قیمت نان خشک از نان تازه گران تر شده است / راه های زیادی برای دور زدن کارتخوان نانوایی است

گلایه های تلخ این نانوا از وضعیت فعلی فروش نان و بلاتکلیفی در خصوص نرخ واقعی نان را که خطاب به مسئولان و رئیس جمهور است، در ادامه بخوانید:

«بسمه تعالی

خدمت مسئولان دلسوز آرد و نان کشور

موضوع: خطر جبران ناپذیر از بین رفتن گندم و آرد؛ این سرمایه استراتژیک و امنیتی کشور

با سلام

واقعیت این هست که با سیستم هوشمند فعلی فروش نان، عملا جلوی من نانوا دوتا راه قرار داده اید، راه اول که توٱم با درامد حلال و وجدان راحت و جلب رضایت مردم، این است که هر کیسه آرد را که کمتر از 50 هزار تومان از دولت میخرم، با وجود افزایش هزینه های خمیرمایه، کارگر و حق بیمه و اجاره و قبوض آب و گاز و همزمان تحمل فشارهای بازرسی های بی مورد مکرر و سروکله با مشتری و عدم تعطیلی و فرصت استراحت و مسافرت، پخت کنم و بفروشم به مردم.

که در حالت اول حتی با 30 درصد سودی که دولت محترم هم به من می دهد باز با نرخ تحمیلی فعلی نان، کل مبلغ فروش هر کیسه آرد بعد از حذف مبلغ آرد، کمتر از ۲۰۰هزار باقی میمونه، که باید از آن هزینه کارگر، بیمه، اجاره، قبوض و...هم کم بشه!

و اما راه دوم، اگر الان در هر شهری تشریف دارید، با یک جستجو در دیوار، قیمت نان خشک را بررسی فرمایید؛ هر کیلو ضایعات نان بین 9 تا 11 هزار تومان مشتری دارد. برای مصرف دام، یعنی اگر نعوذبالله یک کیسه چهل کیلویی آرد را پخت کنم و بفروشم ضایعات، دو برابر پخت آن سود می کنم، یا اصلا وقتی می بینم اگر زبانم لال همین آرد را آزاد بفروشم، 400 هزار می خرند.

سؤال حقیر ازشما مسئول محترم این هست که با این سیستمی که در مقابل من قرارداده اید اگر شما نانوا بودید ایمان به پاسخگویی در قیامت و وجدان، مگر تا کی می توانست جلو تخلف شما را بگیرد، من نانوا حضرت یوسف علیه السلام نیستم که با این سیستم غلط تا ابد بتوانم نفس اماره ام را شکست بدم و به سمت روش دوم نروم!

می فرمایند با کارتخوان هوشمند می دانیم هرکس چقدر پخته، قطعا نمی شه، راه های فراوان دور زدن داره، چون دوستان منو می شناسند و می دونند این اشتباهات رو به لطف خدا نمی کنم..

یکی از آنها را برای نمونه عرض می کنم، مغازه حقیر چسبیده به مدرسه هست، هیچ خودپردازی پول نقد نمی ده، هر روز بیشتر مشتری ها درخواست که نه، التماس می کنند که دو، سه تا کارت بانکی داریم سی چهل تومان پول نقد بده، می دیم تا کسی یا بچه، مغازه دارها پول نقد نمی دهند که مالیات داره، حقیر بعضا مجبور می شوم قرض بدم، اما از کارتخوان هوشمند نمی کشم، با ادامه این سیستم دو حالت رخ می دهد: اونی که مجبور بشه حالت دوم رو انتخاب کنه متاسفانه خوش به حال اوست..

مثال می زنم فرض کنید نیم کیسه آخر پختتان مثلا باران اومد. مشتریتان قطع شد. نان ها رو گذاشته اید رومیز و خسته منتظرید مشتری بیاد بفروشید. سود کم پول حلال ببرید، تازه بازرس میاد که این نون ها رو چرا نگه داشته ای، یا مشتری میاد که چرا نان ها داغ نیست، وسوسه نمی شید که فوری مغازه رو ببندم نون ها رو بفروشم ضایعات.

با این نرخ دو برابر سود می کنم اعصابم هم راحته، کارتخوان هوشمند هم که خدا لعنت کند شیطان ملعون را، متاسفانه راه های دورزدنش یکی دو تا نیست.

خلاصه بعنوان یک اصل اقتصادی هرچیز که در آن اختلاف قیمت ایجاد کنیم به طور سیستماتیک راه تخلف را گشوده ایم. فرقی هم نمی کند؛ دلار باشد، گازوئیل باشد؛ سوخت نیروگاه یا آرد و نان باشد.

به عنوان یک نانوا فقط و فقط خواهش دارم قیمت نان و سود نانوا را جوری افزایش بدهید که درعمل هرکس بتواند نان زیادتری بفروشد؛ سودکند؛ نه مثل سیستم الان که دقیقا برعکس هست!

من نانوا اگر ببینم سود پخت نان برعکس الان بیشتر از قاچاق آرد و ضایعات نان شد، دیگر بازرس نیاز نیست.

در آن سیستم سالم سعی خواهم کرد به کیفیت نان برسم، تعطیل نکنم، مشتری مداری کنم، ساعات بیشتری مغازه باشم و رقابت کنم تا نان بیشتر بفروشم..

مردم هم قطعا نان باکیفیت و سالم ترخواهند خورد و هر زمان امکان دسترسی به نان خواهند داشت، فقط با کمی افزایش هزینه بابت نان، مگر همین مردم هزینه دارو درمان و گوشت و تاکسی و...را به قیمت سال قبل استفاده می کنند؟

دولت محترم هم هزینه کمتری را بخاطر کاهش ضایعات نان متحمل خواهد شد و البته صرفه جویی در یارانه آرد؛

بنابراین هر سه سود خواهند کرد...

از رئیس جمهور محترم و هر مسئول دلسوز به کشور عاجزانه خواهش می کنم فرموده بودید نان تا پایان سال گران نمی شود؛ الان که سال تمام شد، نرخ نان را واقعی کنید! دعای نانوایان همراه شماست.

منبع: آسیانیوز

کدخبر: 885711 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟