قیمت پنیر، شیر و ماست در بازار / پنیر لیقوان کیلویی 300 هزار تومان

خبرفوری نوشت: یکی از محصولات پرمصرف در ماه رمضان لبنیات و به ویژه پنیر لیقوان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت این محصول در چند وقت اخیر با افزایش همراه بوده است.

پنیر لیقوان یا پنیر تبریزی از مشهورترین پنیر سنتی آذربایجان است و در سراسر جهان به عنوان پنیر سفید آذربایجانی شناخته می‌شود. این پنیر شبه‌نرم بین سه تا دوازده ماه در آب‌نمک نگه داشته می‌شود تا فرآوری شود.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد هر کیلوگرم پنیر لیقوان با قیمت ۳۰۰ هزار تومان در سطح شهر تهران به فروش می‌رسد. مصرف‌کنندگان این محصول می‌گویند پنیر لیقوان بسیار گران است و در مواردی مجبور به تهیه وزن پایین از این محصول هستند.

این در حالی است که قیمت یک بسته پنیر لیقوان ۸۰۰ گرمی محصول شرکت میهن ۱۷۸ هزار تومان، پنیر لیقوان 900 گرمی محصول رامک ۲۱۲ هزار تومان است.

در همین خصوص علی رجبی، بازرس اتحادیه فروشندگان لبنیات تهران، در گفت‌وگو با میزان گفت: قیمت هر کیلوگرم پنیر لیقوان بر اساس نرخ اتحادیه ۲۷۰ هزار تومان است، اما قیمت نهایی فروش آن در واحد‌های صنفی بر مبنای فاکتور خرید از کارگاه‌های تولید پنیر در روستای لیقوان به اضافه ۱۵ درصد سود متعارف قیمت‌گذاری می‌شود.

وی با اشاره به تولید سخت و عرضه پایین شیر گوسفندی که از مواد اولیه پنیر لیقوان است، اظهار کرد: به دلیل فرآوری سخت این محصول، پنیر لیقوان جزء محصولات لبنی گران محسوب می‌شود.

 رجبی همچنین در رابطه با قیمت سایر محصولات لبنی اظهار کرد: در واحد‌های صنفی مختلف در سطح شهر قیمت‌ها یکنواخت است، اما اگر واحدی خود صاحب دامداری و هزینه‌های تولید پایینی داشته باشد، محصولات خود را با قیمت کمتر به فروش می‌رساند.

وی با تاکید بر اینکه عمده شیر‌های موجود در واحد‌های صنفی شیر گاوی است، گفت: قیمت این محصول بر اساس اعلام ستاد تنظیم بازار در درب دامداری هر کیلوگرم ۱۲ هزار تومان است و در فروشگاه‌ها با نرخ ۱۸ هزار تومان عرضه می‌شود.

به گفته رجبی در فروشگاه‌های سطح شهر ماست گاوی با قیمت هر کیلوگرم ۲۸ تا ۳۴ هزار تومان با توجه به میزان چربی آن در فروشگاه‌های لبنیات سنتی عرضه می‌شود.

کدخبر: 883893 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟