور خواهد شد.

کدخبر: 885839 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟